צוקרברג
צילום: טוויטר

מטא מצמצמת את הפיקוח על תוכן: מה המשמעות עבור משתמשים ומשקיעים?

מארק צוקרברג: "הגיע הזמן לחזור לשורשים של חופש הביטוי"



אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה מטא חופש הביטוי

מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הודיע על שינוי משמעותי במדיניות הפיקוח על תוכן בפייסבוק ואינסטגרם, כאשר החברה תצמצם את הבדיקות העובדתיות (fact-checking) והסרת תכנים שנויים במחלוקת. בעוד שמבחינת וול סטריט החדשות התקבלו באדישות, בעולם המדיה והפרסום ההחלטה מעוררת דיונים.


מניות מטא ירדו אתמול ב-2%, ירידה דומה למדד נאסד"ק, מה שמרמז על כך שמשקיעים לא ראו במהלך שינוי מהותי לעסקי החברה. "הגיע הזמן לחזור לשורשים שלנו סביב חופש הביטוי בפייסבוק ואינסטגרם," אמר צוקרברג בסרטון שפורסם באינסטגרם. לדבריו, "בודקי העובדות הפכו למוטים פוליטית יותר מדי, והרסו יותר אמון מאשר בנו אמון".


מדיניות חדשה, אבל האם יש לה משמעות כלכלית?

השינוי עשוי להוביל לעלייה במידע שגוי ומטעה, הפייק ניוז יעלה מדרגה. אבל האם זה ישפיע על ההכנסות והרווחים? לא נראה שיהיה צמצום בהכנסות מפרסום. המפרסמים לא ישנו, ככל הנראה, את הוצאותיהם בעקבות השינוי.


קיראו עוד ב"גלובל"

מטא היא אחת מפלטפורמות הפרסום הגדולות בעולם, עם הכנסות של 153 מיליארד דולר מפרסום בשנה האחרונה ו-3.3 מיליארד משתמשים פעילים. המותגים המפרסמים לא יכולים לוותר עליה, הם   יצטרכו להתמודד עם זה כי פשוט אין אלטרנטיבה. 


שינוי כיוון אחרי שנים של פיקוח מוגבר

בתקופת מגפת הקורונה, מטא נקטה בגישה הפוכה והחמירה את המדיניות שלה סביב פיקוח על תוכן. באוקטובר 2020, צוקרברג הצהיר כי החברה נוקטת בגישה אגרסיבית יותר כדי למנוע מידע שגוי שעלול להוביל לנזק פיזי. "אפילו התומכים הגדולים ביותר בחופש הביטוי לא מאמינים שיש לצעוק 'שריפה' בתיאטרון מלא," אמר אז.


הגישה החדשה מחזירה את מטא לעמדה המסורתית שלה, כשהיא מציבה דגש על חופש הביטוי, גם במחיר של עלייה בתכנים בעייתיים. השינוי מעלה שאלות האם החברה עדיין מנסה לאזן בין חופש הביטוי לבין אחריות חברתית, או שהיא פשוט מנסה לחמוק מביקורת על הפיקוח הנוקשה שהפעילה בשנים האחרונות.


שאלות ותשובות על הצמצום בפיקוח על תוכן במטא


מה בעצם אומרת ההחלטה של מטא?


מטא מצמצמת את הפיקוח על תוכן, מה שאומר שהיא תתערב פחות במידע שגוי, פוסטים פוליטיים ותכנים שנויים במחלוקת.


איך זה ישפיע על משתמשי פייסבוק ואינסטגרם?


המשתמשים עשויים להיתקל ביותר תכנים שגויים או שנויים במחלוקת בפיד שלהם. מצד שני, צוקרברג מאמין שהמהלך יחזק את חופש הביטוי.

האם זה יפגע במותגים שמפרסמים בפלטפורמות של מטא?


אנליסטים מעריכים שהשפעה כלכלית ישירה על המותגים תהיה מוגבלת, מאחר שרובם לא יכולים להרשות לעצמם לוותר על הפרסום בפייסבוק ואינסטגרם.


מה הייתה המדיניות הקודמת של מטא?

במהלך מגפת הקורונה, מטא הגבירה את הפיקוח על תוכן כדי להילחם במידע שגוי שקשור לבריאות ולמגפה.

האם ההחלטה החדשה תשפיע על ההכנסות של מטא?

כרגע, לא נראה שהשינוי ישפיע על הכנסות החברה מפרסום, שהגיעו לשיא של 153 מיליארד דולר בשנה האחרונה.

האם תהיה תגובה מצד ממשלות?

ייתכן. בעבר, ממשלת ארה"ב ואחרות הפעילו לחץ על מטא כדי להחמיר את הפיקוח על תוכן. ייתכן שהשינוי החדש יוביל לקריאות נוספות לרגולציה.

מה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח של השינוי?

השינוי עשוי להגדיל את תחושת החופש בפלטפורמות, אך הוא גם עלול לפגוע באמון המשתמשים, במיוחד אם יתברר שמידע שגוי מתפשט במהירות


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תמר 08/01/2025 16:27
    הגב לתגובה זו
    מטה הלכו להינדוס תודעה שמאלני והפכו לצנזורים מגעילים. לא מעוניינת בחברות בכנסיה של הפרוגרס. סגרתי חשבון במטה עברתי לטויטר ואף פעם לא אחזור. הילדים לא נכנסים למטה מגיל 7
  • 1.
    לא מגיב יותר בפייסבוקזה משטרת המחשבות זה שם (ל"ת)
    שי.ע 08/01/2025 09:49
    הגב לתגובה זו