למה ארבה רובוטיקס מזנקת והאם היא יכולה להתחרות במובילאיי? כנראה שלא
מנכ"ל החברה אמר בראיון לפני שבועיים שהוא "מאוד בטוח" שחברה צפויה לדווח על הסכם גדול עם יצרנית רכב גרמנית, שלפי ההערכות עשוי להיות שווה מיליוני דולרים; למה המניה לא זינקה כבר אז והאם ארבה יכולה להוות תחרות למובילאיי?
מניית ארבה רובוטיקס ארבה רובוטיקס מזנקת מעל 40% ל-820 מיליון שקל, בהמשך לזינוק דומה בוול סטריט בימים האחרונים. החברה פועלת בתחום הנהיגה האוטונומית והטכנולוגיה שלה משתמשת ברדאר, שיטה קצת שונה מזו של המובילה בתחום מובילאיי Mobileye 0.67% וגם מזו של ישראלית נוספת, אינוויז Innoviz Technologies 14.37% , שמפתחת טכנולוגיית LiDAR וגם עובדת עם מובילאיי.
מנכ"ל החברה קובי מרנקו התראיין לכתב-פרשן של Seeking Alpha לפני שבועיים, ובראיון הוא אמר שהוא "מאוד בטוח" שבינואר צפויה הודעה על הסכם גדול עם יצרנית רכב גרמנית. למה המניה לא זינקה אחרי הראיון? מכיוון שזה ידוע. היא גייסה בישראל לפני כשנה אג"ח ואמרה שתממש את הסכום רק כשיגיעו החוזים. החוזים האלו בדרך כבר תקופה מאוד ארוכה ועד כה זה לא קרה. ייתכן שהראיון יצר לחימום מנועים אצל המשקיעים, אבל נראה שהסיבה היא פשוט עליות בתחום של מניות שבבי הרכבים - גם ואלנס הישראלית זינקה.
הדרך של ארבה
בחודש שעבר ארבה גייסה 49 מיליון דולר - שווה בדיוק לקצב שריפת המזומנים שלה השנה. ההכנסות ב-9 החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-670 אלף דולר לעומת 1.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה וההפסד למניה גדל ל-58 סנט לעומת 56 סנט בתקופה המקבילה, כאשר הצבר עמד על 500 אלף דולר.
- מורגן סטנלי: פלנטיר צפויה ליפול ב-25%
- מניות באטמן - מיהן ומי הכוכבת החדשה שכדאי לשים לב אליה?
- תוכן שיווקי כמה מצבים בהם עו"ד ירושות וצוואות הוא הכתובת עבורכם
הגיוס נעשה בשני חלקים. החלק הראשון הוא הנפקת מניות רגילה והחלק השני הוא של אופציות לפי מחיר מימוש של 1.82 דולר למניה, כאשר אחד הטריגרים למימוש הוא הודעה של ארבה על הסכם עם יצרן אירופי לרכישת 500,000 מערכות - הסכם שלפי ההערכות אמור להיות שווה באזור ה-6 מיליון דולר. טריגר דומה הוא גם לגבי מימוש כספי האג"ח. ומכאן שהחבר אכן צופה כבר זמן מה לעסקה גדולה. זה לא באמת הפתעה.
מעבר לכך השווי שלה גם מבטא עסקה. היא לא היתה נסחרת ב-820 מיליון שקל, ע-224 מיליון דולר, אם לא היה סיכוי גבוה לחוזה.
תחום הרכב הוא טריקי. חברות שנותנות שירות ליצרניות הרכב צריכות להתאמץ מאוד כדי להשיג הסכמים, חברות הרכב ברובן הן מאוד שמרניות ואף אחת לא רוצה להיות הראשונה שתנסה טכנולוגיה חדשה. מובילאיי כבר מבוססת בתעשייה, חברות הרכב מכירות אותה כבר שנים עוד שהחברה הייתה ממוקדת במערכות הבטיחות, ולכן ההרחבה הצפויה שלה לנהיגה אוטונומית היה ברור ומקובל אצל הלקוחות.
ארבה רובוטיקס הוקמה ב-2015 ומוזגה לספאק ב-2021 בגל ההנפקות, מאז היא איבדה 72%, גם אחרי הזינוק האחרון, בעיקר בגלל היעדר הכנסות כאמור. מוקדם יותר השנה החברה השלימה רישום כפול של מניותיה בבורסה בתל אביב, במקביל לגיוס חוב. לארבה יש כמה הסכמים עם חברות רכב אסיאתיות, אבל בשביל באמת לצבור תאוצה בתחום הרכב צריך לסגור עסקאות עם היצרניות האירופאיות.
האם ארבה יכולה להתחרות במובילאיי?
האנליסט סטפן טובין מאמין שארבה לקראת פריצה. הוא מאמין כמובן שחוזה גדול עם יצרנית רכב גרמנית יכול להקפיץ את המניה והוא גם טוען שהטכנולוגיה של ארבה יכולה לזכות אותה בפרסים ותעודות בטיחות, כאשר לדבריו כל פרס כזה יכול להעלות את המניה מתוך הערכה שהוא מקרב אותה להסכמים נוספים עם חברות רכב.
טובין גם מציין את גודל השוק האפשרי של ארבה. כל מערכת של ארבה עולה 85 דולר, ובמידה ומהפכת הרכבים האוטונומיים תמשיך להתקדם המערכת שלה עשויה להיות מותקנת על 77 מיליון רכבים, כלומר הכנסות פוטנציאליות של 6.5 מיליארד דולר.
זה מספר ענק שכרגע נראה שאין לו קשר לארבה. לפי תחזיות החברה היא צפויה להציג השנה הכנסות דומות לשנה שעברה, כלומר בערך 1.4 מיליון דולר, אם כי לפי קצב ההכנסות הנוכחי היא צפויה להכניס השנה פחות מ-900 אלף דולר.
מובילאיי מנגד צפויה להכניס השנה 1.64 מיליארד דולר, וזה עוד בשנה לא טובה, אבל כאמור למובילאיי כבר יש מערכות יחסים מבוססות עם יצרניות רכב מהגדולות בעולם, כמו למשל ב.מ.וו ופולקסוואגן. מובילאיי נשענת בעיקר על מערכות מבוססות מצלמות עם שימוש באלגוריתמים של ראייה ממוחשבת, המאפשרים זיהוי אובייקטים, שמירת נתיב ותפקודים נוספים ברכבים אוטונומיים.
מנגד ארבה מתמקדת בטכנולוגיית רדאר תלת-ממדית (4D imaging radar), המספקת רזולוציה גבוהה יותר וזיהוי של אובייקטים גם בתנאי ריאות קשים יותר. הטכנולוגיה של ארבה מאפשרת מיפוי מדויק של הסביבה ומציבה אותה כפתרון משלים, ולעיתים חלופי, לטכנולוגיות כמו מצלמות. הטכנולוגיה דומה ל-LiDAR כמו זה שמפתחת אינוויז, אך ההבדל העיקרי הוא שה-LiDAR ממפה את השטח באמצעות אור והרדאר באמצעות גלי רדיו.
ההערכות בשוק הן שבסופו של דבר רכבים אוטונומיים יכילו שילוב של כל הטכנולוגיות האלו, אבל בינתיים היצרניות עדיין מחכות לראות איזו טכנולוגיה אמינה מספיק ואיזה לא. החברות ה"לא מוכחות" חיות מעסקה לעסקה, אינוויז למשל לאחרונה דיווחה על הזמנות חד פעמיות של 80 מיליון דולר וזה הקפיץ את המניה.
מניית ארבה נסחרת בתל אביב לפי שווי של 820 מיליון שקל ובוול סטריט לפי שווי של 224 מיליון דולר, אחרי עלייה של 15% בשנה האחרונה.