טסלה איבדה כבר 9% החודש - מה מטריד את המשקיעים?
המשקיעים מודאגים מהשפעת ממשל טראמפ על מקור הכנסה בסך 10 מיליארד דולר, אך האמון בחזון הרובוטקסי ממשיך להחזיק את המניה
מניית ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 2.22% פתחה את השבוע בירידות שערים, כשהמשקיעים מנסים לפענח את ההשלכות של ממשל טראמפ החדש על עתיד יצרנית הרכב החשמלי. אז מה מטריד את המשקיעים? דו"ח של אקסיוס שפורסם בסוף השבוע מעלה חששות לגבי עתיד מכירות זיכויי הפליטה של טסלה תחת הממשל החדש. אמנם זו לא סוגיה חדשה בוול סטריט, אבל נראה שהיא צצה מחדש.
אז מה הם הזיכויים הרגולטוריים שטסלה מקבלת? במסגרת המאבק בפליטות פחמן, ממשלות ברחבי העולם מציעות תמריצים ליצרניות רכב המפתחות כלי רכב חשמליים או כאלה עם פליטת פחמן נמוכה במיוחד. יצרניות שמייצרות ומוכרות רכבים ידידותיים לסביבה מקבלות זיכויי פליטה. בארצות הברית, קליפורניה ולפחות 13 מדינות נוספות מפעילות מערכת של זיכויי פליטה. המערכת מחייבת יצרניות רכב לייצר מספר מסוים של רכבים ללא פליטת מזהמים (ZEV), בהתאם למספר הכולל של המכוניות שנמכרו באותה מדינה.
יצרניות שמייצרות רכבים כאלה זוכות בנקודות זיכוי, כשהניקוד נקבע לפי מספר פרמטרים - למשל, רכב חשמלי עם טווח נסיעה ארוך יותר מזכה ביותר נקודות. החוק מחייב את היצרניות לצבור מכסה מסוימת של זיכויי פליטה מדי שנה. אם הן לא מצליחות לעמוד ביעד, הן יכולות לרכוש זיכויים מחברות שיש להן עודף.
ממה המשקיעים חוששים?
הדוח
החם על שוק העבודה דחף את הריבית ארוכת הטווח כלפי מעלה, מה שמקשה על הצרכנים לקנות רכבים חדשים. זה בדיוק מה שטסלה לא צריכה עכשיו.
ועוד מכה בדרך: תמריצי הרכישה הפדרליים, שמגיעים עד ל-7,500 דולר לרכב חשמלי, עומדים להיעלם. זה בעצם אומר שהמחיר האפקטיבי של רכבי טסלה (ומתחרותיה) עומד לעלות משמעותית.
טראמפ עשוי גם לאתגר את הפטור שקליפורניה קיבלה מהסוכנות להגנת הסביבה, מה שיסכן את מכירות הזיכויים. קליפורניה, מצידה, כבר מתכוננת למאבק משפטי.
עם זאת, המשקיעים מאמינים שבסך הכל, ממשל טראמפ יטיב עם יצרנית הרכב החשמלי. המניה זינקה ב-57% מאז הבחירות בנובמבר, ובכ-65% מאז אירוע הרובוטקסי באוקטובר.
ומה עם הרובוטקסי? טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף 2025. המשקיעים מקווים שהממשל החדש יעזור לחברות כמו טסלה לפתח ולהשיק רכבים אוטונומיים.
- מניית אפל נחלשת בעקבות המתיחות בין ארה"ב לסין
- למרות תחזית מאכזבת, נובו קופצת אחרי הדוחות; מכירות ווגובי זינקו
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
האנליסטים חלוקים
במורגן סטנלי
לאחרונה העלו את מחיר היעד שלהם למניה ל-430 דולר, תוך שהם שומרים על המלצת "קנייה", כאשר בתרחיש האופטימי של האנליסטים, המניה צפויה להגיע ל-800 דולר.
עם זאת, האנליסטים בוול סטריט חצויים: כ-44% מהם ממליצים על קניית המניה, נמוך מהממוצע בקרב מניות ה-S&P 500 שעומד על 55%. מחיר היעד הממוצע? 309 דולר למניה. זה מעניין לאור העובדה שהמניה נסחרת כיום הרבה מעל מחיר היעד הממוצע. האם זה אומר שהשוק אופטימי יותר מהאנליסטים? כנראה שכן.
התמונה הגדולה נותרה חיובית: השילוב של חדשנות טכנולוגית, מובילות בשוק הרכב החשמלי, והבטחת הרובוטקסי ממשיך למשוך משקיעים. השאלה היא האם טסלה תצליח לנווט בין כל האתגרים הרגולטוריים והכלכליים בדרך.
נתוני המסירות
יצרנית הרכבים החשמליים דיווחה לאחרונה על ירידה שנתית ראשונה בהיסטוריה בנתוני המסירות. החברה מסרה 495,570 כלי רכב ברבעון הרביעי של 2024, נתון הנמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על כ-504,770 יחידות. בסיכום שנתי, טסלה סיפקה 1.789 מיליון מכוניות בשנת 2024, ירידה קלה לעומת 1.81 מיליון בשנת 2023. נתונים אלה משקפים את האתגרים העומדים בפני החברה בשוק הרכב החשמלי התחרותי, למרות מדיניות הורדת המחירים והתמריצים שהציעה ללקוחות במהלך השנה.
ברבעון הרביעי, ייצרה החברה 459,445 כלי רכב, כאשר הפער בין הייצור למסירות מצביע על אתגרי שרשרת האספקה והלוגיסטיקה שעמם מתמודדת החברה.
למרות הירידה במסירות, שנת 2024 הייתה חיובית עבור משקיעי טסלה, כאשר מניית החברה סיימה את השנה בעלייה של 63%. המניה אף הגיעה לשיא היסטורי חדש באמצע דצמבר, עקפה את השיא הקודם משנת 2021, וזאת חרף הירידה החדה של 29% שנרשמה ברבעון הראשון של השנה.