האטה ומלחמה: ירידה של 1.9% ביצוא השירותים באוגוסט
ירידה של 1.9% ביצוא השירותים של ישראל באוגוסט האחרון, שהסתכם בכ-6.8 מיליארד דולר (לא כולל חברות הזנק), לעומת החודש שקדם לו, כך דיווחה היום הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). הירידה חלה על רקע ההאטה הכלכלית הגלובלית וההשפעות של מלחמת חרבות ברזל, שהחלה באוקטובר 2023 והשפיעה בעיקר על מגזר התיירות.
ענף ההייטק נותר הרכיב המרכזי ביצוא השירותים של ישראל, עם יצוא כולל בהיקף של כ-4.7 מיליארד דולר באוגוסט 2024, שהם כ-78% מסך יצוא השירותים העסקיים (ללא סטארט-אפים). בענף זה נרשמה ירידה מתונה יחסית של 0.9% לעומת יולי, שבו נרשמה עלייה של 2.2% ביצוא השירותים בהייטק. נתון זה מדגיש את תפקידה המרכזי של תעשיית ההייטק ביצוא הישראלי, למרות השינויים הקלים שחלו בו בעקבות השינויים הכלכליים הבינלאומיים.
יצוא השירותים העסקיים ירד ב-2% צילום: sigmund, unsplash
יצוא השירותים העסקיים, הכולל שירותי תוכנה ומחשוב, מחקר ופיתוח, שירותי תקשורת, הנדסה, טכנאים, פרסום ועוד, ירד באוגוסט ב-2% לעומת יולי. מגזר זה מהווה כ-87% מסך יצוא השירותים, ולכן כל שינוי בו משקף מגמה רחבה יותר במשק הישראלי. יולי 2024 הציג דווקא עלייה של 3.1% ביצוא השירותים העסקיים, כך שהירידה באוגוסט מציגה שינוי במגמה החיובית שנצפתה בחודש הקודם.
ההכנסות מתיירות זרה הסתכמו ב-216 מיליון דולר בלבד, כשמגזר התיירות ממשיך להראות סימני התאוששות אטית מאוד, בעיקר בשל השפעות מלחמת חרבות ברזל. מאז פרוץ המלחמה, נרשמה צניחה בכניסת התיירים לישראל, וההכנסות ממגזר זה מתקשות לשוב לרמות שבהן היו לפני המשבר. הקיפאון בתיירות משליך על יתר ענפי השירותים הקשורים, ומגביל את התרחבות היקף השירותים הבינלאומיים שמספקת ישראל.
יצוא שירותי התחבורה, הכוללים את דמי הנסיעה (הובלת נוסעים) ושירותי תחבורה אחרים, רשמו ירידה מתונה יותר. דמי הנסיעה הסתכמו ב-22 מיליון דולר בלבד באוגוסט, ואילו יצוא שירותי התחבורה האחרים ירד ב-0.3% לעומת החודש הקודם, שבו חלה עלייה של 2%. נתונים אלה משקפים את הקשיים של ענף התחבורה, שגם הוא מושפע ממגבלות בינלאומיות ומהפחתת תנועת הנוסעים לארץ וממנה.
הירידה הנרחבת ביצוא השירותים מעידה על התמודדות המשק הישראלי עם אתגרים כלכליים רבים, המשפיעים בעיקר על ענפים כמו תיירות ותחבורה. נתוני אוגוסט 2024 - ובייחוד הירידות בתחום ההייטק והשירותים העסקיים - משקפים את השפעת התנאים הגלובליים לצד ההשפעות המקומיות, כשהתאוששות ענף התיירות היא כאמור אטית במיוחד.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה