מי הם - 5 הגורמים העיקריים לפשיטת רגל של עסקים?
עם יד על הלב, מי מאיתנו לא חלם פעם על הקמת חברה או עסק עצמאי, כזה שבו אנו אדונים לעצמנו מבחינת הזמן, חופשיים מסמכות שמעלינו ובעיקר מתוגמלים היטב וביחס ישר לעבודה הרבה שהשקענו. יש לנו רצון, יש לנו מוטיבציה להצליח ולהתקדם, ואפילו יש לנו רעיון טוב שאנחנו רוצים לתרגמו לרווח כלכלי. לעיתים רבות קשה לדעת איך ומאיפה להתחיל, ורק המחשבה על הצפוי לנו מרפה את ידינו.
אחת הבעיות הבסיסיות במהלך הפעילות העסקית השוטפת, היא הציפייה להכנסות שאינן מובטחות, והיכולת לנהל את ההוצאות על בסיס אותן ציפיות. פעמים רבות מנהל העסק חושב שהוא יודע מה מצבו הכלכלי על בסיס זיכרון, אך כאשר הוא רואה את המספרים על הנייר חושכות עיניו.
קיימים גורמים רבים שיכולים להוביל להידרדרות עסקית, חלקם תחת שליטה וחלקם מבלי שתהיה לבעל העסק היכולת לשלוט בהם. צוות אתר האינטרנט "Hovot.co.il" בהנהלת הכלכלן אילן חזני, ריכז את חמשת הגורמים העיקריים המובילים לקריסתם של עסקים. חזני מציין כי קיימים גורמים אינסופיים היכולים להוביל עסק להיקלעות לחובות, אולם חמשת הגורמים המופיעים כאן הם הגורמים הבולטים:
1. התבססות על תקבולים עתידיים וקריסה תחת נטל המימון פעמים רבות בעל העסק מבצע עסקאות רבות, עליהן הוא אמור לקבל את התשלום בעתיד ולא מנהל העסק על בסיס תזרים המזומנים שלו. אותו בעל עסק בד"כ כבר שילם על הסחורה לספקים באמצעות אשראי מהבנק. תשלומים רבים אינם מתקבלים בסופו של דבר, בין אם בגלל גביה לקויה, או לחילופין צ'קים ללא כיסוי של אותם לקוחות ואז מתחילה ההידרדרות.
לעיתים פער של יום בין תשלומים לבין תקבולים יכול לגרום לנזק ממשי. בעל העסק חורג מהאשראי המאושר שלו, משלם ריבית חריגה, שיכולה להגיע למאות אלפי שקלים אם לא יותר מכך, ואין תקבולים שמצמצמים את האובליגו. הדרך להגבלת חשבון הבנק קצרה! כמעט כל בעל עסק מאמין שיהיה בסדר, שהקים עסק שהוא מאמין בהצלחתו, ויצליח להתגבר על הבעיה, אולם בד"כ התוצאה היא הידרדרות אינסופית במדרון הפיננסי.
2. הלוואות מהשוק האפור: זהו מצב שמגיעים אליו בד"כ לאחר שהבנק סגר האשראי ומתחיל להחזיר צ'קים. בעל העסק כאמור, מסרב להאמין כי יצירת המופת שלו לא תצליח, ובטוח כי המצב הוא זמני בלבד. אותו בעל עסק מיצה את כל המקורות הכספיים שעמדו לרשותו ופונה למקורות כספיים מאוד מפתים. הקלות בה נותן המלווה בשוק האפור כסף מזומן ביד, מעוורת את עיני הלווה שלא ראה מזומן ביד הרבה מאוד זמן.
הלוואות אלו נושאות ריבית רצחנית, שרק בודדים אכן מצליחים להפוך הלוואה זאת לקרש הצלה ולפרוע אותה במלואה. מרבית הלווים לא מודים בכך אך מבינים שברגע שהגיעו לנקודה זו, הם אינם רחוקים מסוף הדרך.
3. עוקץ: קיימים עוקצים רבים, שכאשר עסק נפגע מהם, ואין לו גב כלכלי, לא קשה להבחין בפרפורי הגסיסה המיידיים ובהתמוטטות הסופית. דוגמא לתרגיל העוקץ הנפוץ ביותר: לקוח מבצע ארבע-חמש רכישות, מקפיד לשלם במזומן ובמקביל מפתח יחסי חברות ואמון עם בעל העסק. ואז, לאחר מספר רכישות, מעוניין הלקוח לרכוש כמות חריגה בצ'קים דחויים.
מבחינת בעל העסק, מדובר בלקוח שהוא כבר חבר, שעד היום תמיד שילם במזומן. אך אותו לקוח תיכנן זאת בצורה שיטתית במשך כל אותו הזמן, ולאחר שיקבל את הסחורה ייעלם איתה וישאיר את בעל העסק עם תשלומים שלא ייפרעו לעולם, עם תקווה לקבל איזשהו סכום בעתיד ועם מחויבות לשלם לספקים שלו על אותה סחורה שקנה מהם.
4. החלטות מדיניות: יש החלטות מדיניות באופן לא צפוי. פתיחת שוק יבוא של מוצר שהיבוא שלו היה מוגבל, הטלת מס שמייקר את עלותו של מוצר מסוים, שביתה של המגזר הציבורי, וכד'. לדוגמא, במבצע צבאי כמו חומת מגן, הוקפצו עשרות עצמאים ובעלי עסקים באופן פתאומי בהתראה קצרה לפעילות מבצעית ארוכה, העסק היה סגור באופן לא צפוי, עובדה ששידרה חוסר אמינות כלפי הלקוחות. דבר שגרם לדילול לקוחות, למגבלה טכנית שלא איפשרה הפקדת ההכנסות בבנק ומצד שני צ'קים דחויים שנפרעו.
כך נוצרה חריגה מהאשראי במקביל להפסקת הפעילות, לחילופין נוהל העסק בידי אחד העובדים, לבעל העסק לא הייתה שליטה על מה שקורה, ובהרבה מקרים בוצעו תרמיות מצד העובדים שלא תמיד הצליחו בעלי העסקים לחשוף אותם או להתגבר על הנזקים שגרמו.
5. הונאות - של עובד או של שותף: תופעה נפוצה נוספת שמובילה להסתבכות כלכלית ולא ניתן להתעלם ממנה היא הונאות בתוך העסק. ההונאה יכולה לבוא מצד עובד תאוותן או סתם עובד ממורמר, בעיקר אנשי כספים השולטים בכל הרישומים וביכולתם להעלים מעינו של המנהל הכל כראות עיניהם ולהציג לו דו"חות מפוברקים כשיבקש לעיין בהם.
הונאה נוספת ונפוצה לא פחות בתוך העסק, היא מעילה בין שותפים. אחד השותפים סומך על השני בעיניים עצומות - כי הוא חבר ילדות, בן משפחה או חבר ששכב איתו במארבים בלבנון - והרי לא יכול להיות שאחרי כל זה הוא ימעל. נוצר מצב שמרוב אמון ואי פיקוח, מגלה אחד השותפים שהשותף השני חגג על כספי החברה, דבר שגרם לה נזק בלתי הפיך.
לסיכום - לאחר אחת מכל ההתרחשויות שהוזכרו, חש אותו בעל עסק חוסר אונים משווע ואינו יודע באילו צעדים לנקוט על מנת לצמצם את הנזקים בעתיד. האם להפסיק פעילות? לסגור את העסק? לפשוט רגל? למחוק את החברה ואולי לפרק אותה? בעל העסק מתחיל דרך חדשה לוטה בערפל...
מאת: אילן חזני - יועץ כלכלי