האוצר מכוון לכיס של רואי החשבון, עורכי הדין והרופאים - מס על רווחים ראויים לחלוקה
בחודשים האחרונים, על רקע החור בתקציב, מספקים רואי חשבון, מומחי מס ויועצים למיניהם עצה לאוצר - שחררו את הרווחים הראויים לחלוקה. מדובר ברווחים שנמצאים בחברות ולא משולמים או מועברים לבעלי המניות, בשל חבות מס. העצות הם להפחית את המס על הדיבידנד על הרווחים הראויים לחלוקה וככה להגדיל את הקופה. האוצר בחר בדרך אחרת להגדלת הקופה - יהיה על זה "מלחמה". רואי החשבון עורכי הדין יפעילו נשק כבד, אבל לאוצר יש הסברים טובים - מעבר לכך שזה צודק, אין כסף ועל רקע המלחמה, מבטלים פרצות והטבות.
המס על הדיבידנד - ביקשו גזר קיבלו מקל
חבות המס על הדיבידנד נועדה ליצור מצב שבו המיסוי על יחיד יהיה שקול למיסוי על חברה שנשלטת על ידי יחיד ומשמשת רק צינור לתקבולי שכר ושירותים. אדגים בצורה פשטנית: אם אתם מרוויחים 100 אלף שקל בחודש כשכר, אתם תקבלו בנטו נניח כ-50 אלף שקל. אבל אם אתם פועלים דרך חברה, אתם תקבלו את כל ה-100 אלף שקל (מבלי להיכנס להפרשות סוציאליות, עלות מעביד מול ברוטו וכו'). על ה-100 אלף שקל יש מס של 23% (מס חברות), ומכאן שהמוטיבציה להקמת חברות כשהשכר גבוה היא ברורה.
אתם יכולים להמשיך להחזיק "רווחים ראויים לחלוקה" בחברה ולא למשוך אותם וכך להימנע ממס על הדיבידנד (30% על בעל מניות מהותי). זה מה שקורה ברוב המקרים ולמרות שנסו למנוע את הפרצה הזאת והגדירו את החברות האלו כחברות ארנק שמחויבות במס, יש הרבה פטנטים לצאת מההגדרה. דמיינו חברה כזו שבה יש גם הכנסות של הבן המעצב והאשה שמנהלת אירועים. זה כבר לא חברת ארנק. דמיינו חברה כזו שבמקביל גם עוסקת בנדל"ן, משקיעה בניירות ערך ובסטארטאפים. זה כבר לא חברת ארנק.
חברות כאלו וגם שותפויות (שהוחרגו מההוראה הקודמת וכעת נכללות בהגדרה) הן מקלט מס וזו רק דוגמה אחת, יש גם יתרון דומה בחברות החזקה ובעוד שורה של חברות. זאת הסיבה שרבים מעורכי הדין, הרופאים, רואי החשבון, סוכני הביטוח והמנהלים הבכירים עובדים דרך חברות כאלה - יש בארץ אינפלציה בכמות החברות, גם בשל החברות האלה.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' צילום: ניב מוסמן/GPO
ועדה של רשות המסים ומשרד האוצר ישבה במשך כמה חודשים וגיבשה דו"ח והמלצות. אלה עדיין לא הוראות לשינוי פקודת המסים, אך הדבר מלמד על כך שהאוצר ורשות המסים בחרו במקל ולא בגזר. האמת היא שזה צודק, אבל בדרך הם "שופכים את התינוק עם המים". ההגדרות שלהם מכניסות למס העודף המוצע הרבה מאוד חברות וגופים שלא נועדו להימנע ממסים. כך למשל, על פי ההצעה שלהם חברות שמרוויחות מעל 25% תפעולית בגודל של מ-200 אלף שקל ועד מחזור של 30 מיליון שקל יחויבו במס עודף. אבל יש המון חברות כאלה. זה לא רק מתכנני מסים.
99% מהמס יחולו על העשירון העליון
השינויים המוצעים על ידי הוועדה הם הגדרת הבעלות על חברת ארנק כהחזקה במשלח יד, ולכן כל ההכנסה היא הכנסה עסקית שממוסה לפי שיעור מס שולי. הוראה נוספת היא מס-קנס של ריבית של 2% על הרווחים הראויים לחלוקה שלא משולמים, ובכך להביא לחלוקתם. ויש גזר (קטן): רשות המסים תוכל לקיים הליך פרטני מול חברות עם יתרת עודפים גבוהה להתמודדות עם רווחים לא-מחולקים בחברות החזקה. כלומר, יבוא גוף גדול ויגיד אני רוצה לחלק, אבל תנו לי מס של 25% - אז יש על מה לדבר.
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' צילום: יעל צור
בסיכומו של עניין, מדובר בעצם במס בתחפושת על רווחים ראויים לחלוקה. האינטרס לחלק את הרווחים יהיה גבוה, והתמריץ לחברות ארנק מתבטל. נשאר "רק" להעביר את זה כחוק.
כותבי הדו"ח מסכמים: "הצוות מוצא לנכון להדגיש כי פוטנציאל הגבייה מצעדים אלה מוערך ב-5 מיליארד שקל בכל שנה, כאשר כספים אלו מגיעים בעיקר מהשכבות החזקות ביותר בחברה הישראלית, וכ-99% מהסכום הנ"ל מגיעים מעשירון ההכנסה העליון".
לתקציר של דו"ח הוועדה:
במהלך ינואר-אוגוסט 2024 התכנס צוות בראשות מנכ"ל משרד האוצר לבחון את סוגיית הרווחים הלא-מחולקים. הצוות הורכב מנציגי לשכת המנכ"ל, רשות המסים, אגף הכלכלן הראשי, אגף תקציבים והלשכה המשפטית באוצר.כחלק מעבודת המטה בוצעה סקירה היסטורית, תוארה התופעה הבלתי-רצויה, הוגדרה הבעיה שמובילה אליה, בוצעה השוואה בינלאומית ונבחנו חלופות. משטר המס על חברות בישראל הוא דו-שלבי, כפי שמקובל במדינות רבות בעולם. תחת משטר זה, בשלב הראשון נגבה מס חברות (23%) על רווחים המופקים באותה שנה, ובשלב השני נגבה מס דיבידנד - מבעלי המניות המהותיים בגובה 30% על יתרת הרווחים ו-25% מבעלי מניות אחרים, כשבעלי החברה מחליטים למשוך את הרווחים מהחברה ואל היחיד.
הרציונל העומד מאחורי המנגנון הדו-שלבי הוא מצד אחד יצירת שקילות מיסויית בין המס על רווחי חברות למס השולי על יחידים (שכירים ועצמאים) שהוא 50% בהכנסות גבוהות, כך שלא תהיה סיבה ליחידים להתאגד כחברות רק לצורך תכנון מס; ומצד שני מתן תמריץ מיסויי לחברה לבצע השקעות ולהגדיל את פעילותה. באופן זה, המדינה "מוותרת" למשך תקופה על מס הדיבידנד ומשתתפת למעשה במימון ההשקעה, מתוך הבנה כי הדבר יביא לעידוד צמיחה והגדלת הרווחה בטווח הארוך, שתתבטא גם בהכנסות ממס בהמשך.
אל מול רציונל זה, ניתן לראות כי בפועל המנגנון הדו-שלבי מנוצל בחלק מהחברות לצורך דחיית מס לזמן בלתי מוגבל, כך שאחוז נמוך ובלתי מוצדק מהרווחים נמשכים כדיבידנד על ידי היחיד, ולמעשה רווחים רבים אינם מחולקים לאורך זמן ארוך. בנוסף, אותם "רווחים לא-מחולקים" פעמים רבות לא משמשים להגדלת הפעילות העסקית הריאלית שהביאה להפקתם או לפעילות כלכלית ריאלית אחרת, ובכך אינם משיגים את מטרת המיסוי הדו-שלבי.
במסגרת עבודתו, הצוות בחר להתמקד בחברות ארנק – חברות בהן בעלי מניות מעטים, לרוב בעל מניות יחיד, משמשות ככלי תאגידי לצבירת כספים ולהשקעתם בהשקעות פסיביות.
יש שני סוגים של חברות ארנק: חברת החזקה - חברה המחזיקה בחברות אחרות, ורווחי החברות הבנות עולים אליה וחברות משלח יד - חברה המשמשת לפעילות שהיא ברובה של אדם אחד עם משלח יד כגון עורך דין, רואה חשבון, רופא וכו'. אף ששני סוגי החברות האלה מוגדרות חברות ארנק, קיימים מאפיינים רבים המבחינים ביניהן – היקף הרווחים, מקורות ההכנסה ומספר החברות.
גבייה צפויה של 6-5 מיליארד שקל
שוני זה בא לידי ביטוי בהמלצות הצוות. עם זאת, הדומה בין סוגי החברות הנ"ל הוא שמשטר המס הנוכחי מאפשר לרבות מהחברות האלה להימנע מחלוקת הרווחים כדיבידנדים לבעל החברה, תוך שהן משמשות לבעל החברה כמעין "ארנק" לאגירת כספים בסביבת מיסוי מיטיבה והשקעתם בהשקעות פסיביות.
חברות הארנק מחזיקות כ-20% מהרווחים הלא-מחולקים במשק, באופן שמביא לאובדן הכנסות משוער בהיקף של 6-5 מיליארד שקל. לאחר בחינת הנעשה בעולם ובחינת חלופת שונות, הצוות ממליץ על מתווה בעל שלושה נדבכים, המתאים להבדלים בין סוגי חברות הארנק, שביחד מהווים פתרון משלים לתופעה הבלתי רצויה:
תיקון סעיף 62א' לפקודת מס הכנסה, חברות משלח יד: הצוות ממליץ על הרחבת תחולת סעיף 62א' לפקודת מס הכנסה על ידי הוספת סעיף חדש, שיחול על חברות בעלות מחזור עסקי הגבוה מ-200 אלף שקל ונמוך מ-30 מיליון שקל, שלהן שיעור רווחיות מעסק (הכנסה חייבת במס מעסק חלקי הכנסה מעסק) שגבוה מ-25%.
מוצע כי בעל מניות מהותי ופעיל בחברה מסוג זה, ימוסה במס הכנסה שולי על חלקו ברווחי החברה מעסק שהם מעבר ל-25%. רווחיות גבוהה אינה נפוצה בחברות עסקיות (רווחיות עסקים ממוצעת במשק היא כ-8%), ולכן מי שעומדים בקריטריונים אלה הם על פי רוב חברות "משלח יד", ומטרת הסעיף היא להפחית עבורן את התמריץ להתאגד כחברה במסגרת תכנון מס.
על פי השינוי המוצע, הדבר יכלול גם בעלי זכויות בשותפויות ולא רק בעלי מניות בחברות. עד היום, שותפים בשותפות, שהבם לרוב עורכי דין ורואי חשבון, הוחרגו מהחוק, לעמדתנו ללא הצדקה - וכעת מוצע כי החוק יחול גם עליהם.
בנוסף, מוצע לקבוע כי תשלומים לחברת ארנק עבור שירותים של בעל המניות לחברה אחרת, שבה יש לו שיעור החזקה הנמוך מ-50%, ייראו כהכנסה מיגיעה אישית של בעל המניות בחברת הארנק וימוסו בשיעור מס הכנסה שולי. זאת לעומת ההחרגה הקיימת כיום על בעל מניות מהותי - שלפיה די בכך שהוא מחזיק מעל ל- 10% ממניות החברה.
מיסוי על חברות החזקה
חקיקת סעיף חדש להתמודדות עם חברות החזקה, שריטיל מס "ריבית" בגובה של 2% בכל שנה על רווחים צבורים מעל "כרית ביטחון".
הצעד נועד לגרום לחברות להפנים את עלויות המימון המושתות על המדינה בשל דחיית המס ולעודד את החברות לחלק רווחים במקרים שאין לחברה יתרון וערך ייחודי בהשקעת הרווחים הצבורים. בתוך כך, בשנה שבה נשחקו הרווחים הצבורים בשל חלוקת דיבידנד או בשל הפסדים בשיעור של 20% או יותר, לא יחול חיוב במס (מנגנון זה בא להגן על חברות הנקלעות לקשיים, כמו גם לעודד חברות לחלק חלק ניכר מרווחיהן הצבורים).
בנוסף, נקבעה "כרית ביטחון" שרק מעליה יחול חיוב המס. "כרית הביטחון" תהיה הגבוהה מבין שלוש האופציות:. אופציה ראשונה: ממוצע ההוצאות המותרות בניכוי לצרכי מס בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה.כרית ביטחון זו נותנת הגנה לחברות עסקיות ריאליות עם אופי פעילות הדורש השקעות בחברה, שכן חברות שכאלה מאופיינות בהוצאות רבות (שכר, מלאי, פחת וכו') ובהתאם הן יקבלו הגנה על שמירת רווחים צבורים עד גובה הוצאותיהן השנתיות.
אופציה שנייה: עלות נכסים, בניכוי: ניירות ערך, זכויות במקרקעין שאינן לשימוש עצמי, מזומנים ושווה מזומנים, מכשירי השקעה אחרים, חברה מוחזקת שעיקר שוויה מהנכסים הנ"ל (במישרין או בעקיפין), הון עצמי ושטרי הון מצד קשור. כרית ביטחון זו באה להגן על השקעה בנכסים "אקטיביים", נכסים שהשקעה בהם באמצעות החברה המדוברת מייצרת ערך מוסף ריאלי תוספתי במשק. בתמונת מראה כרית הביטחון לא מכסה על נכסים שהם "פאסיביים" כפי שמפורט, נכסים שלתפיסת הצוות לא נכון להצדיק תמריץ מיסויי להשקעה בהם דווקא באמצעות החברה, ובאותה המידה ניתן לעשות השקעות אלו על ידי יחידים.
אופציה שלישית - 500,000 ש"ח. רף מינימום זה נקבע כאיזון של מספר שיקולים, הכוללים, בין היתר מתן אפשרות לכרית ביטחון מינימלית לכל חברה שנכנסת למנגנון זה
תיקון ופישוט סעיף 77 לפקודת מס הכנסה, העוסק בחלוקת דיבידנד בהוראת מנהל רשות המסים, באופן שיאפשר לרשות המסים לקיים הליך פרטני מול חברות עם יתרת עודפים גבוהה להתמודדות עם רווחים לא - מחולקים בחברות החזקה.
הצוות מוצא לנכון להדגיש כי פוטנציאל הגבייה מצעדים אלו מוערך ב-5-6 מיליארד שקל בכל שנה, כאשר כספים אלו מגיעים בעיקר מהשכבות החזקות ביותר בחברה הישראלית,וכ-99% מהסכום הנ"ל מגיע מעשירון ההכנסה העליון.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
16.יחייבו גם בביטול לאומי או רק מס הכנסה? (ל"ת)שלומי 03/09/2024 08:08הגב לתגובה זו0 0סגור
-
15.את החברות הבאות אני פותח בחו"ל, חבל למדינהיזם מנוסה 02/09/2024 20:33הגב לתגובה זו1 3כשכספי המס יגיעו למקומות שעוזרים למדינה ולא למתנחלים או חרדים אז אשקול אם לפתוח בארץ, כרגע המדינה תפסיד את הכספים הגדוליםסגור
-
14.קודם כול תסתמו את החור בחבית של האוצראלון 02/09/2024 20:28הגב לתגובה זו1 2כמה כסף שלא תקחו, אם זה הולך לחרדים ושטחים ושרים מושחטים זה כמו למלא מים בחבית עם חור. היא לעולם לא תתמלאסגור
-
13.מזכיר לרשות האוצר, לחמם את המים לאט, לא מהר!!יוני 02/09/2024 17:04הגב לתגובה זו2 0הצפרדע מתרגלת..סגור
-
12.הצעה רעה מאודאוהד 02/09/2024 17:01הגב לתגובה זו7 3זה יגמור את המשק. צעדים שלא מעודדים צמיחה ויגרמו למיתון קשהסגור
- טען עוד
-
11.נשמע טוב, אבל במקביל שיפסיקו לבזבז כסף שאין בקופה (ל"ת)שדגכ 02/09/2024 16:45הגב לתגובה זו3 0סגור
-
10.להוריד מס על משיכת קופות גמלאבי 02/09/2024 16:06הגב לתגובה זו1 0שחררו לאנשים את קופות הגמל כמו בקרן ההשתלמות , עבדים של חברות הבטוח.סגור
-
9.מס 70 אחוז בלי אפשרות להתחמק יגרום לעזיבה או הפסקת עבוד (ל"ת)יעל 02/09/2024 15:27הגב לתגובה זו3 2סגור
-
8.להטוטנות של רשות המיסים כדיי להטיל מס ראוי על בעלי הכוחאשק 02/09/2024 14:39הגב לתגובה זו4 3באיומים פשוט כך, מצליחות חברות ו"עצמאיים" להתחמק ממס שכל שאר העובדים נאנקים ממנו. הלהטוטנות הזו במסווה של "חברות יעברו לחו"ל ויפסיקו לפעול בארץ" היא נוראית ומעוותת. עדיף למדינה להרוויח פחות אבל שאזרחיה ירגישו שווים, על פני מראות שיש שווים יותר .סגור
-
7.עוד מעט לא יישארו בארץ אנשים להטיל עליהם מסהדר 02/09/2024 14:16הגב לתגובה זו19 8יישארו רק החרדים, ושאר הבטלניםסגור
-
המס הזה ראוי. הוא לעשירים (ל"ת)מושון 02/09/2024 15:42הגב לתגובה זו5 4סגור
-
הם עשירים כי הם עובדים קשה, לקחת מהם ולתת לפרסיטים לא יאלון 02/09/2024 20:30הגב לתגובה זו1 3לא יעזור למדינה לתת לחרדים ולמתנחלים את הכסף שמרוויחים העשירים שהם בכלל מעמד בינייםסגור
-
המס ראוי בגלל שהוא לעשירים? (ל"ת)קרל מרקס 02/09/2024 18:04הגב לתגובה זו0 1סגור
-
6.צודק ךהטיל את המסתמוהה למה האוצר לא מטיל מיסים שמעותיים על אפיקי נדל"ן.להטיל מס משמעותי על בעלי דירות יד שניה ועל משכירי דירות. (ל"ת)האוצר ורשות המיסים צודקים 02/09/2024 14:15הגב לתגובה זו16 4סגור
-
5.ההצעה של האוצר תבריח מפה לא מעט אנשים (כולל אותי)נון 02/09/2024 13:31הגב לתגובה זו4 4בשום מדינה בעולם לא מכריחים לחלק דיבידנד. ההצעה של ביבי ושימחון דווקא הגיונית, יש מצוקה תזרימית אז עושים מבצע. ככה זה עובד בכל העולם.סגור
-
אם זה יבריח מעלימי מס אז לא נפסיד מזה כלום (ל"ת)שדג 02/09/2024 16:46הגב לתגובה זו3 0סגור
-
עזוב פופוליזם הם משלמים את רוב המס בארץ!!!ZZ 03/09/2024 08:38הגב לתגובה זו0 0החברות הללו משלומות גם היום את רוב המס בארץסגור
-
4.תכלס זה מס מוצדקרו״ח 02/09/2024 12:43הגב לתגובה זו9 3זה לגיטימי לתכנן מס אבל זאת פרצה שהושארה הרבה שנים. גישת המקל כאן קצת פחות לגיטימית מוטב היה הגזר אבל זה כסף שנכון למדינה לגבות.סגור
-
3.חכם זה לא כמו תמיד כשהמומחה לא ניהל עסק עצמאי בחייםרינה 02/09/2024 12:28הגב לתגובה זו5 4כל עסק חייב כרית בטחון למקרה של משבר . החלטה מסוג זה יגרום לעסקים להעיר את הכספים לחו"לסגור
-
2.מס חברותאפשר לעלות את מס 02/09/2024 12:18הגב לתגובה זו5 4אפשר לעלות את מס החברות אם חברות שובתות ומשלמות שכר לפועלים שלהם סימן שיש להם כסף מיותר אפשר לעלות את מס החברותסגור
-
1.מצוין. רוב העם בעד לקחת מהדגים השמנים.שבכל מקרה ישארומני 02/09/2024 11:58הגב לתגובה זו7 6שמנים מאוד.סגור