חברת "אייר חיפה" תתחיל בקרוב לפעול - איזו בשורה היא עשויה להביא לטסים?
יזם ההייטק ניר צוק חבר בשנה שעברה לאיש העסקים שי באב"ד, למנכ"ל אל על לשעבר גונן אוסישקין ולמנכ"ל צים לשעבר רפי דניאלי להקמת חברת תעופה חדשה בישראל - אייר חיפה. חברת התעופה החדשה צפויה להתחיל לפעול בקיץ הקרוב בקווים מנמל התעופה בחיפה לאילת ולקפריסין, זאת לאחר שקיבלה את אישור משרד התחבורה בספטמבר האחרון.
ניר צוק הקים את ענקית אבטחת המידע האמריקאית פאלו אלטו לפני קצת פחות מ-20 שנה לאחר שנטש את חברת צ'ק פוינט. פאלו אלטו הצליחה להתפתח הרבה יותר מצ'ק פוינט ונסחרת היום בוול סטריט לפי שווי שוק של 86.9 מיליארד דולר לאחר שב-5 השנים האחרונות זינקה ב-230%. שי באב"ד מכהן כיום כמנכ"ל חברת שטראוס ובעבר כיהן כמנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ומנכ"ל צים ישראל. גונן אוסישקין כיהן כמנהל האסטרטגיה, תכנון וארגון באל על כמנכ"ל החברה הוביל את תהליך ההצטיידות במטוסי הדרימליינר.
אייר חיפה תיכנס לוואקום שנוצר בשדה התעופה בחיפה לאחר שחברת ישראייר מכרה את מטוסי ה-ATR שלה, שהיו המטוסים הישראליים היחידים שמסוגלים לנחות במסלול של שדה תעופה בעיר, ובכך להינות מבלעדיות בשדה. עם זאת יש לציין ישראייר חכרה בשנה שעברה מטוסים קטנים המסוגלים לפעול משדה התעופה באילת ומכרה באמצעותם כרטיסים לפאפוס וללרנקה שבקפריסין.
מה יקרה למחירים?
ראשית, העובדה כי אייר חיפה תהיה חברת התעופה היחידה אשר תפעל משדה התעופה בחיפה תאפשר להם להינות מהיעדר תחרות וגביית מחירים גבוהים יחסית. מנגד, הפעלה של קווים ישירים מחיפה לאילת ולקפריסין עשויה לחסוך לתושבי הצפון את הנסיעה לנתב"ג ולהביא לירידת הביקושים בטיסות של ארקיע, ישראייר, אל על והחברות הזרות אשר פועלות בקווים. ירידת הביקושים מביאה לרוב גם להורדת המחירים אם כי קשה מאוד לצפות אירוע שכזה בהשקת הפעילות של חברת התעופה.
אייר חיפה צריכה להפעיל מטוסים קטנים יחסית על מנת שיכולו להמריא ולנחות מהמסלול הקצר שנמצא בחיפה באורך של כ-1,280 מטר בלבד. מדובר באורך מסלול אשר מגביל משמעותית את דגמי המטוסים המסוגלים לפעול בו. כתוצאה מכך, ולאור העובדה שיהיו אלו מטוסים קטנים אשר יפעלו בו, יוצע בטיסות השונות גם מספר מושבים קטן - היצע נמוך. כלומר כל עוד ההיצע נמוך, כך רמת המחירים צפויה להישאר גבוהה. גם האפשרות שישראייר תחזור להפעיל טיסות לקפריסין באמצעות מטוס קטן חכור כפי שעשתה בשנה שעברה עדיין קיימת, טיסות שנמכרו בכ-250-40 דולר. בעבר דובר על אפשרות להארכת מסלול התעופה בחיפה אך לעת עתה הדבר לא נעשה. מעבר לכך מרחף סימן השאלה הביטחוני באשר לאפשרות למלחמה גדולה בצפון שאם תתרחש אזי שמפרץ חיפה - ונמל התעופה השוכן בו - יהיה מוקד מרכזי לירי מסיבי של טילים ורקטות.
הניסיון שכשל
לפני כעשור פנתה חברת ריינאייר למשרד התחבורה וביקשה להפעילת קו תעופה בין נתב"ג לאילת, כזה שיתחרה בארקיע ובישראייר. חברות התעופה הישראליות נעמדו על הרגליים האחוריות ובעזרת לחצים כבירים כלפי משרד התחבורה ומי שאז עמד בראשו - ישראל כץ - בלמו את המהלך מחשש לפגיעה קשה בחברות הישראליות. גם בירוקרטיה ישראלית העיבה על הרצון של ריינאייר להיכנס ולהפעיל קו פנימי בישראל.
ריינאייר היא חברת הלואו-קוסט הגדולה בעולם המפעילה כיום למעלה מ-500 מטוסים ופועלת ברחבי אירופה. כניסה של חברת תעופה זרה לקו הפנימי-ישראלי עשויה הייתה להביא לתחרות מסיבית על הנוסעים הישראלים ולירידה ניכרת במחירים לעיר הדרומית.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.לא מבין למה לא מרחיבים את המסלולירוק 07/04/2024 15:57הגב לתגובה זו2 0עוד 300 מטר לתוך הים, פשוט בזבוז.סגור
-
4.אייר חיפה חייב לטוס בשבתניקולאי 07/04/2024 15:21הגב לתגובה זו5 0יש ביקוש גדול לטיסות בשבתסגור
-
3.פוטנציאל לעליות במחירי הדירות קריית חיים מערבית שדרות (ל"ת)מנשה 07/04/2024 14:41הגב לתגובה זו0 2סגור
-
2.בחיפה היהצריך להקים נמל תעופה גם על חשבון נמל המפרץנמל חיפה 07/04/2024 14:37הגב לתגובה זו2 9המיקום הטוב ביותר לנמל משלים לנתבג.בתוך מרכז מטרופוליטני. תחבורה ציבורית נגישה ולא גורם לפגיעה בעמק יזרעאלסגור
-
1.המון בהצלחהחיפאי 07/04/2024 13:40הגב לתגובה זו9 1מחכיםסגור