אסון המטרו: ככה המדינה עומדת לזרוק לפח 150-200 מיליארד שקל
מיזם המטרו של גוש דן דוהר קדימה בקצב מהיר ומעלה את השאלה האם הוא מוביל אותנו לתהום כלכלי? יש כאן את כל המרכיבים של קונספציה שעלולה להתפוצץ. מאוד דומה לקונספציה הביטחונית רבת השנים. הגמוניה ששותפה לאותה זווית ראיה על המציאות ומשתפת פעולה כדי להוציא לפועל מיזם הרה גורל בלי שום תהליך איפכא מסתברא סדור. כולם שבויים בקונספציה. הפקידות הבכירה והמשפיעה בישראל, האקדמיה הישראלית וכמובן התקשורת הישראלית שלא תמצאו בה אפילו סימן שאלה אחד על מיזם התשתיות היקר, הגדול והמורכב ביותר שידעה מדינת ישראל.
המטרו הוא פתרון טוב, אבל לא בישראל ובטח לא עכשיו
חשוב להבהיר, אין לי משהו עקרוני נגד עצם קיומה של רכבת מטרו בגוש דן. אם היה לנו תקציב בלתי מוגבל, נראה לי שהיה נכון לשקול ברצינות את מיזם המטרו ויתכן שלמיזם אכן יש ערך מוסף כלכלי לכלכלת ישראל. במדינות רבות שבהן קיים מערך מטרו, הוא שדרג משמעותית את איכות החיים. אבל אנחנו לא חיים בעולם אוטופי ואנחנו חייבים לתעדף את ההשקעות שלנו. משכך, בעיני יתכן שמיזם המטרו מוביל אותנו לאסון כלכלי, לא פחות.
תקציב של עשרות מיליארדי שקלים
לפני שנצלול לטיעונים שמעלים סימני שאלה סביב מיזם המטרו, נדרש רקע קצר על מה בכלל מדובר. בעשור האחרון קורם עור וגידים מיזם הרכבת הקלה בגוש דן (נת"ע). מיזם שעשרות שנים חלמו עליו. זו רכבת שנעה בחלקים נרחבים כרכבת תחתית, וכאשר יושלם המיזם, ירושת גוש דן ברשת רכבות קלות במספר קוים הנעים בצירים שחלקם עיליים, וחלקם תחתיים, בעומק של 10-20 מטרים. זהו מיזם חשוב מאוד בהשקעה תקציבית ממשלתית של עשרות מיליארדי שקלים. הקו הראשון של מיזם זה, הקו האדום, שנע מפתח תקווה ועד לראשון לציון, במתווה תחתי ועילי, החל לפעול לפני שנה.במקביל למיזם החשוב הזה הוחלט על הקמת מיזם המטרו, מערכת רכבות תת קרקעית בעומק של 30-50 מטרים, שתכנונו החל כבר לפני שנים. רבים לא מבחינים שמדובר במערכת רכבות נוספת באותו גוש דן, שתנוע בצירים בחלקם מקבילים לרכבת הקלה, שנבדלת בעיקר בהיותה מהירה יותר מתנועת הרכבת הקלה. בעוד שהרכבת הקלה נעה במהירות של 70-50 קמ"ש ולה תחנות במרחקים של מאות מטרים בין אחת לשנייה, המטרו היא רכבת להסעת המונים שנעה במהירות של 100-150 קמ"ש, כאשר המרחק בין התחנות הוא בין 1.5-2 ק"מ.
עלות של עד 200 מיליארד שקל
כפי שניתן להבין מיזם המטרו הוא מיזם רציני מאוד שהושקעה בו מחשבה רבה. אז מדוע בכל זאת לא הייתי ממהר להוציא אותו לפועל בייחוד בימים אלה? ראשית, עלות המיזם מוערכת ב- 150-200 מיליארד שקל. כדי לקבל פרופורציה, העלות הכוללת של ההשקעה בתשתיות בתקציב המדינה עומדת על 40 מיליארד שקל בשנה. המשמעות של ביצוע מיזם המטרו היא חנק של פיתוח תשתיות אלטרנטיביות. האם מדינת ישראל צריכה "לשים את כל הביצים בסל אחד" גיאוגרפי? אולי יותר נכון להשקיע ברכבת תחתית בירושלים, בירת ישראל, שעלות רכבת תחתית בשטחה היא בערך רבע מהעלות במטרופולין תל אביב בשל הבדלים בסוג הקרקע? האם נכון וראוי שתקציב ההשקעה בתשתיות של מדינת ישראל בשנים הקרובות ילך לגוש דן במקום לפיתוח וחיבור הפריפריה למרכז?
למה להשקיע במטרו בגוש דן כשיש רכבת קלה; גם בלי המטרו צפויה הקלה גדולה בעומס
שנית, אחד הטיעונים המרכזיים בעד מיזם המטרו הוא ההקלה שהוא יביא עימו לעומסי תנועה. עם זאת, חקרים מצביעים על כך שבחלק ניכר מהערים שבן קיים מערך מטרו, גם אם הוא שיפר את התנועה בתוכן, הוא עדיין הקל באופן מוגבל מאוד על עומסי התנועה. יתרה מכך, צריך לבחון את המצב במטרופולין תל אביב באופן ספציפי. אנחנו נמצאים כעת כמעט בשיא של עומסי התנועה שהיו עד היום ושיהיו בשנים הבאות ולכן הקריטיות שלו ביחס להקלה על עומסי התנועה מוטלת בספק. מסיבות אלו ניתן להעריך שבשני העשורים הבאים תהיה דווקא הקלה בעומסי התנועה בגוש דן.
כיום קו אחד בלבד של הרכבת הקלה (נת"ע) פעיל עם אפקטיביות נמוכה. בימים אלו עובדים על ביצוע 2 קווים נוספים במקביל, גם הם בחלקם תחתיים. כאשר כל הקווים של נת"ע יפתחו, עשויה להיות הקלה בעומסי התנועה, במידה שהאוכלוסיה תעשה בהם שימוש משמעותי. בנוסף, העבודות על הקווים הללו מקשים כרגע על התנועה בסמוך לאתרי הבניה שלהם הסמוכים לעורקי תחבורה מרכזיים בתוך גוש דן ויוצרות עומסי תנועה חריגים, שבוודאות ייעלמו עם פתיחת הקווים. לכן, לאחר סיום העבודות על קווי נת"ע המצב עתיד להיות טוב יותר מאשר היום.
בנוסף, ההערכה היא שהעבודות על המטרו לא יסתיימו לפני 2040. ניתן לומר, בזהירות המתבקשת, שבשנים הללו עתידים להיכנס לחיינו הרכבים האוטונומיים שישנו לחלוטין את תרבות הנסיעה ואת דרך התעבורה שלנו ממקום למקום. המהפכה הצפויה של הרכבים האוטונומיים אמורה להביא להקלה דרמטית בעומסי התנועה.אין בפוטנציאל בהקלה בעומסי התנועה בכדי ליתר לחלוטין את הצורך בשדרוג מערך הסעת ההמונים בגוש דן, אולם יש בו בכדי להפחית את תחושת הקטסטרופה שהציבור חש כיום ביחס לעומסי התנועה.
טענה מרכזית נוספת בעד מיזם המטרו היא שהוא עתיד ליצור צמיחה כלכלית אדירה שתחזיר את כל ההשקעה הכבדה והרבה יותר מזה. כאשר משקיעים הון, צריך לבחון מהי ההשקעה שתניב את התשואה הגבוהה ביותר. מכיוון שמדובר בהיקף כל כך דרמטי של השקעה, מן הראוי היה שהיא תבחן לעומק מול השקעות אלטרנטיביות והתשואה שלהן. הן בהיבטים כלכליים והן בהיבטים חברתיים ואחרים.
אחד המרכיבים הקריטיים בצמצום סיכון הוא פיזור ההשקעה. השקעה במספר רב של מיזמים לאומיים משמעותיים, כל אחד בעלות של 10-20 מיליארד שקל, עדיפה על השקעה אחת ענקית שעלולה להיכשל מסיבות שונות. בוודאי במציאות כלכלית חסרת וודאות של סביבת המלחמה בה אנחנו חיים כיום.
לצד הטיעונים הללו אני סבור שהאינטרס הביטחוני והחברתי של מדינת ישראל הוא לא הגדלת היקף התושבים בגוש דן, אלא ביזור גיאוגרפי של אוכלוסיית ישראל. השקעה בתשתית המטרו על חשבון השקעה בתשתיות בפריפריה, תעמיק את ריכוז אוכלוסיית ישראל בגוש דן ותפקיר את הפריפריה הגיאוגרפית של מדינת ישראל. בפריפריה של מדינת ישראל ניתן לפתח מיזמים מדהימים כגון שכונות וערים חכמות, חדשניות ומתקדמות או אזורי תעשיה ומסחר המנצלים יתרונות יחסיים באזורים פריפריאליים של מדינת ישראל. אולם מיזמים אלו יזדקקו תמיד לתשתית תחבורה איכותית כתנאי להצלחה. הסטת כמעט כל תקציב ההשקעה בתשתיות למיזם המטרו עלולה למנוע התפתחויות של מיזמים כגון אלו, שמעבר לפוטנציאל הצמיחה הכלכלית האדיר שלהם, הם התגלמות החזון הציוני.
לבסוף, בשונה מההצלחה הגדולה של הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים (למרות שכולה עילית וצריכה להתחשב בתנועת רכבי והולכי רגל ובטופוגרפיה), הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, למרות שהוא עובר ברובו מתחת לפני השטח והוא בוצע ברמה גבוהה מאוד נחשב לכישלון. ניתן לנתח סיבות שונות להבדלים בין הקוים שהביאו לחוסר ההצלחה של הקו בגוש דן, ביניהן ההבדלים בין האוכלוסיות שעושות שימוש בקו (חרדים וערבים שגם כך מתבססים על תחבורה ציבורית מול אוכלוסייה שברובה חילונית ומסורתית שלרוב עושה שימוש בתחבורה פרטית), הרגלי ותרבות הנסיעה ועוד, אולם חוסר ההצלחה ניכר לעין. קיימים הבדלים בין רכבת קלה לבין מטרו. עם זאת, חוסר ההצלחה של הקו האדום עשוי להעיד על דפוסי שימוש שיהיו גם ברכבת המטרו.
לכן מתבקש, שלפני שנכנסים להשקעה כל כך גדולה של רכבת המטרו נמתין כמה שנים ונראה האם הרכבת התחתית צוברת תאוצה או שהיא תהפוך לכישלון מהדהד. לאחר מס' שנים, לפני שמתקדמים עם מיזם המטרו, ראוי לבצע בדיקת עומק לסיבות לחוסר ההצלחה ולהפיק לקחים. כשלון שעלותו 20-30 מיליארד שקל ושלא היו אינדיקציות מוקדמות לקרותו, שונה מכישלון שעלותו 150-200 מיליארד שקל שיתכן שלו היינו מתנהלים יותר במתינות ושיקול דעת יכולנו למנוע אותו.
אינני חושב שמיזם המטרו איננו מיזם ראוי. עם זאת, מזווית הראיה שלי נראה שהדחיפה לבצע אותו נעשתה ללא תהליך "היפכא מסתברא" אמיתי. תהליך שראינו את התוצאות של היעדרו בזירה הביטחונית. חובה עלינו להשהות את המשך ביצוע מיזם המטרו ולבחון את המשך ביצועו בעוד כשנה שנתיים, לאחר סיום מיזם הרכבת הקלה ולאחר שנעבור את המלחמה הכבדה שעוד לפנינו והכלכלה הישראלית תהיה יציבה יותר ועם אופק ברור יותר. זה הזמן לעצור, לפני שיהיה מאוחר מידי, גם את ההוצאה של מיליארדי שקל, שאמורה לצאת בטווח הזמן המיידי על תכנון של מיזם שלא ברורה ייתכנותו, בשעה שאנחנו זקוקים לכל שקל לטובת המלחמה על עצם קיומנו. אין לנו פריווילגיה לאבד 200 מיליארד שקל.
הכותב הוא איש עסקים, כלכלן ומשפטן, מחבר הספר "בעל הבית"
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
37.הרבה הנחות שהפכת לאמת. לא רציני. תבוא אם ניסויים ועובד (ל"ת)מוי 26/09/2024 20:28הגב לתגובה זו1 0סגור
-
36.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 21/09/2024 05:14הגב לתגובה זו0 1סגור
-
35.אסון של דעה לא מקצועית במסווה של "כתבה"קרא ולמד 19/09/2024 00:33הגב לתגובה זו5 01. אם לא נצופף אוכלוסיה, תוך 30 שנה לא ישארו שטחים פתוחים מלבד בנגב. 2. אי אפשר לפזר אוכלוסיה לפריפריה, אם אין שם מספיק מקומות עבודה איכותיים, יש שירותי בריאות מאוד מוגבלים וחסרים. עובדה שרבים עוברים למרכז. 3. ב-7 לאוקטובר ומאז (בגלל המפונים מהצפון והדרום), אנשים הבינו למה לא מומלץ לחיות קרוב לגבול. 4. הדרך היחידה לצופף אוכלוסיה זה באמצעות מערכת הסעת המונים (מטרו), אחרת אין אפשרות לנייד כל כך הרבה אנשים על פני תא שטח קטן (גוש דן). 5. גם רכבים אוטונומים יעמדו בפקק אם כמות האוכלוסיה בגוש דן תוכפל וכולם יסעו רק ברכבים אוטונומיים, במקסימום זה ישפר טיפה את המצב אם אנשים יחלקו רכב אוטונומי (קצת מוזר - כמו לחלוק מונית רק בלי הנהג... לא הרבה יסכימו לזה...). לא סתם לכמעט כל מטרופולין בעולם יש מערכת הסעת המונים...סגור
-
34.למה החלטת שהקו האדום בגושדן כישלון? כי אתה נוסע באוטושי 18/09/2024 19:58הגב לתגובה זו4 1כי אתה לבטח נוסע ברכב צמוד ופטור מלהתחכך עם עמך שנוסעים באוטובוסים צפופים ומיוזעיםסגור
-
תיסע בו ותבין כמה מעט אנשים משתמשים בו - כישלון מוחלט השי 18/09/2024 20:16הגב לתגובה זו0 4הציבור מצביע ברגליים ולא משתמש בו - לכן זה כישלון אני נוסע מידי פעם בו והתחנות די ריקות בשעות העומססגור
- טען עוד
-
נוסע בו מדי יום - שטויות במיץשמואל ברגר 18/09/2024 21:41הגב לתגובה זו1 0עמוס מאד בין רמת גן ללב תל אביבסגור
-
33.לא יכול להיות שבכל עיר גדולה בעולם יהיה מטרו ובתל אביב לא (ל"ת)נועם 18/09/2024 17:47הגב לתגובה זו5 1סגור
-
32.יותר זול לנייד את הנוסעים במסוקים. (ל"ת)ARTICK19 18/09/2024 16:54הגב לתגובה זו2 3סגור
-
31.הפתרון הטוב ביותר ללא רכבים פרטיים !!ראה המשךHAKY1 18/09/2024 15:47הגב לתגובה זו1 1לאסור על אחזקת רכב פרטי .רק רכבים ממשלתיים חינמיים ינועו בכבישי העולם. לדוגמא בארץ מיליון רכבים שעומדים ברוב שעות היממה יפנו שטחי חנייה .אין צורך בגשרים מחלפים מנהרות. רכבים ציבוריים מוניות אוטובוסים חינם יסיעו ממקום למקום .סגור
-
30.היה צריך להקים לפני 200 שנה ועדיף מאוחר מאשר אף פעםדובי שור 18/09/2024 15:26הגב לתגובה זו8 0וכסף יש הרבה אל תדאג הבעיה זה השחיתות במכרזיםסגור
-
29.הבחור לא שולט בחומר, חבל לבזבז זמן על קריאת המאמרכלכלן 18/09/2024 15:22הגב לתגובה זו9 0שילוב של הנחות, השוואות, חישובים ומסקנות לא רלבנטיותסגור
-
28.הטעות הכי גדולהלירן 18/09/2024 15:09הגב לתגובה זו0 1תזכרו מה אני כותב, הרכבת הזו נוסעת גם מעל האדמה וכל תאונה עם קורקינט תשתק אותה בגלל החוק, חקירה, זקא וכו... צריך רק בתוך האדמה כמו באירופה.סגור
-
27.מטרומשה 18/09/2024 14:21הגב לתגובה זו0 0מדינת חלם כבר אמרנו?סגור
-
26.רכבת קלה בלבד?לא עובד במטרו 18/09/2024 13:14הגב לתגובה זו1 0הנושא נבחן ונמצא שללא מטרו הרכבת הקלה על כל מסלוליה וצבעיה לא תפתור את בעית עומסי התנועה בגוש דן. תוך זמן לא רב שוב נעמוד בפקקים.המטרו נחוץ כאויר לנשימה. מפתיע שכותב המאמר מסתמך על הרכב האוטונומי. אף אחד לא באמת יודע איך זה יעבוד וכמה זה ישפיע,אז להכניס אותו כגורם שפועל לירידה באטרקטביות של המטרו זו ממש גישה לא רצינית.סגור
-
25.גם על כביש 6 והפקת הגז כתבו ככה (ל"ת)ישראל 18/09/2024 13:13הגב לתגובה זו8 0סגור
-
24.אין צורך במטרוירון מהשרון 18/09/2024 13:13הגב לתגובה זו0 1כשאני נוסע לבירות באירופה אני נוסע רק בטראמים שזה מקביל לרכבת הקלה לא נזקקתי למטרו (אולי ליעדים רחוקים יחסית)סגור
-
23.מי שחי בקונספציה זה אתה עדודני 18/09/2024 13:01הגב לתגובה זו5 3המטרה של פרויקט המטרו היתה ונשארה עיגון עליות הנדלן.סגור
-
22.להמשיך בפרוייקטAvraham 18/09/2024 13:00הגב לתגובה זו8 0המתנגדים הם בעלי אינטרסים, אנו בפיגור של 70 שנים בגלל אותם בעלי אינטרסים.סגור
-
21.לא נכוןשחר 18/09/2024 12:55הגב לתגובה זו14 0למדינת ישראל היו 76 שנה לפתח את הפריפריה. זה לא קשור למטרו. והמטרו בהחלט מפתח את הפריפריה כי הוא מאפשר לאנשים לגור שם ולהגיע למקום העבודה בתל אביב בקלות. ולא יהיו רכבים אוטונומים עד 2040. והקו אדום לא מצליח כי הוא הקו היחיד כרגע. ברגע שתהיה רשת של קווים אנשים יעזבו את הרכב הפרטי ויעברו לרכבת. צריך מטרו בתל אביב.סגור
-
20.הקו האדוםניגירי 18/09/2024 12:42הגב לתגובה זו13 0בתור משתמש כבד בקו האדום מיום ליום יותר נוסעים פוקדים אותו למרות כל מיני בעיות תפעול . למשל כ 100000 איש ביום עוברים שם וזה למרכז תל אביב היה והיו נוסעים במכוניות או אוטובוסים מוניות רק החיסכון בדלק שווה את זה חוץ מבזבוז של עשרות עלפי שעות עבודה . תמשיכו זה מבורך ומספיק רק לזרוע פחד ורוע וייאוש חייבים להתפתח כדי להתקדם קדימה . בהצלחה לכולם .סגור
-
19.קשקוש, עוד כמה שנים נהיה הודו בלי מטרורחל 18/09/2024 12:36הגב לתגובה זו15 0כבר עכשיו מרחק של 20 קילומטר בגוש דן בשעות הבוקר לוקח שעה וחצי בממוצע ועד שיגיע המטרות סביב שעתיים וחצי לכיוןסגור
-
18.בלי ספק הכותב לא משתמש תחבורה בגוש דן ואין לו שמץלרינה 18/09/2024 12:29הגב לתגובה זו23 0אני אישית משתמשת בכל הסוגים של תחבורה ציבורית במרכז פלוס ברכב פרטי. אין שכל ספק שרקבת קלה בחלק שבתחתית יעיל פי 1000 מאוטובוס ופי 100 מרכב פרטי. כאשר להגיע מדרום תל אביב לרמת גן לוקח 8 דקות לא ניתן להגיד שזה לא יעיל. לא הבנתי גם כיצד פיתוח של תחבורה בירושלים או עיר חכמה בפרפריה תעזור להקל על גודש בלתי נסבל במרטופולין שפעילות בה מהווה לפחות 50% מהתוצר של המדינה.סגור
-
17.אסון ? בוא נשמור את המילה הזו לאסונות אמיתיים (ל"ת)אביב 18/09/2024 12:29הגב לתגובה זו10 0סגור
-
16.אמר דבר והיפוכומשה 18/09/2024 12:28הגב לתגובה זו7 0את אבן הפינה למטרו הניחה גולדה מאיר המטרו היה צריך לפעול לפני 30שנהסגור
-
15.מטרוחיים 18/09/2024 12:24הגב לתגובה זו1 0ממש לא מסכים ,מה שנעשה עכשיו בעוד כמה שנים נצטער שלא חשבנו כמה צעדים קדימה.סגור
-
14.הכתב לא מבין הקו האדום מוביל עד בת-ים ולא עד ראשון לצימשה 18/09/2024 12:18הגב לתגובה זו8 0"הקו הראשון של מיזם זה, הקו האדום, שנע מפתח תקווה ועד לראשון לציון"סגור
-
13.רכבים אוטונומיים עליקהמוני 18/09/2024 12:08הגב לתגובה זו2 1הצורה הטובה ביותר לשפר את הצמיחה הרווחה והבריאות של האוכלוסייה הוא היסעים המוניים. הבעיה במדינת ישראל זה שעושים את הפרויקטים בצורה ספורדית ולא מקשרים בין כולם לכל פרויקט ועדה משלו שר משלו ואגו משלו כך שמה שמתקבל זה פייסקו אחד גדול. ספרד שבשנות השמונים השתחררה מציפורני הדיקטטורה בנתה מטרו בכל עיר גדולה והיא לא התמוטטה להפך החיים שם ממש טובים. פשוט צריך לעשות ולא לדחות דברים ולהפסיק את הרודנות הנוכחית שמנסה להפוך אותנו לחוטבי עצים ושואבי מים ולא הייטקיסטים או אנשי אקדמיה ועוד.סגור
-
12.ברור לך שאם היה עכשיו (!) מטרו החיים של כולנו היו טוביםnissimziv@gmail.com 18/09/2024 12:00הגב לתגובה זו9 0ברור לך שאם היה עכשיו (!) מטרו החיים של כולנו היו טובים יותר ? שהמטרו היה משפר גישה, חוסך דלק וזמן ומשפר את העסקים? אז אין מטרו.. אם עד לכאן אתה מסכים - אז תתעורר עוד 20 שנה כשיהיה מטרו ותגיד שלא היה צורך להשקיע.סגור
-
11.בדיוק הפוךמאור 18/09/2024 11:59הגב לתגובה זו9 0כשתיהיה מערכת הסעת המונים מקיפה ויעילה בגוש דן, זה יגרום לאנשים לעבור לגור בפריפרייה, בידיעה שיהיה להם נוח, זול ויעיל להתנייד למקום העבודה והבילוייםסגור
-
10.הנפקת המטרוסמי 18/09/2024 11:49הגב לתגובה זו6 2אפשר להנפיק את המטרו ובכך לגייס כספים ולחסוך את העלות מתקציב המדינה , יש לעשות את זה פרוייקט לאומי ב20 אחוז ושאר משקעי הבורסה, למה לא????סגור
-
ואני הראשון להשקיע בשתשתיות שכאלה בארץמ 28/09/2024 22:03הגב לתגובה זו0 1כביש 6 ומנהרות הכרמל ממש בהפסדים...סגור
-
9.כל מטאטא חושב שהוא מחשב על (ל"ת)יודה 18/09/2024 11:49הגב לתגובה זו5 0סגור
-
8.לא הכל זה כסף יש נקרא יעילות וזה הדרך הטובה להסעת המוני (ל"ת)מיקי 18/09/2024 11:26הגב לתגובה זו8 0סגור
-
7.מירי רגב עכשיו בסיעור מוחות בבנגלדשחיים 18/09/2024 11:25הגב לתגובה זו4 7להבין איך מטרו עובד. אנחנו בנינו נכדינו וכו' נשלם עבור המגה מושחתת הזאתסגור
-
6.צודק אולםלרון 18/09/2024 11:25הגב לתגובה זו1 7כך או אחרת לא תהיה "מטרו" ראו כמה אנשים משתמשים בכרמלית בחיפה,אלה פרוייקטים מיותרים ,מה רע במטרונית?סגור
-
משווים מטרו לפוניקולור....מ 28/09/2024 22:05הגב לתגובה זו0 0גם בפוניקולור של מלון חוות הברון לא משתמשים - עדיף מדרגות :)סגור
-
5.בוא נסכםשמואל ברגר 18/09/2024 11:23הגב לתגובה זו18 1לא העלית שום טיעון רציני ללמה זה חיסרון חוץ מזה שיש חפיפה מסוימת עם הרכבת הקלה. אין לך שום נתונים לזה שזה לא יעיל, ואתה מתייחס לכל ההשקעה כ"לזרוק לפח" למרות שעל פניו רוב הכסף יחזיר את עצמו גם בתרחיש הכי גרוע. כתבה לא רציניתסגור
-
הכסף יזרק לפח אם לא יושקע - ככה זה במדינה שלנומ 28/09/2024 22:07הגב לתגובה זו1 0מה שלא מושקע (ויכול לשפר תמ"ג) - יזרק על איזה גבעה או ניסוי תחבורתי אחר שבאמת נצטער עליוסגור
-
4.אין צורך המטרו לטענתךתוהה 18/09/2024 11:13הגב לתגובה זו7 1כי עדיף להשקיע בירושלים ובכל מקרה יהיו רכבים אוטונומיים?סגור
-
3.ניתוח יפה , מאמר רציני (ל"ת)יישר כח 18/09/2024 11:12הגב לתגובה זו2 12סגור
-
2.רק רכבת עילית כמו בתאילנד ובדובאי שליש מהמחיר ופחות ובלאבנר 18/09/2024 11:12הגב לתגובה זו2 5ובלי כל הקושי בביצוע מתחת לאדמה.סגור
-
1.זה בסדר המושחתים בכנסת לא ישלמו את המחיר. (ל"ת)יואל 18/09/2024 11:11הגב לתגובה זו1 4סגור