הפעילות בכרטיסי ישראכרט אשתקד - 107 מיליארד ש'
האם הפועלים מתכוון להנפיק את ישראכרט. כולם מדברים על זה בשוק - אך לאיש אין באמת מושג אם ומתי זה יקרה. תשאלו - מדוע כולם מבקשים לדעת מתי תבוצע הנפקתה. תשובה טובה אפשר לקבל כשמציצים בנתונים הבאים:
תשלובת ישראכרט חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, הציגה היום את סיכום נתוני הצריכה ברכטיסי התשלוב לשנת 2004 שכללו- גידול ריאלי של למעלה מ-10% במחזורי הקניות לעומת השנה שעברה (11% במחירים שוטפים). קרופסקי מסר היום, כי מגמת העלייה החלה ברבעון הראשון, בו נרשמו גידולים ריאלים מרשימים של 16%. ברבעון השני והשלישי התמתן קצב הגידול - ברבעון השני נרשם גידול ריאלי של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ובשלישי - 7% ריאלי. ברבעון האחרון עלה חזרה הגידול הריאלי במחזורי הקניות ל-13%.
ירידה של 1% בחלקם בסל הצריכה של ההוצאות על מזון, ודלק לטובת עלייה בחלקן של ההוצאות על פנאי, תרבות ונופש. בישראכרט מעריכים, כי השינוי מעיד על התאוששות במשק ועל שיפור במצב הרוח הצרכני ובתחושת הביטחון של הצרכנים.
מחזור שוק כרטיסי האשראי הסתכם בשנת 2004 ב-107 מליארד שקל. מנכ"ל ישראכרט, חיים קרופסקי אמר, היום, כי בהנחה שתימשך הרגיעה במצב הביטחוני אנו צופים גידול בצריכה הפרטית בשיעור של כ-4% בכל אחת משלוש השנים הקרובות אשר יביא למחזור של 116 מיליארד שקל בשוק כרטיסי האשראי בשנת 2005 ולמעלה מ-130 מיליארד שקל ב-2007 (עלייה של 23% בהשוואה ל-2004).
קרופסקי ציין, כי במהלך 3 השנים הקרובות מתכוונת ישראכרט להעמיק את הפעילות בתחום מוצרי אשראי ובנוסף לקיים פעילות עניפה בתחום כרטיסי ה-B2B מוצרי ה-P2P ובמסחר האלקטרוני. בישראכרט מעריכים, כי הכניסה לתחומים אלו, שהינם מעבר לליבת העסקים הקיימת כיום בשוק כרטיסי האשראי תגדיל את המחזורים בשוק אף מעבר ל-130 מיליארד שקל בשנת 2007.
מוציאים יותר על תרבות, בידור ופנאי
ענפי המוצרים ברי הקיימא רשמו גידול של 8% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003: בענף מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נרשם גידול של 8% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. ענף זה סיים את הרבעון הראשון של שנת 2004 באחוז גידול מרשים של 19% לעומת רבעון מקביל אשתקד, לאחר מכן מתמתן אחוז הגידול: ברבעון שני של השנה נרשם גידול של 2% בלבד, ברבעון שלישי גידול של 5% וברבעון רביעי עלה שיעור הגידול בענף ל- 10%. הגידול במחזור השנתי נובע הן מעלייה של 5% במספר העסקאות והן מעלייה של 2% בסכום העסקה.
בענף מכירה והשכרת רכב נרשם גידול של 14% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. ברבעון ראשון של שנת 2004 נרשם גידול של 17% לעומת רבעון מקביל אשתקד, ברבעונים שני ושלישי של השנה נרשם גידול של 10% וברבעון רביעי עולה אחוז הגידול בענף ועומד על 20%. הגידול במחזור השנתי נובע בעיקר מעלייה של 11% במספר העסקאות במקביל לעלייה של 3% בסכום העסקה.
בענף הרהיטים נרשם גידול של 6% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. ברבעון ראשון של שנת 2004 רשם הענף גידול מרשים של 23% לעומת רבעון מקביל אשתקד, וביתר הרבעונים שיעורים נמוכים יחסית: ירידה של 1% ברבעון השני, עליה של 2% ברבעון השלישי ושל 4% ברבעון הרביעי. הגידול במחזור בשנת 2004 נובע הן מעלייה של 2% במספר העסקאות והן מעלייה של 3% בסכום העסקה.
בענף D.I.Y (עשה זאת בעצמך...), נרשם גידול של 7% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. בענף מחשבים נרשם גידול של 16% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. בענף תכשיטים ושעונים נרשם גידול של 7% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. בענף אומנות תרבות ובידור נרשם גידול של 13% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. ברבעון ראשון של שנת 2004 נרשם בו גידול של 37% לעומת רבעון מקביל אשתקד.
בענף מסעדות ובתי קפה נרשם גידול של 15% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. בענף פנאי וספורט נרשם גידול של 15% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. הגידול במחזור נובע הן מעלייה של 12% במספר העסקאות והן מעלייה של 3% בסכום העסקה.
יוצאים יותר לחופש...
בענף תיירות ונופש נרשם גידול של 15% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003. הגידול במחזור נובע הן מעלייה של 5% במספר העסקאות והן מעלייה של 9% בסכום העסקה. כמו כן חל בשנת 2004 גידול של 9% בתיירות היוצאת, שיפור ניכר במגמה בהשוואה ל-2003. בענף מכולות וסופרמרקטים נרשם גידול של 5% בשנת 2004 בהשוואה לשנת 2003.
נתונים בולטים נוספים
עלייה גבוהה במיוחד נרשמה השנה בהוצאות עבור משרדי ממשלה(25%) לצד עלייה בהוצאות עבור מכוני יופי וקוסמטיקה (26%).
ענפים בהם נרשמה עלייה מתחת לממוצע בהשוואה לשנת 2003: ענפי DIY , עיתונות ודפוס ותכשיטים ושעונים ? עלו ב-7% כל אחד, עלייה של 6% בענף הרהיטים. בענפי המכולות והסופרמרקטים ובענף הספרים, הקלטות והדיסקים עליה של-5%.
התנהגות ענפית על פי עשירונים: בענף אמנות תרבות ובידור העשירון העליון (10% מלקוחות התשלובת הרוכשים הכי הרבה בענף) רוכשים בממוצע בסכום של 850 שקל בחודש, פי 4 מסכום הרכישה של לקוח ממוצע בענף. בענף הצעצועים העשירון העליון (10% מלקוחות התשלובת הרוכשים הכי הרבה בענף) רוכשים בממוצע בסכום של 720 שקל בחודש, פי 4 מסכום הרכישה של לקוח ממוצע בענף. בענף ההלבשה וההנעלה העשירון העליון (10% מלקוחות התשלובת הרוכשים הכי הרבה בענף) רוכשים בממוצע בסכום של 1230 שקל בחודש, פי 3 מסכום הרכישה של לקוח ממוצע בענף.
בענף המכולות והסופרמרקטים העשירון העליון (10% מלקוחות התשלובת הרוכשים הכי הרבה בענף) רוכשים בממוצע בסכום של 2210 שקל בחודש, פי 3 מסכום הרכישה של לקוח ממוצע בענף. בענף הפארמה העשירון העליון (10% מלקוחות התשלובת הרוכשים הכי הרבה בענף) רוכשים בממוצע בסכום של 690 שקל בחודש, פי 3 מסכום הרכישה של לקוח ממוצע בענף.
עסקאות תשלומים: חלקן של עסקאות התשלומים מהמחזור בשנת 2004 הוא 35%, בדומה לחלקם בתקופה המקבילה אשתקד. מספר התשלומים הממוצע בעסקת תשלומים בכרטיסי אשראי עומד על 3.8 תשלומים בשנת 2004, לעומת 3.7 בשנת 2003. גידול מיוחד במספר התשלומים לעסקה נרשם בענפי הביטוח (מ-5.1 ל-6.6), מכוני יופי וקוסמטיקה (מ-3.2 ל-3.4) צעצועים (מ-2.6 ל-2.8) ותקשורת וטלוויזיה (מ- 22.3 ל- 23.2).
ירידה במספר התשלומים לעסקה נרשם בענפי האומנות תרבות ובידור (מ-5 ל-4.6) ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה (מ-7 ל-6.8), מחשבים (מ-4.7 ל-4.5), תחבורה (מ-3.6 ל-2.7).
מדד עשר הערים הגדולות: בהרצליה שיעור גידול גבוה מהממוצע בקניית תכשיטים ונעליים ? ברמת גן שיעור גידול נמוך בהוצאה על גלישה באינטרנט. עשרת הערים הגדולות מבחינת גובה המחזור של תושביהן בכרטיס התשלובת הן: ת"א, ירושלים, ראשל"צ, חיפה, פתח תקווה, באר שבע, רמת גן, חולון, נתניה והרצליה. עשרת הערים הגדולות מהוות כ- 40% ממחזור הרכישות הארצי. הערים שעלו בשנת 2004 מעל לממוצע הארצי הן: הרצליה ופתח תקווה (13%), תל אביב, ירושלים, ראשל"צ (12%), הערים שעלו בדומה לממוצע הן: חיפה, חולון ונתניה (11%), באר שבע (10%). שיעור גידול נמוך מהממוצע נרשם ברמת גן (6%).
בהרצליה, הענפים הבולטים בהשפעתם על עליה מעל לממוצע הארצי הם הנעלה (שעלה ב- 22% מול 17% בארצי) , D.I.Y (שעלה ב- 12% מול 7% בארצי), מכירה והשכרת רכב (שעלה ב- 28% מול 14% בארצי), צעצועים (שעלה ב-22% מול 12% בארצי), משרדי ממשלה (שעלה ב- 39% מול 25% בארצי), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (שעלה ב- 11% מול 8% בארצי), תכשיטים ושעונים (שעלה ב-16% מול 7% בארצי).
בפתח תקווה, הענפים הבולטים בהשפעתם על עליה מעל לממוצע הארצי הם D.I.Y (שעלה ב- 15% מול 7% בארצי), אמנות תרבות ובידור (שעלה ב- 17% מול 13% בארצי), צעצועים (שעלה ב-21% מול 12% בארצי), רהיטים (שעלה ב- 12% מול 6% בארצי), מחשבים (שעלה ב- 31% מול 16% בארצי), שירותים ומכונים רפואיים (שעלה ב-20% מול 15% בארצי).
ברמת גן, הענפים העיקריים בהם נרשמו שיעורי שינוי נמוכים מהממוצע הארצי הם: ספקי שרות באינטרנט (1% מול 9% בארצי), אומנות תרבות ובידור (10% מול 13% בארצי), הנעלה (14% מול 17% בארצי) , משרדי ממשלה (7% מול 25% בארצי) ותקשורת וטלוויזיה (ירידה של 19% מול עליה של 10% בארצי).
סל התצרוכת בשנת 2004: בסל התצרוכת ניכרת בשנת 2004 ירידה של כאחוז אחד בחלקם בסל של ההוצאות על מזון ודלק (מסך ההוצאה בכרטיסי אשראי) לטובת עליה בחלקם בסל של השירותים (תקשורת ומוטבים) ושל הוצאה על פנאי, תרבות ונופש. עיקר השינוי נובע במחצית הראשונה של 2004. שינוי זה מצביע על מגמת התאוששות ועל שיפור בתחושת הביטחון של הצרכנים.