אובר
צילום: טוויטר

אובר בתוכנית רכישת מניות בשווי 1.5 מיליארד דולר

המהלך כחלק מתוכנית רכישה רחבה של מניות בשווי 7 מיליארד דולר; המניה עולה ב-3%

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אובר

ענקית התחבורה אובר Uber -0.24%   הכריזה על הסכם רכישת מניות (ASR) עם בנק אוף אמריקה, במסגרתו תרכוש מניות בשווי 1.5 מיליארד דולר. המהלך הוא חלק מתכנית רחבה יותר, שאושרה בפברואר 2024, במסגרתה מתוכננת רכישה כוללת של מניות בשווי 7 מיליארד דולר.


המשקיעים אוהבים רכישות עצמיות


במסגרת ההסכם, אובר צפויה לקבל כ-18.6 מיליון מניות, המהוות כ-80% מהיקף הרכישה המוערך. המספר הסופי של המניות שייפדו ייקבע בהתאם למחיר הממוצע המשוקלל במהלך תקופת ההסכם, כשהשלמת העסקה צפויה ברבעון הראשון של 2025. פרשנת מהנדרה-רג'ה, סמנכ"ל הכספים של אובר, הדגיש את כוונת החברה למקסם את ערך המניה עבור המשקיעים. "אנו נכנסים ל-2025 עם מומנטום משמעותי וצופים להרחיב את תזרים המזומנים החופשי שלנו. המהלך הזה מייצג שימוש אסטרטגי בהון, שיסייע להחזיר ערך למשקיעים תוך המשך השקעה בצמיחה".


צמיחה מרשימה ב-2024


הרבעון השלישי של 2024 סיפק תמיכה חזקה לאסטרטגיית של אובר להציף ערך למשקיעים, עם הכנסות שגדלו ב-20% בהשוואה לשנה הקודמת והגיעו ל-11.188 מיליארד דולר, מעל תחזיות האנליסטים. הרווח למניה עמד על 46 סנט, גם הוא מעל התחזיות. החברה דיווחה על עלייה של 16% בהזמנות ברוטו, שהסתכמו ב-40.97 מיליארד דולר. תחום המובייל רשם עלייה של 17% עם הזמנות ברוטו של 21 מיליארד דולר, בעוד שהזמנות משלוחים צמחו ב-16% ל-18.66 מיליארד דולר. בתחום ההובלה נרשמה צמיחה מתונה של 2%.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם 161 מיליון משתמשים חודשיים פעילים ו-31 מיליון נסיעות ביום בממוצע, אובר ממשיכה להתרחב ולהוביל את שוק התחבורה השיתופית. הצעדים האסטרטגיים להאצת רכישת מניות משקפים אמון מתמשך של הנהלת החברה ביכולת שלה לייצר ערך משמעותי למשקיעים, גם בתקופה של צמיחה מתמדת. המהלך הנוכחי ממחיש את האסטרטגיה של אובר להבטיח תשואות גבוהות לבעלי המניות לצד המשך פיתוח הפעילות והצמיחה הכלכלית.


אגרת גודש בניו יורק נכנסה לתוקף


במקביל למאמציה של אובר לחזק את מעמדה בשוק באמצעות תוכנית רכישה עצמית של מניות, החברה גם משקיעה רבות בקידום מדיניות ותשתיות שיכולות לתמוך בפעילותה בטווח הארוך. אחד הנושאים הבולטים שבהם היא פועלת הוא יוזמת התמחור על עומסי תנועה בניו יורק (אגרת גודש) – תוכנית שצפויה לשנות את כללי המשחק עבור נהגים, נוסעים וחברות התחבורה בעיר. מאחורי הקלעים, אובר וליפט ניהלו מאבק לובי משמעותי שנועד להבטיח שהתוכנית תשרת את מודל הפעילות שלהן, תוך מענה על אתגרים בשוק התחבורה הציבורית והמוניות המסורתיות.


אובר וליפט השקיעו מיליוני דולרים בקידום יוזמת התמחור על עומסי תנועה, ולא בכדי – הן צפויות להיות בין הנהנות העיקריות מהחוק החדש. אובר לבדה הוציאה שני מיליון דולר בין השנים 2015 ל-2019 כדי לקדם את היוזמה, וחלק משמעותי מהסכום הזה הופנה לשכירת לוביסטים מובילים בעיר ניו יורק. גם בשנים שלאחר מכן, שתי החברות המשיכו להפעיל לחצים על בכירים בממשל המדינה והעיר, כולל מושלת ניו יורק, קאת'י הוקול, ורשות התחבורה המטרופולינית (MTA). 


עם זאת, העלויות המדויקות של מאמצי הלובי נותרו עמומות, שכן רובם עסקו במספר סוגיות שונות, ולא ניתן להעריך כמה מתוכן הופנו ישירות ליוזמת התמחור. מעבר לתרומתם ללוביסטים, החברות השקיעו גם תרומות פוליטיות ישירות – ליפט תרמה מעל 125,000 דולר לקמפיינים במדינת ניו יורק מאז 2020, כולל תמיכה במושלת הוקול ובמושל לשעבר אנדרו קואומו. בתמורה, החברות נהנות ממודל עסקי מותאם היטב לתמחור העומס, שמציע שירותים בתעריפים זולים יחסית למחירי הרכב הפרטי או התחבורה הציבורית, אך מעביר את עלויות העמלות הנוספות ישירות ללקוחות. בעוד מבקרי התוכנית טוענים שמדובר בתאוות בצע שמנצלת את הצרכנים ואת תושבי ניו יורק, תומכים בנושא מדגישים שהמהלך ישפר את מהירות השירות במרכז העיר ויפחית את העומס בדרכים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה