אילון מאסק וג'ף בזוס
צילום: טוויטר

המרוץ לחלל: ג'ף בזוס מול אילון מאסק

בעוד SpaceX של מאסק מציגה את הטיל הגדול בהיסטוריה, Blue Origin של בזוס מנסה לראשונה להתחרות בשוק השיגורים המסחריים

אדיר בן עמי | (1)


הימים הקרובים יציגו תחרות דרמטית בשמי ארצות הברית, כאשר שתי ענקיות החלל הפרטיות מתכננות שיגורים היסטוריים בהפרש של שעות בודדות. SpaceX, חברת החלל של אילון מאסק, המובילה כיום את תעשיית השיגורים העולמית, תתמודד מול Blue Origin של ג'ף בזוס, המנסה לכבוש את מקומה בשוק השיגורים המסחריים.


Blue Origin


Blue Origin, שנוסדה בשנת 2000, תנסה לשגר לראשונה את טיל New Glenn שלה ב-13 בינואר. הניסיון הראשון שתוכנן ליום ראשון נדחה בשל תנאי ים סוערים, שהיו עלולים להקשות על השבת המאיץ.


הטיל New Glenn, המתנשא לגובה של כ-98 מטרים, מייצג את הכניסה הראשונה המשמעותית של Blue Origin לשוק שירותי השיגור הגלובלי. עד כה, החברה התמקדה בטיל New Shepard, המשמש לתיירות חלל תת-מסלולית. הצלחת השיגור קריטית עבור Blue Origin, שכבר הבטיחה חוזים ללקוחות המעוניינים לשגר מטענים לחלל, כולל אמזון, חברת המסחר האלקטרוני שייסד בזוס עצמו.


למרות שהפיתוח של New Glenn החל ברצינות רק ב-2016, Blue Origin נחושה להוכיח את יכולותיה בשוק תחרותי שבו SpaceX שולטת ללא עוררין.


SpaceX

SpaceX, מצידה, מתכננת את הניסוי השביעי במערכת השיגור הענקית Starship ב-15 בינואר. חלון השיגור ייפתח בשעה 17:00 שעון החוף המזרחי של ארה"ב, והאירוע ישודר באופן מקוון. Starship, שהוא כלי השיגור הגדול ביותר שתוכנן אי פעם, מתנשא לגובה של כ-122 מטרים על כן השיגור. הניסוי הראשון ב-2023 הסתיים בפיצוץ, אך SpaceX המשיכה במרץ בפיתוח.


בניסוי החמישי באוקטובר, SpaceX הצליחה ללכוד את החלק התחתון של הטיל באמצעות זרועות מכניות - הישג מרשים שלא חזר על עצמו בניסוי השישי בנובמבר.  הניסוי השביעי יבחן שיפורים בשלב העליון של Starship. החברה תנסה שוב ללכוד את החלק התחתון ומתכננת להשתמש מחדש באחד ממנועי ה-Raptor שהיו בשימוש בניסוי החמישי.


גווין שוטוול, מנכ"לית התפעול של SpaceX, הדגישה בכנס השקעות בנובמבר את הפוטנציאל העצום של Starship: "איננו יכולים אפילו לדמיין מה Starship יעשה עבור האנושות וחיי אדם".


קיראו עוד ב"גלובל"

קרב המיליארדרים

בעוד ש-New Glenn ורוב הטילים הפעילים של SpaceX מתוכננים לשימוש חוזר בחלקם התחתון בלבד, Starship מתוכנן להיות בר-שימוש במלואו - מה שעשוי להוזיל משמעותית את עלויות השיגור לחלל.


SpaceX שלטה ביותר ממחצית השיגורים הגלובליים ב-2024, עם כמעט 140 שיגורים מוצלחים. החברה משרתת הן את המגזר הפרטי והן את ממשלת ארה"ב, ומשגרת לוויינים עבור שירות האינטרנט הלווייני Starlink שלה, המשרת כיום כחמישה מיליון מנויים ב-114 מדינות.


הגודל של Starship לא רק מוזיל עלויות אלא גם פותח אפשרויות חדשות, כמו שירות לוויינים בחלל וטיסות על-קוליות, לפי שוטוול.


Blue Origin תנסה לפלס את דרכה בשוק שירותי השיגור ולבנות עסק רווחי שיאתגר את המובילה, בעוד SpaceX צפויה להמשיך להתמקד בהרחבת עסקי האינטרנט שלה ובהצעת שירותי שיגור גלובליים - תוך המשך החתירה להגשמת חלום הנחיתה על מאדים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עוד רגע. אחרי המחשוב הקוונטי סבלנות. (ל"ת)
    דודלי 14/01/2025 04:18
    הגב לתגובה זו