מטא מפטרת 5% מכוח האדם - התחלה של גל פיטורים בתחום?
החברה דיווחה כי תפטר 5% מכוח האדם בהתבסס על נתונים מבוססי ביצועים, כך שהיא תתמקד בעובדים בעלי הביצועים החלשים ביותר
ענקית הטכנולוגיה והמדיה החברתית מטא Meta Platforms 3.69% דיווחה כי היא מפטרת 5% מכוח האדם שלה. נכון לסוף חודש ספטמבר היו במטא כ-72,000 עובדים, כך שבסבב הנוכחי החברה צפויה להיפרד מכ-3,600 עובדים. מטא ציינה כי התהליך יתבצע על בסיס הערכה מבוססת ביצועים, כך שהחברה מתמקדת בלפטר את העובדים ברף התחתון של המדדים הללו.
לדברי מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, ההחלטה נועדה להעלות את רף ניהול הביצועים ולהאיץ את תהליך ההיפרדות מעובדים שמוגדרים כבעלי ביצועים נמוכים.
"אנחנו נוטים בדרך כלל לנהל תהליכים מול עובדים שאינם עומדים בציפיות לאורך שנה", כתב צוקרברג בתזכיר שהופיע בלוח מודעות פנימי והגיע לידי סוכנות בלומברג. "אך כעת נבצע קיצוצים רחבים יותר המבוססים על ביצועים כבר במחזור הנוכחי".
המהלך ממשיך את המגמה שהחלה בשנת 2023, אותה הגדיר צוקרברג כ"שנת היעילות" של מטא, שבמסגרתה פוטרו 10,000 עובדים. הפעם, צוקרברג נוקט בגישה שונה, ומדגיש כי הקיצוצים נועדו להבטיח שהחברה תישאר עם "הכישרונות הטובים ביותר" ותוכל לגייס עובדים חדשים לפי הצורך.
- סולאראדג' לקראת סבב פיטורים רביעי בתוך שנה
- תכנית ההתייעלות של ענתבי: הפועלים תיפרד מ-770 עובדים ותחסוך 300 מיליון שקל
בנוסף לפיטורים, הכריזה מטא על שינויים נוספים, בהם הפסקת מאמצי בדיקת העובדות בארצות הברית וצמצום יוזמות בתחום הגיוון והשוויון. מהלכים אלה מלווים בניסיון לחזק
את הקשרים עם נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, שצוקרברג מתכנן להשתתף בטקס ההשבעה שלו.
האם גם חברות הטכנולוגיה האחרות צפויות לדווח על פיטורים?
צוקרברג אמר הפעם שמטרת הסבב היא להשאיר את מטא עם הכשרונות הטובים ביותר, אבל הסבב מגיע על רקע ההתייעלות ההולכת וגוברת בקרב חברות הטכנולוגיה בזכות הבינה המלאכותית.
כמעט כל החברות הגדולות, ובפרט חברות הטכנולוגיה, משלבות את הבינה המלאכותית יותר ויותר בעסקים שלה. החברות יודעות שיש המון תפקידים שמאוישים היום על ידי בני אדם שיכולים להיות מבוצעים על ידי בינה מלאכותית, או סוכני בינה מלאכותית, כלומר בוט דיגיטילי שהחברה מאמנת לביצוע של משימה ספציפית.
מטא כמובן היא לא היחידה שרואה את זה. חברות כמו אמזון, אלפבית (גוגל), מיקרוסופט, ואפילו אפל, עשויות לשקול
צעדים דומים, במיוחד בתחומים כמו שירות לקוחות, ניהול נתונים, ותפעול. אחד התחומים הפגיעים במיוחד הוא שירות לקוחות ותמיכה טכנית, כאשר טכנולוגיות כמו צ'אטבוטים מבוססי GPT מאפשרות לשדרג את חוויית השירות תוך חיסכון משמעותי בכוח אדם. גם עובדים בתחום פיתוח תוכנה ובדיקות
תוכנה עלולים למצוא את עצמם מוחלפים. כלים כמו Copilot של GitHub ופתרונות AI אחרים מסוגלים להפוך חלקים גדולים מתהליך הפיתוח לאוטומטיים.
- הנאסד"ק קופץ ב-2.2%, מניות הבנקים עולות מעל 5%
- האינפלציה בארה"ב בדצמבר עמדה על 2.9%, בהתאם לצפי
- תוכן שיווקי כמה מצבים בהם עו"ד ירושות וצוואות הוא הכתובת עבורכם
אמזון למשל עשויה לפטר עובדים בתחום תפעול המחסנים או שירות הלקוחות עם הטמעת רובוטים ו-AI במחסנים ובמרכזי שירות, מיקרוסופט שמובילה את המגמה בתחום ה-AI עם שיתוף הפעולה עם OpenAI, עשויה לבצע צעדים דומים כדי לייעל תפעול פנימי, וגם טסלה, שהמנכ"ל שלה אילון מאסק תומך מאוד בקידום של בינה מלאכותית, עשויה לבצע שינויים בכוח האדם שלה.