
הישראלים חוזרים לטוס - איך זה ישפיע על המשק?
בחודש יוני השנה נרשמו 757.5 אלף יציאות של ישראלים לחו"ל (979.4 אלף ב- 2023), מתוכן 656.2 אלף יציאות היו דרך האוויר - חודשי הקיץ הגיעו והישראלים חוזרים לטוס. יש לזה כמובן השלכות על ענפי משק אחרים שנהנו מכך שהישראלים היו בארץ והוציאו את כספם כאן על ביגוד, בידור ועוד.
ניתוח נתוני המגמה של מספר היציאות לחו"ל מראה כי בשלושת החודשים האחרונים, אפריל-יוני 2024, נרשמה עלייה של 8.7% בממוצע מידי חודש. ובשלושת החודשים הקודמים נרשמה עלייה של 16.8% בממוצע מדי חודש. אלה אומנם עדיין נתונים הנמוכים יותר מהשנה שעברה, אבל הכיוון הוא כלפי מעלה.
הענף הראשון שצפוי להיות מושפע מהמגמה הזו הוא רשתות האופנה. הרשתות הציגו תוצאות טובות בחודשים שמאז תחילת המלחמה. למרות ההאטה שהייתה בחודשים הראשונים הכניסה ההדרגתית ל"שגרת מלחמה" החזירה את הצרכנים לקניונים ולחנויות. נוסף על כך העובדה שחברות התעופה ביטלו את הקווים לישראל והישראלים גם ככה לא הרגישו ביטחון לטוב הביאה לכך שהבגדים שהם היו קונים בטיול בחו"ל נקנים כאן בארץ.
קחו לדוגמא את פוקס פוקס 0.53% - ההכנסות שלה ברבעון הראשון הסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל בהשוואה להכנסות של 1.21 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 7.6%. הרבעון הראשון בקרב רשתות האופנה היה מוצלח והשני כנראה יהיה דומה, אבל במידה והישראלים באמת חוזרים לטוס בחודשי הקיץ בהיקפים של השנה הקודמת כנראה התוצאות ברבעון השלישי ינורמלו כלפי מטה.
- הממשלה אישרה מתווה להגדלת כמות הטיסות לארה”ב וקנדה
- בכנסת רוצים שחברות התעופה יחזרו לארץ: יבוא על חשבון זכויות הטסים?
גם חברות הנדל"ן המניב בעלות הקניונים הגדולים כמו עזריאלי קבוצה 0.6% ו- מליסרון 1.49% צפויים לראות תיקון. הקניונים המובילים דיווחו על עלייה של 10%-11% בפדיון בחודשים ינואר עד אפריל, הרבה מעבר ל-3%, וזה אולי סוג של פיצוי למצב הקשה של הישראלים.
מצד שני, מי שירוויחו הן חברות התעופה. למעט אל על אל על 0% שדיווחה על שני רבעוני שיא ברצף, בעיקר עקב הבלעדיות שנוצרה לה בקווים הארוכים לארה"ב ולמזרח, חברות התעופה האחרות שטסות בעיקר ליעדים קרובים יותר התקשו. ישראייר ישראייר גרופ 0.25% סיימה את הרבעון הראשון של 2024 עם הפסד נקי של 729 אלף דולר על הכנסות של 64.7 מיליון דולר - ירידה של 31% לעומת הכנסות של 93.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. איסתא איסתא 0.39% הציגה ירידה ברווח של 50% ל-10 מיליון שקל. קשרי תעופה קשרי תעופה 0% הציגה צניחה בהכנסות ברבעון הראשון של 75% ל-12 מיליון דולר בלבד לצד הפסד של 400 אלף דולר למול רווח של 1.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
מצד אחד חברות תעופה זרות חוזרות לארץ, וזה מציב תחרות לאל על בקווים הארוכים אבל גם לחברות הקטנות בטיסות הקצרות יותר. מצד שני הרבה ישראלים שיוצאים לחופשות קצרות ביעדים קרובים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות, במיוחד בתקופה הזו, והחברות הקטנות כמו ישראייר ואיסתא מהוות אלטרנטיבה זולה יותר לאל על.
- מקדים תרופה למכה? סמוטריץ' רוצה להבטל את המכסים על ייבוא מארה"ב
- פיץ' מאשררת את דירוג האשראי של ישראל: A עם תחזית שלילית
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"