הבנקים וחברות האשראי שוב ירוויחו על חשבון הציבור
אחרי עבודת הכנה של למעלה משני עשורים, אושר בימים האחרונים בוועדת השרים לחקיקה חוק האיגוח, שנועד להסדיר את האפשרות של בנקים וחברות אשראי חוץ בנקאי למכור לציבור הרחב תיקי הלוואות שהעניקו, על-ידי קיבוצם במסגרת איגרות חוב והנפקתן בבורסה. בהודעה החגיגית שפרסם בנק ישראל הוא הפליג בשבחי המהלך ותרומתו הצפויה למשק. בין היתר, נטען כי המהלך "יגביר את התחרות ויוביל להוזלת עלויות האשראי לצרכנים ולעסקים" ו"יאפשר פינוי הון במערכת הבנקאית, אשר יוכל להיות מוקצה למימון של עסקים קטנים ובינוניים".
הבנקים ירוויחו על חשבון הציבור
אין לי ספק בכוונות הטובות של בנק ישראל ושאר השותפים הנכבדים לתזכיר החוק, כגון משרד המשפטים, משרד האוצר ורשות ניירות ערך. הצורך להגביר את התחרות בשוק האשראי ואת זמינות האשראי לעסקים קטנים אכן אקוטי. גם אם הצעת החוק תצליח במשימה זו (דבר שכלל אין ודאות שיקרה), הדרך שנבחרה לכך - העברת הסיכון מהגופים הפיננסיים לציבור – שגויה מיסודה ופסולה.
המשמעות של תזכיר החוק היא שהבנקים וחברות האשראי שוב ירוויחו על חשבון הציבור. תחילה, הם יעניקו הלוואות צרכניות לציבור בריבית גבוהה. לאחר מכן, הם ינפיקו את ההלוואות כאג"ח, בריבית נמוכה יותר ותוך גריפת מרווח הריבית. על הדרך, יגבו גם עמלות תפעול ויעבירו את הסיכון של הפסדי אשראי לציבור, שמצידו ירכוש את האג"ח באמצעות קרנות הפנסיה, ההשתלמות וקרנות הנאמנות – כך שבמקרה של כשל בהחזרי ההלוואות, החוסכים הם שישלמו את המחיר ולא הגוף המנפיק. ולבסוף, הבנקים וחברות האשראי יפנו לעצמם הון למתן הלוואות נוספות, שוב בריבית גבוהה, וחוזר חלילה.
הסיכונים עוברים מהבנקים לציבור
אם איגוח של תיקי משכנתאות הוא מהלך סביר, שכן תיקים אלה מגובים בבטוחה משמעותית, כשמדובר באיגוח של אשראי צרכני – הסיכון שמועבר לציבור משמעותי. אשראי צרכני מוענק ללא בטוחות ומחייב את הגורם המלווה בביצוע חיתום קפדני, היכרות עם היסטוריית האשראי של הלווה, יכולת לדעת בזמן אמת אם חלה הרעה במצב הלווה ועוד. כל אלה הם כלים שנמצאים ברשות הבנקים וחברות האשראי ולא נמצאים ברשות הציבור.
לבנקים יש לא רק יכולת חיתום וניהול של ההלוואה, אלא גם כריות הון שמאפשרות להם לקחת את הסיכון הגלום במתן אשראי צרכני. לא כך לגבי הציבור הרחב, שכבר נכווה בשנים האחרונות פעם אחר פעם בהשקעה בסקטור האשראי הצרכני, בחברות דוגמת טריא או פאגאיה. ולא נשכח שורה של קרנות פרטיות, שאיפשרו למשקיעים כשירים להשקיע באשראי צרכני וכיום, חלקן לא מאפשרות למשקיעים למשוך את כספם.
ומעל לכל – מעל המהלך כולו מרחף צילו הגדול של המשבר הפיננסי העולמי של 2008, שפרץ בדיוק בגלל איגוח של אשראי "רע" על ידי גופים פיננסיים והעברת הסיכון לציבור אג"ח שקיבלו את הדירוג המושלם AAA ע"י חברות הדירוג. בבנק ישראל לא מתעלמים מה"פיל" שבחדר וטוענים שהלקחים הופקו וכי המהלך גובש בהתייעצות עם גורמים בעולם ותוך למידה מנסיונם. אולם, עיון בשורת ההגנות שכלולות בתזכיר החוק מגלה כי מדובר במניעת איגוח כפול ודרישה כי הגורם המאגח יחזיק ב-8% מהתיק.
מתזכיר החוק לא ברור כיצד החוק אמור למנוע מצב שבו הבנקים וחברות האשראי "יארזו" הלוואות באיכות נמוכה יותר ויעבירו את הסיכון לציבור, כפי שהיה לפני 2008. העובדה שמשבר הסאב-פריים פרץ בארה"ב, השוק הפיננסי המשוכלל והמתקדם ביותר, היא תזכורת לכך שהסתמכות על הניסיון העולמי אינה ערובה להצלחה. להיפך, דווקא השמרנות של השוק הפיננסי הישראלי היא שהצילה אותו ב-2008.
חשוב לומר גם כי כל הסיכונים האלה נלקחים, כאשר כלל לא ברור אם החוק ישיג את מטרתו – להגדיל את התחרות על האשראי ולהוזיל אותו. זאת, כאשר לבנקים יש רקורד עשיר במסמוס רפורמות שנועדו להגביר את התחרות ולהוזיל את השירותים הבנקאיים. סביר יותר שהבנקים ינצלו את המהלך להגדיל את תיקי ההלוואות, להעביר את הסיכון לציבור והשארת כל מרווח האשראי בכיסם.
אם המדינה רוצה להגדיל, להוזיל ולגוון את מקורות האשראי בישראל, ועל הדרך לפתח את הבורסה המקומית, ראוי שתפעל לקידום רפורמות מבניות משמעותיות, ולא תנסה לפעול באמצעות קיצור דרך שמעביר את הסיכון לציבור.
הכותב הוא שותף וסמנכ"ל בפוקוס בית השקעות
חברת פוקוס בית השקעות בע"מ עוסקת בניהול תיקים ובשיווק השקעות (ולא בייעוץ) ולה זיקה לנכסים פיננסיים שהשקעותיהם מנוהלות על ידה. אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ (שיווק) השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לייעוץ פנסיוני ו/או ייעוץ מס. אין באמור כדי להוות התחייבות להשגת תשואה כלשהי . לפוקוס בית השקעות ו/או לעובדיה ו/או למי מטעמה עשוי להיות עניין אישי בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים לעיל. כתבה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי גלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי עובדי פוקוס ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים, לרבות הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג לעיל, הוא חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים לעיל. אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. פוקוס בית השקעות לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על האמור לעיל והעושה שימוש באמור לעיל עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.לא אתקרבאחד מהציבור 30/07/2024 17:24הגב לתגובה זו1 0לאשראי צרכני. כמו שרשמו בכתבה, נכוותי עם טריא ואחת לפניה, יצאתי משם בהפסד ואחרי סחבת לא קצרה. מאז לא מתקרב להלוואות p2p. וגם לא יוכלו לדחוף לי את זה בדלת האחורית בפנסיה השתלמות כי מסלול שלי מחקה מדדסגור
-
5.תמורת תשלום חברות הדירוג יתנו AAA גם לסליס (ל"ת)חברת דירוג 30/07/2024 15:27הגב לתגובה זו3 0סגור
-
4.לא למדנו דבר ממשבר הפיננסים ב-2008גולדפינגר 30/07/2024 12:53הגב לתגובה זו7 0משבר הפיננסי ב-2008 הגיע בעיקבות ההנדסה הפיננסית של איגוח מוצרי אשראי, ב-2008 זה היה משכנתאות כאשר העולם הפיננסי היה בטוח שסיכוי למקרה קצה היה 0.000001% כלומר אחד למיליון. לא מזמן חברת וסטו פשטה את הרגל כאשר נמצאו אי סדרים באיגוח פוליסות ביטוח. והינה כעת מדינת ישראל מקדמת בחוק איגוח אשראי. זה אסון פיננסי שיתממש בעתיד לבוא.סגור
-
3.מזכיר קצת את הסייבפריים שהיה בארצות הברית ככה זה במדינהיובל 30/07/2024 12:48הגב לתגובה זו5 0מושחתת כמו ישראל. הון שלטון שרק דופק את האזרחים.סגור
-
2.הלוואות בלון מכל סוג סיכון נוסף (ל"ת)מיקו 30/07/2024 11:47הגב לתגובה זו1 0סגור
- טען עוד
-
1.לך אין ספק בכוונות הטובות של הגנבים???שאלתי - אל 30/07/2024 11:26הגב לתגובה זו3 0גם לי אין ספק כי אני בטוח! בטוח שהם טפילים על הגב שלנו, גנבים שכל מעשיהם להכין את התפקיד הבא שלהם. כל שומרי הסף של המדינה - גנבים שהולכים לעבוד בשכר של מיליונים אצל אלה שהם פיקחו עליהם. מצביעים טיפשים.סגור