מדיניות טראמפ עלולה לערער את תעשיית ההובלות האמריקאית
איומי המכסים של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, הכוללים מסי יבוא של 25% על סחורות ממקסיקו וקנדה ו-10% נוספים על סחורות מסין, מציבים את תעשיית ההובלה של ארה"ב בפני סיכון נוסף. התעשייה שאחראית להובלת כל מה שהאמריקאים מייצרים ורוכשים, כבר סובלת ממיתון שנמשך כמעט שלוש שנים – המשבר העמוק ביותר מאז המשבר הכלכלי העולמי של 2008.
מכסים מסוג זה מייקרים את עלויות הסחורות, מה שמוביל לירידה בביקושים, וכפועל יוצא, לירידה בהובלת המטען. המגזר המושפע ביותר הוא ההובלה במשאיות, המהווה כשליש מתעשיית התחבורה בארה"ב. מכסים קודמים שהוטלו במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ הובילו למיתון בתעשיית המשאיות שנמשך במהלך רוב שנת 2019. כעת, משאיות, רכבות ושירותי משלוחים כמו J.B. Hunt JB HUNT TRANSPORT SVCS -0.75% JB HUNT... 179.79 -0.75% סגירה:0 פתיחה:180.7 גבוה:181.59 נמוך:179.25 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו-UPS UNITED PARCEL SERVICE -0.19% UNITED PARC 128.74 -0.19% סגירה:0 פתיחה:128.75 גבוה:129.03 נמוך:127.61 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: עומדים בפני איום מחודש.
השפעה על מסחר בינלאומי וסחר יבשתי
המסחר בין ארה"ב לשותפותיה המרכזיות, קנדה ומקסיקו, מהווה חלק משמעותי מהפעילות בתעשיית ההובלה. על פי נתוני משרד התחבורה האמריקאי, ערך המטען שהועבר בין המדינות עלה ב-7.7% בספטמבר 2024 בהשוואה לשנה הקודמת, והגיע ל-88.5 מיליארד דולר. המכסים החדשים עלולים לפגוע ישירות בתחום הכולל רכיבים לרכב, פלדה, עץ ואף מוצרי מזון כמו אבוקדו.
אחת ההשלכות האפשריות היא פגיעה בתעשיית הרכבות. רכבות קנדיות-אמריקאיות, כמו Canadian Pacific Kansas City (CPKC), השקיעו מיליארדים בפיתוח קווי סחר המקשרים בין שלוש המדינות במטרה להפיק תועלת מהתרחבות התעשייה המקסיקנית. אולם, המכסים עשויים לשבש את התוכניות ולהביא להאטה בסחר היבשתי.
מנכ"ל יוניון פסיפיק, ג'ים וונה, ציין כי במקרה של ירידה בביקוש כתוצאה מהמכסים, החברה ערוכה להפחית עלויות. עם זאת, מגבלות חדשות על סחר חוצה גבולות עשויות לעכב צמיחה ולשחוק את הרווחיות של הענף.
הטלת המכסים - הזדמנות או איום?
חששות גוברים מצביעים על כך שהשלכות המכסים עשויות לחולל שיבושים משמעותיים לא רק בתעשיית ההובלה, אלא גם במערכת הכלכלית כולה. תעשיית ההובלה, המשמשת כמדד מרכזי לפעילות הכלכלית, עלולה לשמש "נקודת שבירה" במקרה של הפחתת היקפי המסחר.ניסיון העבר מעיד על תרחיש דומה: מכסים קודמים שהוטלו במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ הובילו לתגובות מצד שותפות הסחר של ארה"ב, כמו סין ומקסיקו, והכניסו את תעשיית ההובלה למעגל של שיבושים תכופים, שמהם היא עדיין מתקשה להתאושש.
דין קרוק, אנליסט ראשי ב-DAT Freight and Analytics, טוען כי התעשייה כבר מתמודדת עם עודף יכולת ייצור שנוצר בעקבות הביקושים הגבוהים בתקופת הקורונה. "המכסים חדשים רק יוסיפו לבלבול ולשיבושים".
עם זאת, ישנם מי שרואים במכסים הזדמנות לחזק את הייצור המקומי ולשפר את מאזן הסחר של ארה"ב. תומכי המדיניות טוענים שהמכסים נועדו לא רק להגן על התעשיות המקומיות אלא גם ללחוץ על שותפות הסחר להתגמש בסוגיות שאינן קשורות למסחר, כמו ביטחון גבולות והברחות פנטניל.
כדי להתמודד עם ההשפעות האפשריות של המכסים, חברות בתעשיית ההובלה עשויות להידרש לגמישות רבה יותר באסטרטגיות שלהן. זה עשוי לכלול שינויים בנתיבי ההובלה, הסתמכות רבה יותר על ייצור מקומי, והשקעה בתשתיות חדשות שיאפשרו יעילות גבוהה יותר בתהליכי שילוח. בנוסף, ייתכן שחברות יחפשו הזדמנויות בסחר עם שווקים אחרים מחוץ לצפון אמריקה, כדי לאזן את הפגיעה הפוטנציאלית מיחסי הסחר. שינוי זה יכול להוביל לשיתופי פעולה חדשים ולא צפויים, אך גם להדגיש את הקושי של התעשייה להתמודד עם מדיניות שמשתנה במהירות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה