אחד מכל ארבעה הרוגים בתאונות דרכים הוא נהג צעיר

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בנושא הבטיחות בדרכים, ומנתונים שהוצגו עולה גם כי צעירים בחברה הערבית מעורבים בתאונות פי שניים יותר מצעירים יהודים. גם בקרב רוכבי אופנוע נרשמה עלייה משמעותית: 89 רוכבים נהרגו השנה, והסיכוי שלהם להיפגע גבוה פי 20 מנהגים ברכב פרטי
 | 
telegram
(1)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), קיימה היום דיון נוסף בנושא המאבק בקטל בדרכים. הדיון התמקד בתאונות הדרכים הקטלניות, בייחוד בקרב נהגים צעירים, רוכבי אופנוע ובחברה הערבית. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) עולה כי מתחילת 2024 נהרגו 390 בני אדם בתאונות דרכים – עלייה חדה של 21% לעומת השנה הקודמת.

סמנכ"לית הרלב"ד, נחמה לאור דרורי, דיווחה על עלייה דרמטית בתאונות בקרב נהגים צעירים: "56 נהגים צעירים נהרגו מתחילת השנה – אחד מכל ארבעה הרוגים הוא נהג צעיר". בנוסף, מהנתונים עולה כי צעירים בחברה הערבית מעורבים בתאונות פי שניים יותר מצעירים בחברה היהודית. גם בקרב רוכבי אופנוע נרשמה עלייה משמעותית: 89 רוכבים נהרגו השנה, והסיכוי שלהם להיפגע גבוה פי 20 מנהגים ברכב פרטי.


חינוך תעבורתי מתקיים בהיקף מוגבל צילום: Istock

כותרת ראשית

- כל הכותרות

במהלך הדיון נמתחה ביקורת חריפה על משרד החינוך. ביטן ציין כי, "אני לא מתרשם שמשרד החינוך עושה את העבודה שלו בתחום הזה". על פי נתוני הוועדה, חינוך תעבורתי בכיתות א' וה' ובכיתות י' מתקיים בהיקף מוגבל, ונציגי משרד החינוך הודיעו כי הקיצוצים התקציביים יביאו לצמצום נוסף בשנת הלימודים הבאה.

נציגת מועצת התלמידים, גאיה שיף, סיפרה כי, "החינוך התעבורתי כיום מסתכם במצגות ולימוד עצמי. רוב התלמידים לא מוכנים למבחני התיאוריה ולומדים לבד מאפליקציות". ח"כ ביטן קרא לשלב את מורי הנהיגה במערכת החינוך, ולחייב שימוש בסימולטורים כחלק מהכשרת הנהגים, אך כצפוי, יש צורך בתקציב נוסף כדי לבצע זאת.

נציג מועצת התלמידים מהחברה הערבית, עומאר עסל, התריע על העלייה החדה בתאונות. לדבריו, "מספר ההרוגים בחברה הערבית זינק ב-70%. אני מפחד בכל פעם שאני יוצא לכביש". לפי הרלב"ד, 37% מההרוגים בתאונות דרכים הם מהחברה הערבית, בעוד שחלקם באוכלוסייה הוא 21%. הסיבות המרכזיות כוללות תשתיות ירודות וחוסר מודעות לבטיחות בדרכים.


יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן צילום: הכנסת

על פי עדויות שנשמעו בוועדה, רוכבי אופנוע מהווים 4.5% מכלי הרכב בישראל, אך חלקם בהרוגים מגיע לפי חמישה מחלקם בכבישים. עורך המגזין "פול גז", אביעד אברהמי, ציין כי השנה נהרגו 95 רוכבים, בהם רוכבים שנפגעו ממעקות בטיחות שאינם מותאמים. לדבריו, פסי צבע בכביש ובורות מהווים אף הם סכנת חיים לרוכבים.

הרלב"ד דיווחה כי בשנתיים האחרונות הותקנו פסי בטיחות חדשים לאורך 800 ק"מ של כבישים, אך ההשקעה השנתית מגיעה להיקף של 10 מיליון שקל בלבד. ביטן טען כי מדובר בסכום נמוך מדי, וקרא להגדלת התקציבים לשיפור התשתיות.

חברי הוועדה דרשו גם פתרונות מיידיים, בהם תמריצים כלכליים לנהגים צעירים שאינם מעורבים בתאונות, עידוד שימוש ברכבים בטוחים יותר ושילוב הכשרות מתקדמות כחלק מחינוך הנהיגה. יו"ר הוועדה אמר בסוף הדיון כי, "הנתונים מזעזעים. נדרשת פעולה חדה ומהירה מצד כל הגורמים – מהמשטרה, דרך משרד החינוך ועד משרד התחבורה – כדי להציל חיים".

תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הבעיה שלא רוכבים ולא נוהגים
    הנוהג 27/11/2024 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו השתוללות רבתית על כבישי הארץ. נוסע די הרבה (בגלל המצב, הרוב בדרום) ואם הייתי מפיץ סרטוני מצלמות הדרך, שעות של צפיה. אבל אין משטרה ואם כבר יש (רואה ניידת פעם בהרבה ימים וגם הם עברייני תנועה), מודדים מהירות שזו בדיחה עצובה. גם אם אתה רוצה להתלונן, לא מתייחסים. אזי מה הפלא? אהה, כן. רוב המכריע של תאונות עם נפגעים מעורבות מכוניות בעלות 5 כוכבי בטיחות. רק אמרתי
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות