ישראל יורדת בדירוג: מבחן מיומנויות העבודה חושף פערים עמוקים
סקר המיומנויות של ה-OECD לשנת 2022-2023 מדגיש את האתגרים של ישראל בתחום המיומנויות הדרושות לשוק העבודה. מבחני PIAAC, הבודקים כישורי קריאה, מתמטיקה ופתרון בעיות, מראים הידרדרות ביכולת הקריאה של ישראלים ביחס למבחנים שנערכו ב-2015. הציון הממוצע ירד ב-10 נקודות והוביל את ישראל למקום ה-27 מתוך 31 מדינות.
הירידה מורגשת במיוחד בקרב החברה הערבית, כאשר גברים ערבים בולטים בשל תוצאות נמוכות במיוחד. החברה היהודית, לעומת זאת, שמרה על יציבות בציונים והקרבה לממוצע ה-OECD.
פערים גדולים בין המגזרים
הפערים במיומנויות בישראל אינם חדשים, אך הסקר הנוכחי מדגיש את העמקת הפערים בין יהודים לערבים ובתוך החברה היהודית בין חרדים ללא חרדים. כך, למשל, בתחום המתמטיקה, הציונים של יהודים לא-חרדים גבוהים משמעותית מאלה של חרדים. חרדים גברים, במיוחד, מדורגים נמוך יותר מחרדיות, שבהן נשים מציגות מיומנות מתמטית קרובה לזו של יהודים לא-חרדים.
דירוג כלל המיומנויות של ישראל:
- קריאה: מקום 27, ציון ממוצע 244 (לעומת ממוצע OECD של 260).
- מתמטיקה: מקום 26, ציון ממוצע 246 (מול 263 ב-OECD).
- פתרון בעיות אדפטיבי: מקום 25, ציון ממוצע 236 (לעומת 251 ב-OECD).
פערים מעמיקים - השלכות לעתיד
למרות הפערים הפנימיים, יש אוכלוסיות ששומרות על רמה גבוהה, כמו יהודים בערים בעלות מדד חברתי-כלכלי גבוה. אך הפיזור הרחב בין הציונים, שבו ישראל מדורגת במקום השביעי, מראה על פערים חברתיים מהותיים.
דירוגה של ישראל כמעצמה טכנולוגית מחייב מענה לאתגרים הללו. פינלנד, שמובילה את הסקר, מציעה מודל למערכות חינוך מבוססות חונכות, הקפדה על איכות ועידוד למידה מתמשכת. עבור ישראל, זהו תמריץ לחולל שינוי ולצמצם את הפערים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.יש לכפות את לימודי הליבהמריה 10/12/2024 20:04הגב לתגובה זו1 0למרות התנגדות ההנהגה החרדית הארורהסגור