הדילמה של תל אביב - האם תוספות מסחר יפגעו במחירי הדירות?
תל אביב קשה לתושבים שלה בשנתיים האחרונות. קשה לנסוע, קשה ללכת בעיר, יש בלי סוף עבודות בכביש, עבודות שקשורות לרכבת הקלה, רחובות וכבישים נסגרים ונעלמים ממפת הוויז, פקקים גדולים. אבל הציפייה שעוד כמה שנים זה ישתנה, ולמרות המצב אין הגירה חריגה מהעיר. ההיפך - הביקושים כרגיל גבוהים.
במקביל העירייה מתכננת השבחה מאוד משמעותית של חלקים נרחבים בעיר, בעיקר במרכז והצפון הישןץ המשמעות היא גם מתן היתרים והשבחה של דירות קיימות לטובת הדיירים, אך במקביל נרקמת תוכנית שנויה במחלוקת אשר מטרתה היא תוספת של מעל 20 אלף מטר של שטחי מסחר ברחובות ראשיים ברובע 4 של העיר.
התוכנית, שמקודמת על ידי עיריית תל אביב-יפו, מציעה לשלב חנויות ומסחר בקומות הקרקע של חמישה רחובות מרכזיים: שאול המלך, ז'בוטינסקי, ויצמן, פנקס ויהודה המכבי. מחירי הדירות באזורים האלו הם לפחות 65 אלף שקל למ"ר, כשיש גם בניינים ודירות שעולים על 80 אל שקל למ"ר.
התושבים חוששים
זה יכול להיות מבורך, אבל יש עם זה גם סיכונים וחסרונות. בעוד שהשלטון המקומי רואה בתוכנית הזדמנות להחיות ולהעשיר את הרחובות עם מסחר מגוון שיגביר את הדינמיות העירונית, תושבים רבים חוששים שהיא תביא לפגיעה באיכות החיים שלהם, כמו רעש, ריחות ומטרדים אחרים.
הדיונים סביב השינוי המתוכנן נוגעים לא רק להשפעה על חיי התושבים, אלא גם לשאלה הכלכלית - איך תוספת המסחר תשפיע על ערך הדירות ברחובות אלו: מצד אחד, יש מי שטוענים שהשינוי עשוי להוריד את שווי הדירות בשל העומס והזיהום האורבני, מן הצד השני, יש המאמינים כי רחובות עם נוכחות מסחרית יכולה להעלות את הערך של הסביבה העירונית וכתוצאה מכך להשביח את הדירות באזור. אבל, זה מסוג הדברים שאי אפשר לדעת - יש אזורים שמרכזים מסחריים מבטאים ערך גדול ויש מצבים הפוכים. בתל אביב נראה שעל פניו דווקא מרכזים ספציפיים-נקודתיים משביחים, אבל ברגע שיש רחוב מסחרי, ערך הדירות יורד.
לא ברור עדיין מה הכוונה של העירייה - האם לאשר מתחמים ארוכים של פעילות מסחרית, או לבודד זאת לבניינים מסוימים. בכל מקרה, במקומות שבהם תהיה פעילות מסחרת ואם היא לא תוגבל בזמן ויהיו שם בתי קפה וברים אזי ברור שזה יכול לפגוע במחירי הדירות.
האתגר הגדול בתוכנית של העירייה הוא לא רק יצירת חדשנות ותוספת של חיים תוססים לעיר, אלא גם הצורך להימנע מהשפעות שליליות על הדיירים המתגוררים ברחובות אלו. אבל לא בטוח שזה הולך ביחד. נראה שהדרך לשלב בין שתי המטרות היא תכנון שיאפשר הפרדה ברורה בין אזורי המגורים למסחר, תכנון חניות פרטיות נפרדות לעסקים ולתושבים, והגבלות על שעות הפעולה של החנויות והעסקים.
בכל מקרה, זה לא יקרה מחר בבוקר, אלו תוכניות ממושכות ומדובר על שנים עד לביצוע שכאמור מתחבר לשדרוג והשבחה של רובע 4 בעיר. כלומר, נראה שבעלי הבתים בתל אביב לא צריכים לדאוג, גם אם תהיה פגיעה במחייר הדירות, זה לא יהיה משמעותי, במיוחד לאור השדרוג וההשבחה באזור דרך היתרי הבנייה שניתנים ברובע 4.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.הכל נכון חוץ מזה שאין פקקים בתל אביברחל 13/12/2024 11:56הגב לתגובה זו0 0הרחובות הכי מרכזים בתל אביב כמו דיזנגוף, אורלוזורוב, רוקח, הירקון כמעט ריקים ממכוניות כי אין חניה אפילו אבן גבירול עם זה שצמצמו 2 מתוך 3 הנתיבים שיש בוא ושיש את הבאלגן של הרכבת הקלה ברחוב והוא רחוב סופר מרכזי, גם אם תסע בו בשעה הכי עמוסה ביום לא תתקל פקקים והתנועה זורמת כסידרה.סגור
-
1.ברור שתשביח, תבדקו כמה עולה על דיזנגוף או אבן גבירול (ל"ת)שמואל ברגר 13/12/2024 11:44הגב לתגובה זו0 0סגור