תשעה בעד מול אפס מתנגדים: חוק המטרו אושר

אישור החוק אמור להיות יריית הפתיחה לעבודות על הפרויקט הענק. במסגרתו מוסדרים הפיצויים שישולמו לבעלי עסקים בתוואי העבודות, ונושאים רבים נוספים
 | 
telegram
(3)

אחרי לא מעט בעיות, דיונים ועיכובים, אושר היום לפנות בוקר בכנסת, בקריאה שנייה ושלישית, חוק המטרו, או בשמו הרשמי: התיקון להצעת חוק הרכבת התחתית. החוק עבר בתמיכתם של תשעה חברי כנסת לעומת אפס מתנגדים. בעקבות האישור, הוסר למעשה המכשול המרכזי להתחלת העבודות על הפרויקט הענקי. כבר בשלב זה ברור שיש עיכוב משמעותי בלוחות הזמנים של המטרו, והקווים הראשונים בו לא ייפתחו לפני 2040, על פי ההערכות האופטימיות ביותר. 

החוק המקורי היה אמור לעלות להצבעה בכנסת כבר לפני כשנתיים, בזמן ממשלת בנט־לפיד, אבל זה לא קרה. הסיבה לכך היתה קריסת הקואליציה והתנגדות האופוזיציה דאז. החוק הנוכחי, שעבר היום, קודם על ידי יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ועל ידי משרד האוצר. שרת התחבורה, מירי רגב, מתנגדת לפרויקט, אף שאנשי המקצוע במשרדה תומכים בו ומקדמים אותו.

החוק למעשה מגדיר ומתחם את המטרו, שהוא פרויקט התחבורה הגדול ביותר בתולדות המדינה. התוכנית מדברת על הקמת שלושה קווים - M1, M2 ו-M3, שיכללו 150 ק״מ של מסילות תת-קרקעיות בכל גוש דן ו-109 תחנות. קווי המטרו יחברו בין 24 רשויות מקומיות, ויסתנכרנו עם חלק מהתחנות של רכבת ישראל והרכבת הקלה. על פי התחזיות, במטרו יעברו כ-2 מיליון נוסעים ביום. נכון לעכשיו, עלות הפרויקט מוערכת ב-210-170 מיליארד שקל. בין השאר, החוק מקצה 560-500 מיליון שקל לפיצוי בעלי עסקים ששוכנים ליד התוואי של העבודות המתוכננות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

החוק שעבר כולל, בין היתר, את הרכב המועצה שתפקח על הקמת המטרו, את תפקידיה ואת נוהלי עבודתה. כמו כן, החוק ינסה לשפר את תהליכי תיאום התשתיות והסרת חסמים לצורך קידום מהיר של הפרויקט, הוא יגביר ורחיב את מנגנוני התייעצות ושקיפות, יגביל את סמכות הוות"ל לתכנן שימושים שחורגים מתכנון התשתית, וקובע שהחברה המבצעת לא תוכל לבצע עבודות לשיקום או פיתוח ברמה שנמוכה מהסטנדרט באזור.

החוק קובע כי על כל בקשה להיתר בנייה שתוגש עד סוף 2030 יחול היטל השבחה של 60% (במקום 72%). לגבי מתחמים שבהם יבוצעו פרויקטים של התחדשות עירונית, אחרי אישורה של תמ"א 70, תוכל הרשות המקומית לחלק לאזורים את מתחמי ההשפעה שבשטחה, ולקבוע בעצמה שיעורי היטל השבחה של 72%, 50%, 25% או בכלל לא. הרעיון הוא שהפחתת המס תסייע במימוש ההתחדשות. בנוסף, החוק קובע גם שאדם שיש לו נכס או נכסים מסחריים בשטח גדול מ-100 מ"ר בסביבת המטרו, ישלם היטל שנתי, והכספים שיתקבלו מההיטל ישמשו לבניית המטרו. המס ייגבה רק אחרי הפעלת המטרו, ולמשך 30 שנה.

תגובות לכתבה(3):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מבחינתי-אין סיכוי לנסוע במטרו בתור אדם חי.
    רמי 27/07/2024 07:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מינימום בשנת 2040 ? למה לא 2090 ?
    סגור
  • 2.
    מירי רגב בלחץ אדיר לחתום על כל דבר ש זז מדוע????
    YL 26/07/2024 16:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תפיסת המסמכים בלישכת שרת התחבורה ש כנראה מראים מי קבל ולמה מי יהלום ומי סתם חרייייייין . כנראה ביעוץ שקיבלה נאמר לה לפזר ולקדם כמה שיותר מכרזים על מנת ליצור מצב שישלול את כל מה ש תיכננה ונכשל
    סגור
  • 1.
    אני רק שאלה
    איש פשוט 25/07/2024 14:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל כך הרבה זמן וכל כך יקר !!! אולי כדאי שמומחי המנהרות של החמאס יהיו השותפים או הפרויקטורים של המטרו הישראלי ???
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות