הצרות בסין: אפל נופלת למקום השלישי במכירות סמארטפונים
הצרכנים הסינים זונחים את האייפון: חוסר בתכונות בינה מלאכותית, רגולציה מסורבלת וצמיחת המתחרים המקומיים מאלצים את אפל להיאבק על מעמדה בשוק השלישי בגודלו, שמהווה 16% מהכנסותיה; המניה נופלת ב-4%
בזמן שאפל Apple -4.04% מתגאה בהצלחת האייפון 16 ברחבי העולם, בסין מתרחש סיפור שונה לחלוטין. נתונים חדשים מחברת המחקר Canalys חושפים תמונה מטרידה: הענקית מקופרטינו איבדה את מעמדה כמובילת שוק הסמארטפונים בסין, והפעם הסיבה אינה רק המחיר.
מסתבר שהצרכנים הסינים לא ממש מתרשמים מאייפון בלי בינה מלאכותית. משלוחי המכשירים של אפל בסין צנחו ב-17% בשנת 2024, עם 42.9 מיליון יחידות בלבד. התוצאה? נפילה למקום השלישי, כשהיצרניות המקומיות Vivo ו-Huawei חולפות על פניה בדרך לפסגה.
הבעיה המרכזית היא שApple Intelligence, מערכת הבינה המלאכותית החדשה והמדוברת של אפל, פשוט לא קיימת במכשירים הנמכרים בסין בעקבות המתנה מתמשכת לאישורים רגולטוריים. בינתיים, המתחרים המקומיים לא מחכים לאף אחד. מה שהופך את המצב למטריד במיוחד הוא שהשוק הסיני דווקא במגמת צמיחה: משלוחי הסמארטפונים הכוללים עלו ב-4% והגיעו ל-285 מיליון יחידות. Canalys אפילו צופה שהמספר יזנק מעל 290 מיליון השנה. במילים אחרות - השוק גדל, אבל אפל מתכווצת.
רבעון אחרון כואב במיוחד
הרבעון האחרון של 2024 היה במיוחד כואב: צניחה של 25% במכירות בהשוואה לשנה שעברה. ה-Huawei Mate 70, שהושק במקביל לאייפון 16, פשוט גנב את ההצגה. הצרכנים הסינים הצביעו ברגליים - ובארנק.
מה בעצם רוצים הצרכנים הסינים? לוקאס ז'ונג מ-Canalys מסביר שהם מחפשים הכל: סוללה שמחזיקה יותר, עיצוב דק וקל, חדשנות בצורת המכשיר, ובעיקר - בינה מלאכותית משודרגת במערכת ההפעלה. נשמע כמו רשימת המשאלות שאפל עדיין לא מצליחה למלא בסין. עבור אפל, הנפילה בסין היא יותר מסתם כאב ראש: אזור "סין הגדולה", הכולל את סין היבשתית, טייוואן והונג קונג, מייצר 16% מהכנסות החברה. זה בערך כמו לאבד את הלקוח השלישי הכי גדול שלך.
והבעיות לא נעצרות בגבולות סין. לפי Counterpoint Research, מכירות האייפון העולמיות ירדו ב-2% ב-2024, בזמן ששוק הסמארטפונים כולו צמח ב-4%.
ובזמן שהחברה מתמודדת עם אתגרי השוק הסיני, היא גם עסוקה בחיפוש שותפים חדשים לכרטיס האשראי שלה. Barclays ו-Synchrony Financial נמצאות בתור להחליף את Goldman Sachs.
הנקודה המרכזית היא שאפל חייבת להתאים את עצמה לשוק הסיני. בעוד המתחרים המקומיים מציעים חדשנות בתחום הבינה המלאכותית, אפל נשארת מאחור עם מוצר שלא ממש מתאים לדרישות השוק. אפל תצטרך למצוא דרך להכניס את טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה לסין, תוך ניווט בין הדרישות הרגולטוריות המורכבות. השאלה היא האם החברה תצליח לעשות זאת לפני שהמתחרים המקומיים יפתחו פער גדול עוד יותר.
אפל קיבלה המלצת מכירה
חוות דעת מטרידה על עתיד מניית אפל הגיעה לאחרונה מצוות האנליסטים של מופטנתנסון, אשר הנמיכו את ההמלצה ל"מכירה" וקבעו יעד מחיר של 188 דולר - צניחה של למעלה מ-22% מהמחיר הנוכחי. למרות ההערכה הרבה למוצרי החברה ולאיכותם, האנליסטים מזהים פער משמעותי בין שווי השוק הנוכחי לבין האתגרים הרבים הניצבים בפניה.
התגובה הקרירה של השוק לחידושי הבינה המלאכותית של אפל מהווה סימן אזהרה משמעותי. השקת Apple Intelligence באוקטובר לא חוללה את ההתלהבות המצופה, והצרכנים נותרו אדישים יחסית לפיתוחים הטכנולוגיים החדשים. יתרה מכך, החזון של בינה מלאכותית אוטונומית נראה כעת מרוחק יותר מאשר בעבר הקרוב.
התחזיות הפיננסיות משקפות את המגמה השלילית, כאשר UBS צופה ירידה של 3 מיליון יחידות במכירות האייפון ברבעון הרביעי, לרמה של 74 מיליון בלבד. משמעות הדבר היא פגיעה צפויה של כ-2.5 מיליארד דולר בהכנסות החברה. במקביל, פסיקת בית המשפט הפדרלי בנוגע להסכמים עם גוגל הוסיפה שכבה נוספת של אי-ודאות.
- 1.שי.ע 16/01/2025 21:04הגב לתגובה זוחשוב שהסינים פראיירים