אופציית נמל תעופה בעמק יזרעאל נופלת בגלל שנים של דיונים בבתי משפט
היכן עדיף שיוקם נמל התעופה הבינלאומי הבא של ישראל, בעמק יזרעאל במקום בסיס חיל האוויר רמת דוד או באזור נבטים? חישבו רק על נקודה אחת ברמה הפרקטית: ההתנגדויות המשפטיות של תושבי עמק יזרעאל, עלולות לדחות את הקמת הנמל בשנים רבות. בעיה זו אינה קיימת בנבטים.
כולם יודעים שכל עוד מתקיים ההליך המשפטי – המדינה לא מקדמת כלום. בפועל גרירת רגליים, אי קבלת החלטות, טיעונים מפולפלים של עו"ד יקרים להפליא בעד ונגד, הליכה לבג"ץ, עלויות כספיות ניכרות למדינה ולתושבים ובסוף אחרי 5 שנות התדיינות, הנמל עלול גם שלא להיות מוקם כי גם בית המשפט יחליט לטובת נבטים...
מדוע להיכנס מלכתחילה לשדה המוקשים הזה?
10 סיבות מדוע בנבטים ורק שתי סיבות הפוכות
כבר דובר על כך רבות אך לנמל תעופה בינלאומי בנבטים יתרונות רבים על פני עמק יזרעאל:
1. אפשרויות התעסוקה הנוכחיות והעתידיות של תושבי הנגב המרכזי נמוכות מאלו של תושבי עמק יזרעאל. רק כדי לסבר את האוזן: בעמק יזרעאל תעבור "רכבת השלום", אותו קו המתוכנן להבאת סחורה מהודו ונפט מהמפרץ הפרסי דרך סעודיה וירדן ועד לחיפה ומשם באוניות משא לאירופה. הרכבת הזו היא הפתרון שעוקף את הבעיה החותית' במצרי באב אל מנדב (והיא זולה בכל מקרה משייט ימי שעוקף את כל ערב הסעודית בואכה תעלת סואץ). הרכבת תביא לפיתוח מואץ של האזור גם בלי נמל תעופה.
2. בנגב המרכזי הרבה שטח פנוי שניתן ליישב בו תושבים חדשים שיעבדו בנמל.
3. עלות הקרקע הפנויה בנגב זולה הרבה יותר.
4. עמק יזרעאל עלול להיות מטווח בעתיד שוב ע"י חיזבאללה. הנגב המרכזי מרוחק הרבה יותר מסיכוני טילים (על אף שגם לשם הגיעו).
5. המצב בנגב קשה מבחינת השתלטות בדואית בלתי חוקית. שדה תעופה ישמר את השטח ויביא אוכלוסיה יהודית.
6. בשמי הנגב יותר שטח אווירי נרחב למטוסי נוסעים אזרחיים לשם תמרון באופן שמאפשר מסלולי המראה ונחיתה שאינם יוצרים מפגעי רעש מעל בתי תושבים.
7. בעמק יזרעאל מדובר במפגע בריאותי לתושבי האזור מפאת המבנה הטופוגרפי שלו (דמוי "קערה"). מסביב לנבטים בנגב השטחים פתוחים והיישובים דלילים ומרוחקים יותר.
8. בעמק יזרעאל הנזק לערכי הטבע של החי והצומח יהיה גבוה מאשר בנגב ששומם יחסית במובן זה.
9. על אף קרבתו היחסית לגבול עם לבנון, להשארת בסיס רמת דוד בצפון בלי העתקתו דרומה קיים יתרון בדמות "פיזור סיכונים" ביטחוניים עבור חיל האוויר. זהו בסיס חיל האוויר הקרבי היחיד שפועל בצפון הארץ.
10. ההתנגדויות המשפטיות של תושבי האזור עלולות לדחות את הקמת הנמל בשנים רבות. בעיה זו אינה קיימת בנבטים.
קיימים 2 שיקולים חשובים שנוטים לטובת נמל תעופה בעמק יזרעאל והם כבדי משקל:
1. השיקול הביטחוני של חיל האוויר שמעדיף שכל מרחבי שמי הנגב יישארו פתוחים לטובת הפעילות האווירית שלו ולא יוגבלו ע"י תעופה אזרחית.
2. סביב אזור העמק ובכל הצפון יש ריכוז תושבים גדול בהרבה מאשר סביב נבטים, שישמחו שלא להגיע לנתב"ג.
קיימים שני טיעונים מקצועיים נוספים בעד חלופת העמק, אך הם לדעתי חלשים:
1. נמל התעופה האזרחי ייבנה על תשתיות בסיס חיל האוויר רמת דוד ולכן יחסוך עלויות. ממה שהבנתי מאיש מקצוע, היכולת לנצל תשתיות צבאיות לשם הקמת נמל אזרחי בינלאומי הן נמוכות.
2. בדרום כבר הקימו נמל תעופה - נמל רמון. אך רמון מרוחק באופן מדהים ממרכזי האוכלוסיה בישראל ולכן מעולם לא היה יכול להוות חלופה לתושבי המרכז ומלכתחילה הוא תוכנן כחלופה לנמל התעופה שהועתק מאילת.
ומה בנוגע לבעיה הנובעת מכך שבעקבות הקמת השדה האזרחי יהיה צורך לפנות טייסות מבסיס חיל האוויר בנבטים ולהקים עבורם בסיס חלופי או להרחיב בסיס קיים אחר בנגב? זו מתקזזת מול הבעיה הזהה שקיימת כאשר הקמת שדה בינלאומי בעמק יזרעאל תיאלץ להעביר את הטייסות מבסיס חיל האוויר ברמת דוד, שגם עבורם יהיה צורך למצוא חלופות בנגב.
כאשר לוקחים בחשבון שהתנגדויות התושבים בעמק יזרעאל עלולות להרחיק את הפרויקט שנים רבות לעתיד, במקרה הטוב ובג"ץ עוד עלול לבטלו לחלוטין במקרה הרע, ובהנחה שהזמן משחק לרעתנו, עקב גידול אוכלוסיית המדינה, אופציית נמל תעופה בנבטים מנצחת בנוק-אאוט.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
24.אני גם 100% בעד שדה בנבטים אבל הכתבה מוטעית לחלוטין.רואה עיזים 26/11/2024 13:27הגב לתגובה זו0 0אני גם 100% בעד שדה בנבטים אבל הכתבה מוטעית לחלוטין. הנושא לא נמצא עכשיו בכלל בבית משפט ורשויות התכנון ב 100% גז על התכנון בעמק יזרעאל (למרות החלטת שתי שרות תחבורה על נבטים !)סגור
-
23.הכותב מתעלם משיקול מקצועי מכריע ששולל את אופציית הנגבירושלמי 26/11/2024 12:04הגב לתגובה זו0 1בתעופה אזרחית, מטוסים לא טסים איך שמתחשק להם אלא חייבים להצמד למסדרון אווירי מוגדר. המסדרונות האוויריים מתואמים ומאושרים ע"י ICAO (הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית). כדי לטוס דרומה לרמון או לנבטים חייבים לעברו באותו מסדרון שמוביל לנתב"ג ורק דרכו אפשר לפנות דרומה. כלומר, כל מטוס שירצה להגיע לנסטים יאלץ להשצמש באותו מסדרון שמוביל נתב"ג וייצור עליו עומס בלתי נסבל. גם כיום, בזמנים שאין מלחמה, יש עומס עצום על המסדרון הזה. להוסיף עליו זה פשוט בלתי אפשרי. לעומת זאת, כדי להגיע לעמק יזרעאל טסים דרך המסדרון שמוביל לחיפה, ושם כידוע אין עומס כלל, לכן ההגעה מהירה ולא צריך להמתין לתור כדי לנחות. דבר זה הופך את אופציית הדרום ללא ריאלית, על אף השיקולים האחרים לטובתה (חוץ מהטיעון הנוגע לרכבת השלום, שהוא הזוי במיוחד כי לא יקום קו רכבות מהמפרץ הפרסי למפרץ חיפה גם בעוד מאה שנים. אף גורם בטחוני לא יאפשר לרכבת שמגיעה ממדינות ערביות להכנס ישירות לתוך מדינת ישראלץ יאלצו לפרוק הכל ולהעמיס על רכבת אחרת בצד הישראלי, וזה כמובן יסרבל וייקר כל כך את התהליך כך שאף אחד לא יעלה זאת על דעתו. שלא לדבר על ההסדרים המדיניים)סגור
-
אתה טועה.טייס עפיפונים 26/11/2024 13:26הגב לתגובה זו0 0אתה טועה. אל נבטים אפשר להגיע מ"מסדרון נתבג" כמו שכתבת אבל אפשר גם מדרום, כמו שטסים עכשיו אל נתבג בגלל המלחמה.סגור
-
22.שדה תעופהשלמה שגיא 25/11/2024 15:19הגב לתגובה זו1 12שלום רב שדה תעופה בעמק יפגע בחקלאים בעמק שרוב המושבים והקיבוצים חיים מחקלאות וחוץ מזה קרוב לגבול ללבנוןסגור
-
21.נמל תעפהאילן 25/11/2024 12:12הגב לתגובה זו3 1מעניין היכן גר כותב הכתבה ואיך זה משפיע על הנאמר בכתבה. אגב ניתן להשאיר את בסיס חיל האוויר ברמת דוד שיפעל יחד עם השדה האזרחיסגור
- טען עוד
-
20.מה צריך נמל תעופה באצע איזור חקלאי ?רם 25/11/2024 11:23הגב לתגובה זו4 8כולם יודעים שבחיפה זה המקום הנכון ועוד אפשר גם סטריפ לים - אבל ביביסטים זורקים שטויות לחלל האוויר בחיפה יש רכבת, יש אוכלוסיה גדולה שתנצל את הנמל ויש דרכי גישה לכל הצפון וגם מהמרכז בעמק יש שדות וטבע וחלקאים ! ובסיס חיל אווירסגור
-
19.בתכנון נכון היה אפשר לבנות שדה בקרית חייםק"ח 25/11/2024 10:59הגב לתגובה זו3 8הכי זול והכי נוח, אך תכנון בזבזני של נמלי המפרץמונעסגור
-
18.העיקר להאשים את מערכת המשפט...החיים 25/11/2024 08:18הגב לתגובה זו4 2למרות שהתוכנית תקעועה כבר 20 שנה עוד לפני שהגענו לבית משפט בגלל חוסר יכולת של הממשלה להחליט כך מתנהלת הסתה מטעם...סגור
-
17.רגב רוצה שדה תעופה בנבטים, לפי דרישת "היהלומים" (ל"ת)והנימוק המנצח! 25/11/2024 07:22הגב לתגובה זו1 3סגור
-
16.כמה שדות תעופה נחוצים במדינה אחת?סם הגדול 25/11/2024 01:57הגב לתגובה זו3 9כל המדינה הזו, מדן עד אילת, היא באורך 1000 קילומטר. אוכלוסיית המדינה הזו כולה עדיין קטנה יותר מאוכלוסיית עיר מרכזית ממוצעת בשאר העולם. כמה גדול הביקוש לנמלי תעופה פה? מה מהות הדיון מלכתחילה?סגור
-
15.הכותב לא מוטה כלל...קיבוצניק 24/11/2024 22:56הגב לתגובה זו11 4כמובן שהגיוני לשפוך מאות מליונים על שדא באמצע שום מקום שאף אחד לא ישתמש בו כדי ש500 קיבוצניקים לא יסבלו מקצת רעש. ברור ש 2.5 מליון תושבי הצפון יסעו לדרום כדי לטוס, למי אכפת מהם בכלל... העיקר לא רעש...סגור
-
הוא ביביסט מה ציפית ? (ל"ת)בובקט 25/11/2024 11:21הגב לתגובה זו1 2סגור
-
14.לדעתי יש חשש עיקרי עם נבטים - דימונהאורי 24/11/2024 21:41הגב לתגובה זו2 2זה שאף אחד לא דבר עליו. החשש שטייס יחליט להתאבד על דימונה והקירבה לכור. אישית חושב שהויכוח מיותר ועם התפוצצות האוכלוסיה בארץ יהיו נמלי תעופה בשני המיקומים.סגור
-
13.בטחון תזונתיג.ש. 24/11/2024 21:16הגב לתגובה זו3 9עמק יזרעאל הוא שטח גידול ירק למאכל אדם ובהמה. שדה תעופה אזרחי יפגע אנושות באספקת המזון המקומי.סגור
-
12.תגובלולי 24/11/2024 20:22הגב לתגובה זו8 4תמשיכו לריב ובסוף אף אחד לא יטוס מה מפריע חשמאלנים הקיבוצניקים שלא יוכלו לעשות קומבינות ע"ח המדינהסגור
-
11.בשביל 5 חברות ו30 טיסות ביום אין צורך בשדה חליפיקליגולה 24/11/2024 19:53הגב לתגובה זו2 7כפי שזה נראה זה לא עומד להשתנותסגור
-
10.נבטים יהיה זול בכמה מליארדיםערן 24/11/2024 19:50הגב לתגובה זו6 11הקמת השדה בעמק יזרעאל תעלה מליארדים יותר לקוףת המדינה שגם ככה היא ריקה. בנבטים מסלול ההמראה כבר סלול ומאושר כמסלול בינ"ל.סגור
-
9.כל שדה תעופה בנגב יהיה כמו רמון פיל לבןפנסיונר 24/11/2024 18:10הגב לתגובה זו14 4חייבים שדה תעופה פה בארץ ואפשר להאריך את השדה בחיפה לתוך היםסגור
-
8.מהצפון, צריך לנסוע 4 שעות לנבטים כדי לטוס שעתיים לאירופ (ל"ת)שלמה 24/11/2024 18:07הגב לתגובה זו9 2סגור
-
7.לא עדיף פשוט להתחיל להמריא בשבת,במקום לשפוך מיליארדיםא 24/11/2024 17:57הגב לתגובה זו8 5האמת לרשות שדות התעופה יש מיליארדים,אבל בכל זאת יש פה עשרה מיליון איש כמה שדות תעופה צריך? אם זה כלכלי אהלן וסהלן,אני לא מבין איך זה יהיה כלכלי. אגב בבאר שבע דימונה ועומר גרים שניים שלושה אחוזים מתושבי ישראל,לכל השאר קל יותר להגיע לנתבג.סגור
-
זה נבדק וזה לא כלכלי (ל"ת)אמונחטאפ 24/11/2024 21:19הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.אין מצבחקלאי 24/11/2024 17:21הגב לתגובה זו7 11לא יהיה נמל תעופה בעמק יזרעאל....סגור
-
5.אין מצב (ל"ת)חקלאי 24/11/2024 17:20הגב לתגובה זו1 1סגור
-
4.הדג מסריח מהראשברכה 24/11/2024 16:47הגב לתגובה זו4 3מה יהיה עם כנף ציון ? אחרי האג ואחרי שיכנס לכלא ?סגור
-
רפואה שלמה קפלניסטאמונחטאפ 24/11/2024 21:21הגב לתגובה זו3 4אתה מתועב ונתעבסגור
-
3.ש'ת רק - בדרום או לתוך היםלשמור על הירוק 24/11/2024 16:43הגב לתגובה זו5 9קצת הגיון שלא בנמצא בממשלה ה..... הזו ש'ת רק - בדרום או לתוך היםסגור
-
2.בן גוריון היה חותם על נבטים !!!דן 24/11/2024 15:31הגב לתגובה זו7 12תכנון של מדינה צריך להיות במבט של 100 שנה קדימה !!!סגור
-
1.2 הערותנגבית 24/11/2024 15:12הגב לתגובה זו7 81. נבטים. נכון. ראוי יותר. 2. אפשר גם חלופה אחרת: נמל תעופה אזרחי בחצרים. העתקת חצרים אל רמון ושימוש בנמל התעופה בעקבה לתיירות באילת. שלום עושה כסף טוב.סגור
-
עקבה יביא תיירים לירדן ולא לאילתאמונחטאפ 24/11/2024 21:23הגב לתגובה זו1 0ירדן היא מדינה עוינת ובקרוב פלסטינית- אתה תקוע בקונצפסיהסגור