מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי תעלה ב-67%? למה האנליסטים חושבים שכן, ולמה הם אולי טועים

מובילאיי תרצה לשכוח את השנתיים האחרונות, במהלכן המניה שלה איבדה יותר ממחצית משוויה; החברה מתמודדת עם ירידות בביקושים, בעיקר בסין, אבל היא עדיין נחשבת למובילה בתחום הנהיגה האוטונומית והאנליסטים באופנהיימר אופטימיים - מה גורם להם לחשוב כך ומה האתגרים שעומדים בפני החברה?

רוי שיינמן | (4)

מובילאיי Mobileye 1.13%   נמצאת בתקופה מאתגרת. המניה שלה איבדה 53% בשנתיים האחרונות בעיקר עקב תוצאות חלשות ב-2024 שנובעות מירידה בביקושים בשווקי היעד שלה, ובמיוחד בסין - במהלך 2024 החברה חתכה את התחזיות שלה פעמיים בגלל הירידה הזו בביקושים. הורדת התחזית השנייה הייתה לצד הדוחות לרבעון השני של השנה, אז היא עדכנה שהיא צופה שההכנסות ב-2024 יעמדו על בין 1.6-1.68 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת של בין 1.83-1.96 מיליארד דולר, ולעומת תחזית האנליסטים שבתחילת 2024 עמדה על 2.58 מיליארד דולר.


מובילאיי תכניס ב-2024 בערך 30% פחות ממה שציפו ממנה בתחילת אותה שנה. הדברים לא נראים טוב כרגע כאמור בעיקר בשוק הסיני, ובמהלך השנה ציינה מובילאיי כי מספר לקוחות מסין ביצעו הזמנות קטנות יותר למחצית השנייה של השנה, קטנות יותר אפילו ביחס לאלה שהן תכננו לעשות לפי הצהרותיהן מוקדם יותר ב-2024. בגלל הסיבות האלה החברה הורידה את צפי נפח הייצור של מערכות EyeQ שלה למחצית השניה בכ-3.5 מיליון יחידות.


אבל מובילאיי עדיין כאן. היא עדיין החברה הישראלית הרביעית בגודלה בוול סטריט עם שווי שוק של 13.8 מיליארד דולר, מתחת לטבע, צ'ק פוינט וסייבר ארק אבל מעל וויקס, אלביט, מאנדיי ונייס. התוצאות ברבעון השלישי היו פחות גרועות מהצפוי, וחלק מהאנליסטים אופטימיים.

מניית מובילאיי בשנה האחרונה

אופנהיימר אופטימיים - מעלים מחיר יעד ל-28 דולר

אופנהיימר העלו את מחיר היעד שלהם על מובילאיי מ-24 ל-28 דולר, מחיר המשקף אפסייד של 67% על המחיר הנוכחי, ויהווה חזרה למחיר בו הייתה לאחרונה רק לפני חצי שנה. "אנו מאמינים כי החברה מחזיקה ביתרון תחרותי משמעותי בתחום האלגוריתמיקה ורואים ביכולתה לשלב מודלים שונים של מערכות AI כחסם כניסה משמעותי. מלבד יכולות התוכנה המרשימות, יכולות החומרה של החברה מרשימות גם כן, כאשר אנו רואים בשבבי ה-EyeQ החדשים, וברדארי הדימות שפיתחה, כטכנולוגיות שיאפשרו לה להציע מגוון רחב מאוד של מוצרים ללקוחותיה", כותבים באופנהיימר.


"לדעתנו, החברה תהיה אחת המרוויחות המרכזיות בשוק האוטונומיה בשנים הקרובות ותחליף מערכות אוטונומיה מפיתוח פנימי שלא מצליחות לצבור תאוצה".


מה הסיכונים בשוק הסיני?

מובילאיי נהנית מביקוש די גבוהים לטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה מצד יצרניות רכב סיניות. למעשה, סין מהווה כ-30% מההכנסות של מובילאיי, לפי הדוחות לשנת 2023. סין היא מצד אחד השוק הכי גדול של מובילאיי, אבל מצד שני הוא גם שוק תנודתי והתלות שלה בו עלולה לפגוע בה, כפי שראינו במובן מסוים ב-2024.

כל הכותרות


כל שינוי בתנאי הסחר בין סין לארה"ב או לאירופה עלול להשפיע ישירות על הביקוש לטכנולוגיות של מובילאיי. בנוסף, תנודתיות בביקוש הסיני לרכבים חשמליים ורגולציות משתנות בשוק עלולות להקשות על החברה לשמר יציבות בבסיס ההכנסות שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אמנון שעשוע מובילאיי
אמנון שעשוע מובילאיי - קרדיט: Photography courtesy of Nasdaq, Inc



יש הרבה ערך בתחום הרכב ללקוחות נאמנים לטווח ארוך, במובן הזה מובילאיי מצאה בסיס לקוחות חזק בסין, וזה עוד בלי לדבר על האפשרות שהרגולטור הסיני יחייב יצרניות להכניס את המוצרים של מובילאיי לרכבים, אבל עד שזה יקרה, מובילאיי עושיה להמשיך להתמודד עם תנודתיות גבוהה בשוק הזה.


ועדיין, באופנהיימר לא מודאגים יתר על המידה: "בכל הנוגע לשוק הסיני, אנו מאמינים כי בסיס המשקיעים של החברה מבין היטב את הדינמיקה שמאפיינת אותו, וכבר תיכלל אותו במחיר המניה", כותבים האנליסטים. "עם זאת, אנו מעריכים כי לאחר הדוחות של הרבעון הרביעי 2024, והתחזית שהחברה תציג ל-2025, יורידו האנליסטים במעט את תחזיות מכירות ה-SuperVision אך ישמרו על התחזיות ל-2027".


אי הוודאות סביב אינטל

גורם נוסף שהכביד על מובילאיי בתקופה האחרונה הוא הצרות בחברת האם, אינטל. לאינטל אחזקה של 90% במובילאיי אחרי שרכשה אותה ב-2017 לפי שווי של 15.3 מיליארד דולר והנפיקה 10% ממנה ב-2022 לפי שווי של 17 מיליארד דולר. קשה לדעת מה היקף המעורבות של אינטל בעסקים של מובילאיי, אבל כחלק ממהלכי ההתייעלות שהחברה קידמה בחודשים האחרונים, שכללו פיצול פעילויות שלא קשורות לפעילות הליבה בשבבים, היו שמועות על כך שאינטל תיפרד גם ממובילאיי.


זה כנראה לא יקרה בזמן הקרוב, ולמרות שהמשקיעים העלו את המניה אחרי שמובילאיי לא הוזכרה בתכנית ההתייעלות של אינטל, יכול להיות שפרידה מהאמא דווקא תעשה טוב למובילאיי.


אינטל
אינטל - קרדיט: טוויטר



אנחנו כאמור לא יודעים כמה אינטל מעורבת בעסקי החברה אבל היפרדות של השתיים אולי תאפשר למובילאיי להיות יותר עצמאית מול לקוחות מסוימים ולסגור עסקאות שאינטל לא הייתה מאפשרת לה לסגור.


בנוסף, אינטל פיתחה לעצמה מוניטין של הורסת חברות סדרתית. לאורך השנים אינטל סגרה לא מעט חברות שרכשה, בינהן גם כמה ישראליות כמו גרנולייט שנרכשה ב-650 מיליון דולר ב-2022, ריפליי שנרכשה ב-2016 ב-175 מיליון דולר, ו-DSPC שנרכשה ב-1999 ב-1.5 מיליארד דולר ונמכרה למארוול ב-2006 בתמורה ל-600 מיליון דולר.


גם לנושא הזה התייחסו האנליסטים של אופנהיימר: "אחזקותיה של אינטל בחברה ימשיכו להיות גבוהות בטווח הנראה לעין, ולהערכתנו האחרונה אינטל לא תמכור את אחזקותיה במחירים הנוכחיים. אנו מצפים כי אינטל, כשתגיע העת והמחיר, תמכור את מניותיה בצורה סדורה, ובאמצעות הצעת מכר, ולא תציף את השוק במניות שיורידו בחדות את מכירן", כתבו האנליסטים.


האם מובילאיי יכולה לחזור לשיא?

בשיא, המניה של מובילאיי נסחרה במחיר של 45 דולר. שווי שוק של בערך 36 מיליארד דולר. זה היה בסוף 2023 שאותה היא סיימה עם הכנסות של 2.08 מיליארד דולר, צמיחה של 11% לעומת 2022 שההכנסות בשנה הזו היוו צמיחה של 34% לעומת ההכנסות ב-2021.


התלות של מובילאיי בסיני גדולה ובשנה החולפת היא הרגישה את הצד הפחות נעים של תלות גדולה כזו בטריטוריה אחת. קשה להעריך את ההתפתחויות בשוק הזה בהמשך, במיוחד עם כניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, מה שצפוי להגביר מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין ולהשפיע גם על תחום הרכב. מצד שני, סין היא השחקן הכי גדול בשוק הרכב החשמלי, עם נתח שוק של בערך 76% ששייך לחברות סיניות.


גם תחום הרכב האוטונומי צובר תאוצה ומובילאיי היא אחד השחקנים המובילים בו, כך שגם כאן יש פוטנציאל צמיחה עבור החברה, אם כי כרגע קשה להעריך מתי יצרניות הרכב יתחילו למכור רכבים אוטונומיים שמשלבים את המערכות של מובילאיי. 


בינתיים התוצאות האחרונות של מובילאיי לא היו גרועות כמו שהשוק ציפה - החברה דיווחה על ירידה של 8% בהכנסות הרבעון השלישי ל-486 מיליון דולר, כאשר הרווח הסתכם ב-10 סנט למניה, מעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 475 מיליון דולר ורווח של 9 סנט למניה. המכפיל העתידי שלה נכון להיום עומד על 41, בהשוואה למכפיל של מעל 50 לפני כשנה.


"אנו מצפים כי בשנתיים הקרובות החברה תצמח באחוזים דו ספרתיים נמוכים וצופים שיאיצו ב-2027 לאור ההשקות הרבות של מוצרי ה-Chauffeur וה-SuperVision", מסכמים האנליסטים באופנהיימר. "מאותה השנה אנו מצפים לצמיחה של יותר מ-20% בשורה העליונה ושיפור של שולי הרווח הגולמי ל-54.6% מ-44.6% שצפויים ב-2024. אנו מעריכים כי ההשקות הרבות באותה השנה, בשילוב הטמעת שבב ה-EyeQ 7 החדש, יובילו את החברה לצמיחה מואצת וביצור היתרון התחרותי שלה. על בסיס מכפיל רווח למניה Non-GAAP של 28.4 לשנת 2027, אנו מעלים את מחיר היעד ל-28 דולר (מ-24 דולר) ומשמרים את המלצת ה-Outperform".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ניר נחנזון 16/01/2025 19:35
    הגב לתגובה זו
    וואלה איזה כתבה עף לי הסכך. באמא שלי.
  • 3.
    אורי עציוני 16/01/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    רוי כתבה באמת מטורפת. מעניין ומסקן מאוד.אופן הכתיבה והניסוח והשליטה בכלל הידע מרשימה מאוד.מטורף!
  • 2.
    איתן 16/01/2025 19:20
    הגב לתגובה זו
    לדעתי אין לחברה מה למכור. טסלה הולכת לתת מכה לכולם איך שטראמפ נכנס והוא מאשר את הנהיגה האוטונומית בכל ארהב כולם יישרו קו עם ה FSD של טסלה.
  • 1.
    לרון 16/01/2025 17:52
    הגב לתגובה זו
    המעריכים שמנייה תעלה ב 67%למה לא 66.5%לא לדעתי בעצם 67.33%!!!!!