האוצר ובנק ישראל בתחזיות שונות על הכלכלה המקומית - מי צודק?
מספר גופים מספקים תחזיות על כלכלת ישראל, לרבות הערכות על הגירעון, התקציב, המדד ונתנונים נוספים. הגופים העיקריים והרשמיים הם משרד האוצר ובנק ישראל. התחזיות שלהם לא זהות, אחרי הכל, מדובר על כלכלנים שונים, בלתי תלויים ועל הנחות שונות. זה נכון וטוב לציבור שיש מספר כלכלנים וחזאים שמספקים תחזית. זה סוג של ביקורת, בדיקה נוספת לנתונים. אלא שבהערכות האחרונות נוצר פער שהוא מעבר לנורמה. הוא חריג והוא מלמד על נתק בין ההערכות שני הגופים המרכזיים במשק - הם חושבים אחרת וההערכות שלהן שונות מאוד אחת מהשנייה. האוצר יחסית אופטימי, בנק ישראל מספק תחזית שלילית.
הלו! אתם מדברים?
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס לפערים בין שני הגופים הגדולים בסקירתו האחרונה - "די מוזר לראות את שני הגופים האחראים על כלכלת ישראל עם תחזיות כל כך שונות. לכאורה, קיים פער לא גדול בין התחזית לצמיחה ב-2024 של בנק ישראל שעומדת על 1.5% לבין התחזית ל-1.9% של משרד האוצר. אולם, מבט על התחזית למרכיבי התמ"ג משקף שתי כלכלות שונות."בנק ישראל צופה צמיחה הרבה יותר נמוכה בצריכה הפרטית של 2% לעומת תחזית של 3.3% למשרד האוצר. בנק ישראל צופה ירידה בהשקעות בנכסים קבועים של 9% לעומת ירידה של 4.6% אצל האוצר. התחזית לירידה ביצוא של בנק ישראל עומדת על 1.5% לעומת עלייה של 2.9% בתחזית של משרד האוצר (נציין שלגבי יבוא בנק ישראל נותן תחזית ליבוא האזרחי). מנגד, בנק ישראל צופה גידול הרבה יותר חד בצריכה הציבורית של 8% לעומת גידול של 4.7% שצופה משרד האוצר, שאגב משפיע על הצריכה הציבורית
"למעשה, אם בנק ישראל ומשרד האוצר היו מציגים תחזית לצמיחה בתוצר העסקי, הפערים בין התחזיות היו גדולים מאוד. גם באינפלציה קיים פער, במיוחד בתחזית ל-2025. בנק ישראל צופה אינפלציה ב-2024 של 3% לעומת 3.3% בתחזית של משרד האוצר. ל-2025 הפער בין התחזיות עוד יותר גדול, אבל הפוך. בנק ישראל צופה אינפלציה של 2.8% לעומת 2.2% בתחזית של משרד האוצר.
"לא רק גודל הפער בתחזיות ל-2025 אלא גם ההסבר שניתן די משונים. בנק ישראל טוען שכ- 0.8% מהתחזית לאינפלציה שלו ל-2025 נובע מהמיסים העקיפים. במשרד האוצר אמורים לדעת על זה יותר. יתכן ששני הגופים לא מדברים אחד עם השני או שבנק ישראל מציג תמונה מחמירה במיוחד כדי ללחוץ על הממשלה לבצע קיצוצים בתקציב".
השאלה הגדולה היא מי צודק? אבל האמת שבהינתן אי וודאות כל כך גדולה, הרי שכל נתון הוא ירייה באפלה. הכל תלוי במלחמה, מתווה החטופים, ההתפתחות בצפון ובתקציב הביטחון. סיום מהיר וחזרה לשגרה הם בשורה כלכלית למשק, אבל מנגד, הסלמה בצפון לא מתבטאת בנתונים. מלחמה מעבר ל-2024 תהיה הפתעה לכלכלני האוצר וכלכלני בנק ישראל ותגרור גירעון גדול יותר ונתונים קשים יותר. למעשה, הנתונים השונים ואפילו הסותרים מלמדים שהערכות הן רק הערכות וצריך לקחת אותן בעירבון מוגבל.
פערים בין בנק ישראל לאוצר:
נתוני בנק ישראל (עיבוד מיטב)
נתוני בנק ישראל (עיבוד מיטב)
על פי הנתנים הכלכליים הריבית היתה אמורה לרדת
זבז'ינסקי אמר לפני פרסום הריבית שעל פניו, בהינתן נתוני הכלכלה, יש מקום להורדת הריבית. הוא צדק, כי האינפלציה בירידה, הדולר בירידה, ריבית של 4.5% נראית גבוהה למשק בנקודת הזמן הזו, אך במלחמה כמו במלחמה - הכל פתוח. בנק ישראל, בצדק, חושש מאוד להוריד ריבית כשהאי וודאות כל כך גבוהה. הוא רוצה לראות יציבות (וגם ירידה בארה"ב) לפני שהוא מוריד את הריבית.
התחזית של בנק ישראל לגבי הריבית מאכזבת מאוד - הוא צופה ריבית של 4.25% ברבעון שני של 2025. משמע הורדת ריבית אחת. אולי באמת הוא מספק תחזית כזו כדי להאיץ את האוצר לדאוג להפחתת הגירעון. אולי זה מסר בסגנון - תפעלו אתם קודם ואחר כך אני. אבל, לא בטוח שזה ישרת את המטרה, ולא בטוח שהוא צריך לתת דגש כל כך גדול לתקציב. אחרי הכל, על פי ההערכות גם שלו וגם של האוצר, הגירעון בסוף שנה הבאה לא יעלה מעל 70% מהתקציב.
זבז'ינסקי סבור כי תהיה הפחתה אחת או שתיים במהלך השנה הקרובה. הוא מציין שקשה מאוד לחזות את הגורמים המשפיעים על הנגיד ולכן קשה לכלכלנים לחזות את תוואי הריבית. "אנו מותירים את התחזיות ל-1-2 הורדות הריבית במהלך השנה הקרובה, אך תחזית זו עשויה להשתנות במהירות מאחר שהיא מבוססת על גורמים שכמעט לא ניתן לצפות אותם", אומר זביז'ינסקי, "קושי לחזות שינויים בריבית, מגביר ערפול גם בתחזית לשוק האג"ח. אנו מעריכים שהאג"ח השקליות לטווחים של 5-6 שנים שנסחרות קרוב לריבית בנק ישראל מעניקות יחסי סיכוי/סיכון עדיף לאג"ח בטווחים האחרים. בציפיות האינפלציה הנוכחיות הצמודים הפכו למעניינים".
האם תקציב 2025 יאושר בזמן?
בין השורות, מתייחס זביז'נסקי להגשת התקציב ל-2025 ומביע חשש שאישורו יתעכב. "על רקע המשך עלייה בגירעון, ההכנסות ממיסים ממשיכות להשתפר. בינואר הן היו נמוכות בכ-5% במונחים ריאליים לעומת אשתקד. ביוני כבר נרשמה עלייה של 7% (תרשים 6). ניכרת עלייה גם במיסים הישירים וגם העקיפים", אומר זביז'נסקי, "לפי ההערכות שלנו, הגיוסים עד סוף השנה ימשכו בקצב של כ-16 מיליארד שקל לחודש, בדומה לחודשים האחרונים."אלא שעולה חוסר הוודאות לגבי התקציב לשנה הבאה. לפי דבריו של ממונה על התקציבים במשרד האוצר בשבוע שעבר, במשרד האוצר עדיין לא מתנהלים דיונים על התקציב ל-2025, למרות שבדרך כלל באוגוסט התקציב כבר אמור להיות מוגש לממשלה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.השר יחלק כספיםמשה 14/07/2024 17:22הגב לתגובה זו1 1בתחילת השנה, השר יחלק כספים, לפי התוכנית האופטימית, ואז בסוף השנה, שמתחזית הפסימית תתגשם, יעשו קיצוץ רוחבי, בדיוק כמו שהיה השנהסגור
-
5.הנגיד מחפש סיבות להחמירהנגיד פחדן , לא רוצה להפחית ריבית ומחפש תירוצים, פ 14/07/2024 15:48הגב לתגובה זו2 3הנגיד פחדן , לא רוצה להפחית ריבית ומחפש תירוצים, פעם הדולר, פעם האינפלציה, פעם התקציב, פעם התקציב בשנה הבאה.מדיניות בנק ישראל היא שב ואל תעשה.איפה סטנלי איפה.סגור
-
בנק ישראלסיגלית 14/07/2024 18:02הגב לתגובה זו0 0למה שיחפש??סגור
-
4.איכשהו בצלאל גרנדמייזר נשמע פחות אמיןאבי 14/07/2024 15:47הגב לתגובה זו5 1הכלכלנים שחתומים על זה הם ממילא לא השורה הראשונה (אלה ששרדו שם הם כנראה כאלה שפחות מפריע להם פוליטיקה), וברור שבצלאל מכניס משאלות לב ממש כאילו הן תחזיות כלכליות אמיתיות.סגור
-
3.העיקר לא לקצץ תקציב לסטרוקלא לקצץ לסטרוק 14/07/2024 15:44הגב לתגובה זו5 1חשוב לשמור על תקציב למשרדי המסורת המורשת והקשקשת חחחסגור
- טען עוד
-
2.יש גרעון עצום בתקציב גם ב2025 גם הצבא וגם שיקום העוטףגרעון בתקציב 2025 14/07/2024 15:05הגב לתגובה זו3 0יש גרעון עצום בתקציב גם ב2025 גם הצבא וגם שיקום העוטף ועוד לא דיברנו על החורבן בגבול הצפוןסגור
-
1.סמוטריץ פוליטיקאי והנגיד לא. למי תאמין ??? (ל"ת)סמוטריץ פוליטיקאי 14/07/2024 15:01הגב לתגובה זו3 1סגור