משבר חברות התעופה: איך הגענו למצב הזה ומה עושים עכשיו?

איזה חוק מקשה על חזרת חברות התעופה הזרות ומתי הן צפויות לחזור?
 | 
telegram
(1)

המשבר הגדול בשוק התעופה הישראלי אומנם טוב מאוד לאל על, אבל הוא רע מאוד לצרכנים שמשלמים מחירים מאוד יקרים על טיסות. חברות התעופה הזרות נאלצו להתמודד עם מצב חירום ביטחוני שכלל ביטולי טיסות תכופים, עיכובים ושיבושים תפעוליים, והם החליטו שלא להגיע לכאן. מספר מועט של 10-15 חברות תעופה עדיין טס לכאן, הרוב פשוט לא בעניין.

אחת הסיבות הנלוות אבל החשובות להפסקת הטיסות היא החוק הישראלי. החוק נועד להגן על זכויות הנוסעים, אלא שהוא הפך בעיני החברות לנטל כלכלי בלתי אפשרי במצבי.

 

החוק שמקשה על החברות – "חוק טיבי"

חוק שירותי הידוע גם כ"חוק טיבי", מחייב חברות תעופה לפצות נוסעים על ביטולי טיסות ולהציע טיסות חלופיות ללא תוספת עלות. במצבי שגרה, זהו חוק חיוני לשמירה על זכויות הנוסעים. אך במצבי חירום, כמו מלחמה, הוא יוצר אתגר משמעותי בעיקר לפירמות הזרות.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

ועדת הכלכלה דנה בתיקון החוק - בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת עלתה הצעת תיקון לחוק. המטרה: לאפשר לחברות התעופה פטור מחובת פיצוי במקרים של ביטולי טיסות הנגרמים ממצבים ביטחוניים. המטרה: לעודד את החזרתן של החברות לטוס לישראל. 


בדיון הוצע להגביל את עלות הטיסות החלופיות שחברות מחויבות לספק. מדובר בדרישה שהעלו חברות כמו בריטיש איירווייז, ריינאייר ואיזיג'ט, מתוך תקווה שהקלה רגולטורית כזו תקל עליהן  לחזור לפעול בישראל.

ההשלכות על הנוסעים


אם יתקבל התיקון, הנוסעים יזכו לפחות הגנות במצבי חירום:
  1. החזר כספי: יינתן החזר על כרטיסי טיסה שבוטלו.
  2. כרטיס חלופי: החובה להציע כרטיס חלופי תוגבל בעלות.
  3. פיצוי כספי: במצבי חירום לא יינתן פיצוי, בניגוד למצבי שגרה.
  4. שירותי לינה: יוגבלו ללילה או שניים בלבד, במקום ללא הגבלה כמו במצבי שגרה

מעבר לתיקוני החקיקה, חברות תעופה רבות נתקלות במכשול אחר – ביטוחי הטייסים. במדינות המוגדרות כאזורי מלחמה, חברות הביטוח מסרבות לכסות את הטייסים, במיוחד אם ביטוחי החיים שלהם משועבדים למשכנתאות. כתוצאה מכך, טייסים רבים מסרבים לטוס לישראל. נחמה רונן, יו"ר קבוצת ממן, אמרה בדיון: "מדינת ישראל צריכה לשקול להשלים את השיפוי הביטוחי לטייסים, לפחות לתקופה זמנית, כדי להחזיר את חברות התעופה לפעילות כאן".

מה הסיכוי שחברות גדולות יחזרו לישראל?
לדברי נחמה רונן, תיקון החוק יכול לשמש "זרז לחזרתן של חברות תעופה גדולות כמו לופטהנזה ויונייטד". עם זאת, היא הדגישה כי רק תחושת ביטחון ארוכת טווח, לצד התאמות רגולטוריות, תבטיח את חזרתן המלאה".
 

החברות שלא טסות לישראל ומתי הן יחזרו?

 
  • קוריאן אייר (קוריאה): עד  סוף נובמבר 2024
  • אייר פראנס (צרפת): עד סוף נובמבר 2024
  • אנטר (פולין): עד סוף נובמבר 2024
  • אזרבייג'ן איירליינס (אזרבייג'ן): עד סוף בנובמבר 2024
  • לוט (פולין): עד 27 בנובמבר 2024
  • קבוצת לופטהנזה (גרמניה): עד 25 בנובמבר 2024
  • אוסטריאן איירליינס:עד 25 בנובמבר 2024
  • סוויס:עד 25 בנובמבר 2024
  • בריסל איירליינס: עד 25 בנובמבר 2024
  • יורווינגס: עד 25 בנובמבר 2024
  • אג'יאן (יוון): עד 30 בנובמבר 2024
  • אייר בלטיק (לטביה): עד 30 בנובמבר 2024
  • איבריה אקספרס (ספרד): עד 30 בנובמבר 2024
  • טרנסאוויה (צרפת): עד 30 בנובמבר 2024
  • ITA (איטליה): עד 30 בנובמבר 2024
  • בולגריה אייר (בולגריה): עד 23 בדצמבר 2024
  • KLM (הולנד): עד 31 בדצמבר 2024
  • אייר אינדיה (הודו): עד 31 בדצמבר 2024
  • וואלינג (ספרד): עד 31 בדצמבר 2024
  • אייר סיישל (סיישל): עד 7 בינואר 2025
  • וויז אייר (הונגריה): עד 14 בינואר 2025
  • ריינאייר (אירלנד): עד 31 בינואר 2025
  • דלתא איירליינס (ארה"ב): עד 31 במרץ 2025
  • איזיג'ט (בריטניה): עד סוף מרץ 2025
  • אייר אסטנה (קזחסטן): עד סוף מרץ 2025
  • אייר קנדה (קנדה): עד סוף מרץ 2025
  • אמירייטס (איחוד האמירויות): עד סוף מרץ 2025
  • בריטיש איירווייס (בריטניה): עד סוף מרץ 2025
  • וירג'ין אטלנטיק (בריטניה): עד סוף מרץ 2025
  • אמריקן איירליינס (ארה"ב): עד סוף ספטמבר 2025
  • קתאי פסיפיק (הונג קונג): עד אוקטובר 2025
  • יונייטד איירליינס (ארה"ב): עד הודעה חדשה (לא פרסמה הודעה רשמית)
  • קרואטיה איירליינס (קרואטיה): עד הודעה חדשה

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יוקר מחיה
    מבין 18/11/2024 13:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בית המשפט העליון והיועמשית אשמים חד וחלק
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות