שינויים בהרגלי הצריכה: מה הישראלים מעדיפים לקנות כיום?

מנתוני הלמ"ס עולה כי הרכישות בכרטיסי האשראי נותרו יציבות ברבעון החולף מבחינת ההיקפים, אך בחלוקה לקטגוריות ניכרים שינויים - פחות בגדים, רהיטים ומוצרי חשמל, ויותר מוצרי טכנולוגיה שנתפשים כהכרח בעידן של היום
 | 
telegram

יציבות ברכישות בכרטיסי אשראי בין יולי לספטמבר השנה לעומת הרבעון הקודם, כך עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום. ואולם היו כמה קטגוריות שהציגו שינויים מהותיים שמסמנים מגמות צרכניות מעניינות. על פי נתוני הלמ"ס, בזמן שסך הרכישות נותר דומה לתקופות הקודמות, חלו ירידות בולטות במוצרי המותרות, לצד עלייה בהוצאות על מוצרים טכנולוגיים.

קטגוריית מוצרי התעשייה, הכוללת פריטי הלבשה, הנעלה, רהיטים ומכשירי חשמל, רשמה ירידה של כ-6% ברבעון השלישי של 2024. ירידה זו מתעצמת על רקע ירידות דומות בשנתיים האחרונות. כך לדוגמה, ב-2021 נרשמה דווקא עלייה של כ-15.7% ברכישת פריטים אלה, שייתכן שנבעה מהשלכות הקורונה ועלייה ברכישות מקוונות. המגמה הנוכחית היא של צמצום, ככל הנראה בשל עליות יוקר המחיה והעדפת צרכנים לרכז את הוצאותיהם במוצרים חיוניים יותר.


הישראלים בוחרים להימנע מרכישת מוצרי מותרות צילום: Istock

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בעיקר בולטות הירידות ברכישת הלבשה והנעלה, שהובילו את הצריכה המוגברת בשנים קודמות בקיץ. ירידה זו ניכרת גם במוצרי חשמל וריהוט לבית, שנחשבים רכישות חד פעמיות או כאלה שניתן לדחות. בעוד שמדד המחירים לצרכן ממשיך לעלות בעקבות עליית המחירים הגלובלית, רבים מבתי האב בישראל בוחרים להימנע מרכישות של מוצרי מותרות ולצמצם הוצאות.

מנגד, הקטגוריה של מוצרי מחשוב ותקשורת רשמה עלייה משמעותית של 3.1% - מגמה שמעידה על המשך עלייה בביקוש לטכנולוגיה ולציוד תקשורת, בעיקר סביב תחילת שנת הלימודים וביחד עם המעבר לעבודה מרחוק. עלייה זו מצביעה על כך שמשקי בית, גם בתקופות של מגבלות תקציביות, מוכנים להשקיע במוצרים טכנולוגיים שנחשבים חיוניים לשימוש יומיומי.

דוגמה בולטת למגמה זו היא העלייה ברכישת מחשבים ניידים, טאבלטים וציוד רשת ביתי. סקרי שוק מצביעים על כך שמשפחות רבות בישראל רואות במוצרי הטכנולוגיה, ובייחוד ציוד תקשורת, הוצאה מוצדקת - בעיקר עקב המעבר להוראה מקוונת ושימוש גובר בשירותי דיגיטל.

בתחום המזון והמשקאות, נרשמה ירידה מתונה של 0.4%, שהיא נמוכה משמעותית מהירידות בקטגוריות האחרות. הירידה הקטנה יחסית משקפת את שמירת היקפי הצריכה בתחום הבסיסי ביותר עבור רוב משקי הבית. עליות המחירים פוגעות בתקציב המזון של משקי בית, אך הצרכנים ממשיכים לצרוך באופן קבוע מוצרים חיוניים, גם אם בהיקפים קטנים יותר. ב-2021, בתקופת הקורונה, נרשמה עלייה ברכישת מזון בשל מגבלות הסגרים והצורך בהצטיידות לבית, אך מאז חלה ירידה הדרגתית שחוזרת לערכים רגילים יותר עם החזרה לשגרה.

הנתונים האלה חושפים מגמה רחבה של שינוי בסדרי העדיפויות בקרב הצרכנים בישראל. בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בהרגלי הצריכה בשל גורמים מגוונים כמו יוקר המחיה, משבר הדיור ועליות במחירים העולמיים. הצרכנים נראים ממוקדים בהוצאות הכרחיות ומחושבות, עם העדפה לרכישות ממוקדות של מוצרים בעלי אורך חיים גבוה או מוצרים המוגדרים חיוניים למשק הבית.

הירידה ברכישת מוצרי התעשייה והעלייה בביקוש לטכנולוגיה משקפים את הקושי של משקי הבית לעמוד בהוצאות הרגילות על מוצרים לא חיוניים בתקופה שבה יוקר המחיה מכביד על התקציב המשפחתי.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות