חוק החשבוניות החדש ייכנס לתוקף ב-5 במאי; מה צריך לדעת
לאחר מספר דחיות חוק החשבוניות החדש ייכנס לתוקף בעוד כשבועיים, ב-5 במאי. החוק קובע שינוי בהליך הוצאת חשבונית מס בגין עסקה, כך שתידרש התקשרות און-ליין עם רשות המסים עבור עסקאות בסכום של 25 אלף שקל ויותר. זאת בעיקר במטרה למנוע הוצאת חשבוניות פיקטיביות ולהילחם בהון השחור.
ראשי המגזר העסקי ניסו בחודש האחרון לדחות את כניסת החוק לתוקף, בין השאר בטענה כי החוק יביא לרגולציה קשה ולפגיעה בעסקים, אולם במשרד האוצר ורשות המסים דחו את הבקשות לדחות את כניסת החוק לאוקטובר השנה או ל-2025. זאת, בעיקר על רקע הגירעון העצום הצפוי בתקציב המדינה השנה בעקבות הקפיצה בהוצאות הביטחון, שכן החוק צפוי להביא לתוספת הכנסות של מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה עקב צמצום בתופעת החשבוניות הפיקטיביות.
עם זאת, החוק יחול כהוראת שנה לחמש שנים, ובתחילת התקופה יחול פיילוט בן שנה שבו לא יינקטו צעדים שעלולים לפגוע בעסקים; את הפיילוט אפשר יהיה להאריך בשנה נוספת.
לפי דברי ההסבר לחוק, יש תופעה נרחבת של ניכוי מע"מ בחשבוניות שהוצאו שלא כדין. כדי להתמודד עם התופעה, נקבע שלשם הוצאת חשבונית מס ללקוח בגין עסקה בסכומים של 25 אלף שקל או יותר, תהיה התקשרות עם רשות המסים באמצעות מערכת מקוונת: העוסק יגיש בקשה להקצאת מספר לחשבונית מס מסוימת; המנהל יחליט אם חשבונית המס הוצאה כדין, ואם כן, הרשות תקצה מספר, ואיתו יוכל העוסק להתקזז על סכום המע"מ שמופיע בחשבונית.
כאמור החוק יחול כהוראת שעה לחמש שנים. בשנה הראשונה יחול פיילוט שמשמעותו שיוקצו מספרי חשבוניות וניתן יהיה לקזז את החשבוניות אלה, ולא יחולו סנקציות.
אם שר האוצר ירצה להאריך את הפיילוט בשנה נוספת, הוא יידרש להביא את הדבר לאישור ועדת הכספים. אם הוועדה לא תאשר את הארכת הפיילוט או אם השר לא הביא בקשה להארכתו, המשמעות היא סיום הפיילוט וכניסה למתווה המלא, הכולל סנקציות ואת כל הקבוע במסגרת החוק. מסגרת זו תחול כאמור עד תום השנה החמישית, ואם רשות המסים תרצה להאריך את ההסדר מעבר לתקופה זו, היא תידרש להביא חוק חדש.
מה משמעות החוק?
החוק נועד בעיקר להילחם בתופעת ההון השחור והחשבוניות הפיקטיביות, שגורמת נזק עצום לקופת המדינה. זאת על ידי הקצאת מספרים לחשבוניות שמפיקים עסקים לעסקים אחרים (כולל עוסק מורשה). בחוק נקבע כי אין אפשרות לנכות את המע"מ המופיע בחשבונית שמעל לסכום של 25 אלף שקל בשנה הראשונה לתחולת החוק, ללא קיומו של מספר הקצאה.
מהן בכלל חשבוניות פיקטיביות?
חשבוניות פיקטיביות הן למעשה חשבוניות "פייק", כלומר מזויפות לצורך "ביצוע" עסקה שלא התרחשה בפועל. באמצעותן העוסק שמקבל את החשבונית יכול לנכות מע"מ ולמעשה להוריד את התשלומים שהוא מחויב להעביר לרשות המסים. בנוסף, הוא יכול להוסיף בצורה פיקטיבית להוצאות העסק כל מיני הוצאות שהוא לא מעוניין להצהיר עליהן. לפי הערכות, הפצת חשבוניות פיקטיביות, בין השאר על ידי ארגוני פשיעה שונים, גורמת לקופת המדינה נזק כספי של מיליארדי שקלים מדי שנה. החוק אמור למנוע מראש, או לצמצם במידה מאוד משמעותית, את התופעה.
מה משתנה החל מ-5 במאי?
למעשה, לא הרבה, שכן בשלב הראשון לאחר כניסת החוק לתוקף כל בקשה למספר הקצאה תיענה בחיוב. החל מ-5 במאי עוסק שקיבל חשבונית מס מעוסק אחר בסכום גבוה מ-25,000 שקל לפני מע"מ לא יוכל לנכות את סכום המע"מ הגלום בחשבונית אם אין לה מספר הקצאה. אגב, סכום העסקה המינימלי לקבלת מספר הקצאה צפוי לרדת בהדרגה בשנים הבאות עד ל-5,000 שקל ב-2028. החל מינואר 2025, רשות המסים תתחיל לבחון כל בקשה, ותסרב להעניק מספר הקצאה במקרים שבהם עולה חשד כי מדובר בעסקה פיקטיבית.
באיזו מהירות יתבצע התהליך של קבלת מספר הקצאה?
מאוד מהר. למעשה זה צפוי להתבצע בתוך מספר שניות עד דקה, בדומה לתהליך אישור עסקה בכרטיס אשראי. אם העוסק שמנפיק את החשבונית עובד עם תוכנה שעובדת מול הממשק של רשות המסים, הוא צריך להירשם באזור האישי באתר של רשות המסים ולהיכנס לתוכנה עם שם המשתמש והסיסמא המשמשים אותו לצורך כניסה לאזור האישי באתר רשות המסים.
למה נדרש תהליך זיהוי כדי לאשר מספר הקצאה?
ארגוני הפשיעה ואנשים הפועלים בתחום של הפקת חשבוניות פיקטיביות עושים זאת בין השאר על ידי זיוף חשבוניות של עוסקים אחרים, ללא ידיעתם. לכן, חובת ההזדהות בקבלת מספר הקצאה היא קריטית.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.חוק מיותר ומטריד שמנפח את העלויות והביורוקרטיהאור 25/04/2024 14:10הגב לתגובה זו1 6החוק לא יעזור נגד הון שחור ונגד פייקים כי היחידים שיפעילו את התוכנה יהיו אנשים שגם ככה פועלים ביושר, אבל על הדרך הוא גורם נזק אדיר לכולם. אחרי טונות של הקמות, שעלו הרבה כסף ודרשו זמן , ישבתי עם מנהלת החשבונות שלנו לבצע את התהליך של הרישום שדרוש לחדש אותו כל שנה ואת חלקו כל 3 חודשים - מדובר בתהליך מייגע וטורדני שלוקח שעות רבות. משום מה לרשות המיסים נדמה שלכולם יש עודף עובדים ואפשר חדשות לבקרים להמציא חוקים בהינף יד. מהצד שלהם אני עוד מבינה שנחמד להם להוסיף עובדים למשרד. משלם המיסים מממן הכל. אבל מי יממן את ההוצאות והזמן שלנו על התהליכים המיותרים שלכם?? דחוף לבטל את החוק המיותר הזה, שרק מנפתח הוצאות ויוצר בלאגן.סגור
-
1.המלחמה בהון השחור ובחשבוניות הפיקטיביותבת אל 25/04/2024 13:44הגב לתגובה זו7 2תאפשר בעתיד, ב"ה, להגדיל את ההקצבות לאברכים הפרזיטים הבוזזים את כספי הקופה הציבוריתסגור