הרעיון: ההייטק מקים חברת תעופה זולה; למה אין לזה סיכוי?
הרעיון יפה, אבל כמעט בלתי אפשרי: על המכשולים שבדרך לחברת תעופה ישראלית שתספק טיסות לארה"ב ב-800 דולר
הקמת חברת תעופה ישראלית חדשה שמטרתה לספק כרטיסים מוזלים לארה"ב במחיר של 800 דולר בלבד, בשעה שאל על שהיא בעצם היחידה שטסה לארה"ב גובה מעל 2,000 במקרה הטוב, זה נשמע בהחלט מעניין, ובמיוחד שמאחורי היוזמה עומדים הייטקיטסים. אבל כשמתעמקים בזה כמה דקות מבינים שזה לא באמת אפשרי.
מטוס אל על - האם תהיה תחרות מצד יזמי הייטק? (דוברות אל על)
ההשראה: חברות הלואו-קוסט האירופיות והאמריקאיות
הרעיון שמוביל יזמים ישראלים לפתח חברת תעופה מוזלת ליעדים רחוקים שואב השראה מחברות לואו-קוסט שפועלות ברחבי העולם. חברות כמו Ryanair ו-EasyJet הפכו את הנסיעות באירופה לזולות ונגישות, וחברות אמריקאיות כמו Spirit ו-Frontier מציעות טיסות זולות בתוך ארה"ב ובמספר קווים בינלאומיים. הרעיון הוא לצמצם עלויות ולהתמקד בשירות בסיסי בלבד, תוך גביית תשלום על כל שירות נוסף. לכן, טיסות במחיר מוזל לארה"ב יכולות להישמע ככיוון ריאלי במבט ראשוני, אבל המציאות הרבה יותר מורכבת.
המורכבות מאחורי טיסות מוזלות ליעדים רחוקים
הפעלת טיסות מוזלות בין ישראל לארה"ב כרוכה במספר אתגרים מהותיים, שאינם קיימים בטיסות לואו-קוסט קצרות. ראשית, המרחק העצום מצריך הפעלה של מטוסים ארוכי-טווח שתחזוקתם השוטפת גבוהה מאוד ומייקרת באופן ניכר את עלויות ההפעלה. כמו כן, עלויות התדלוק, התחזוקה והביטוח בטיסות ארוכות טווח גבוהות בהרבה מאלה של טיסות קצרות, והן משתנות באופן דרמטי כתלות במחירי הדלק והתנאים הכלכליים הגלובליים. בנוסף, טיסות ליעדים רחוקים דורשות מערך לוגיסטי נרחב, שכולל צוותים רבים, זמני המתנה ארוכים ומערכות תפעול מתקדמות. במילים פשוטות, זה לא עסק של זבנג וגמרנו. זה דורש השקעה ענקית ונזכיר שתחום התעופה הוא תחום מסוכן שסובל בעשורים האחרונים מתנודות ברווחיות ושנים עם הפסדים כבדים.
טיסה ב-800 דולר לא בהכרח תוכל להצדיק את עצמה מבחינה כלכלית. אחרי הכל, צריך גם לזכור שאנחנו בתקופה של מחירי קיצון בגלל שאל על נשארה לבד בקווים לארה"ב. אבל מתישהו כשיחזרו חברות התעופה לטוס לישראל המחירים ירדו. החברות האחרות גם לא יתנו לגורם חדש להיכנס בקלות, תהיה תחרות מחירים וינסו להוציא אותה מהשוק תוך כדי גרימת הפסדים גדולים בהתחלה.
בהקשר זה, נזכיר כי התחרות מול החברות הגדולות בשוק התעופה העולמי, כמו דלתא, יונייטד ואל-על, היא קשה במיוחד, בעיקר כי לחברות אלה יש יתרון של טיסות קונקשן רבות ושיתופי פעולה בינלאומיים שמוזילים עבורן עלויות ומשפרים את כושר התחרות שלהן.
ומה עם רגולציה?
כלכלית זה יהיה מאתגר, אבל נוסף על כך, קיימים חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים במתן אישורי תעופה בינלאומיים, במיוחד כשמדובר בחברת תעופה חדשה שמבקשת לפעול מול יעדים רגישים מבחינה ביטחונית כמו ארה"ב. שוק התעופה הבינלאומי מפוקח בקפדנות, וחדירה אליו דורשת עמידה בדרישות מחמירות, המהוות נטל כלכלי כבד על חברות תעופה צעירות ומוזלות.
הקמת חברת תעופה דורשת משאבים כלכליים אדירים, ידע ייחודי, והשקעה בתשתיות לוגיסטיות ובקרות איכות והמון התעסקות עם לקוחות ומתן שירותים. למרות שהרעיון נולד בחברות הייטק לא בטוח כלל שזה מתאים להם ונכון להם.
חוסר הגמישות בבחירת יעדים ובתמחור
יתרון חשוב שיש לחברות הלואו-קוסט באירופה, הוא שהן פועלות ביעדים קצרים וזולים יחסית, מה שמאפשר להן לתמרן בין מספר רב של שדות תעופה ולהתחרות על מחירים נמוכים. טיסות ארוכות טווח, לעומת זאת, מצריכות רמת תכנון אחרת לגמרי, ואין את הגמישות לצמצם עלויות בעזרת קיצור מסלול או בחירת נתיב טיסה זול יותר.
בנוסף, בעוד שחברות הלואו-קוסט גובות מחיר על כל שירות נוסף כמו מזוודות, אוכל, ובחירת מושב, בטיסות ארוכות טווח יש צורך בשירותים בסיסיים רבים שקשה לצמצם, ולכן רמת החיסכון הופכת למוגבלת.
רעיון טוב, אבל לא פרקטי
בעוד הרעיון להוזיל את עלות הטיסות בין ישראל לארה"ב אכן מושך תשומת לב רבה בגלל שוד המחירים בתקופת המלחמה, המציאות הכלכלית והתפעולית בתעשיית התעופה הופכת את היוזמה הזו לכמעט בלתי אפשרית. המורכבויות הרבות, עלויות התחזוקה, הרגולציה וההשקעות העצומות וההפסדים הצפויים - כל אלה מאפסים את הסיכוי לגוף כזה. חבל.תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.הפיתרון הוא בקונקשןיריב 07/11/2024 23:02הגב לתגובה זו0 0זה אולי פחות נח, אבל חברה ישראלית לואו-קוסט שתטוס ליעד שממנו טסות חברות זרות לארה"ב בזול (למגוון יעדים בצפון אמריקה) תצליח יותר. זה דורש טיסות דרך יעד עם מידי נמל סבירים תוך תיאום מול לוחות טיסות של חברות זרות לקונקשן טוב ומחירים נוחים ואפשר למכור זאת כחבילה אחת גם בפחות מ 800 דולר. ישנן טיסות מאד זולות מיעדים שונים באירופה לארה"ב ולא רק לניו יורק.סגור
-
4.אין דבר כזה "ההייטק"99 07/11/2024 22:31הגב לתגובה זו2 1סתם כמה פוצים שהחליטו שהם "ההייטק".סגור
-
3.אין כמו להגיד להייטקיסט ישראלי זה בלתי אפשרי (ל"ת)נבידה 07/11/2024 20:19הגב לתגובה זו3 0סגור
-
2.טעותויסקונט 07/11/2024 19:34הגב לתגובה זו1 1וואי, לוזר. אלעל מפסידה ימבה כסף על כרטיס של 800 דולר לארה"ב. זה בגלל ניהול לא יעיל, חברה עם תקורות אדירות ובעלי מניות ששואבים את ההון. אם הם יחליטו להוריד למחיר זה, יש סיכוי שמישהוא יזכה מן הנפקר ויקנה חברה בקריסה.סגור
-
1.אל על חייבת לטוס בשבתמריה 07/11/2024 19:29הגב לתגובה זו7 4לשרת את כל תושבי מדינת ישראלסגור
- טען עוד
-
הבנתי שברוסיה חברות התעופה עובדות 24/7 (ל"ת)אז למה באת לפה? 07/11/2024 21:38הגב לתגובה זו2 3סגור