חללית של SpaceX
צילום: Pixbay

SpaceX עשתה את זה שוב: תפיסה, פיצוץ, ומה שביניהם

המרוץ למאדים מתקדם - עוד הצלחה לחברת הלווינים של אילון מאסק - מה צפוי בהמשך, מי המתחרות ולמה כל כך חשוב לתפוס את הטילים שוב? 

עמית בר | (2)

אילון מאסק לא עוצר, ו-SpaceX ממשיכה לחדש ולשבור שיאים. ביום חמישי בערב, SpaceX שיגרה את ה-Starship, המשגר הכי גדול בעולם, שמגיע לגובה של כ-120 מטרים. למעלה מ-2.1 מיליון אנשים ראו את השיגור בשידור חי, וזה רק מראה כמה עניין החברה הזו מצליחה לעורר. ה-Starship, שפותח למשימות מאדים ומעבר לכך, עבר כבר שבעה שיגורים – כל אחד עם שדרוגים ושיפורים חדשים. לדוגמה, הפעם השתמשו מחדש במנוע מחלק תחתון משיגור קודם – משהו שלא היה עד עכשיו במערכת הזו.



מערכת "מכאזילה" – תפיסה מהחלומות


את החלק התחתון של הטיל תפסה מערכת בשם "מכאזילה". כן, זה נשמע כמו משהו מסרט מדע בדיוני, אבל המערכת הזו מאפשרת לתפוס את הטיל כשהוא חוזר מהשיגור, במקום לתת לו לנחות בים או להתרסק. למה זה חשוב? כי זה חוסך המון זמן וכסף, ובעתיד – במאדים למשל – לא תהיה אפשרות לבנות תשתיות ענק כמו כאן על כדור הארץ.



הקונספט של שימוש חוזר בטילים הוא מהפכה ש-SpaceX מובילה כבר שנים. בתחילת הדרך הרבה הרימו גבה, אבל היום כולם מנסים להעתיק את המודל. היכולת לתפוס טילים בצורה מדויקת כמו שעשתה SpaceX בשיגור הזה, משפרת משמעותית את הכדאיות הכלכלית של כל משימה לחלל.




לא הכל הלך חלק, אבל ככה מתקדמים


אמנם החלק התחתון של הטיל נתפס בהצלחה, אבל החלק העליון, שתוכנן לנחות באוקיינוס ההודי, נשרף באטמוספירה מעל איי טורקס וקייקוס. זה לא סוף העולם מבחינת SpaceX, כי אצלם גם "פיצוצים" הם דרך ללמוד ולהתקדם. הם אפילו קוראים לזה "RUD" – פירוק מהיר ולא מתוכנן, כאילו שזה חלק מתוכנן מראש.




מתקדמים לעבר מאדים


המטרה הגדולה של SpaceX היא להגיע למאדים, ולפי אילון מאסק, המשימה הראשונה מתוכננת כבר לסוף 2026. כדי שזה יקרה, החברה צריכה לבדוק כל רכיב של המערכת: ממנועים, דרך מיגון תרמי ועד אלקטרוניקה מתקדמת. בשיגור האחרון, למשל, הוסיפו שיפורים כמו הארכה של החלק העליון בשני מטרים. אם מסתכלים על ההיסטוריה של SpaceX, זה בדיוק הסגנון שלהם – הם בודקים, מתקנים, מנסים שוב, וממשיכים לשבור שיאים.



התחרות מתגברת – Blue Origin נכנסת לתמונה




מי שחשב ש-SpaceX לבד במשחק – טועה. Blue Origin, חברת החלל של ג'ף בזוס (המייסד של אמזון), שיגרה כמה שעות לפני כן את הרקטה החדשה שלה, ה-New Glenn, לשיגור ראשון במסלול סביב כדור הארץ. השיגור עבר בהצלחה, אבל הניסיון להנחית את הבוסטר (החלק התחתון של הטיל) על ספינה – נכשל. בזוס מקווה לנגוס בנתח מהשוק העצום ש-SpaceX מובילה בו, עם למעלה מ-50% מהשיגורים העולמיים בשנה האחרונה.



לא רק שיגורים – גם עסקי הלוויינים פורחים


SpaceX לא רק משגרת חלליות וטילים – יש לה גם את שירות האינטרנט הלווייני Starlink, שכבר משרת מעל חמישה מיליון אנשים ביותר מ-100 מדינות. השירות הזה, שמביא אינטרנט גם למקומות הכי נידחים בעולם, הפך למקור הכנסה מרכזי של החברה, ומאפשר לה להמשיך להשקיע בטכנולוגיות מתקדמות.



שאלות ותשובות על SpaceX ומהפכת החלל


איך תפיסת טילים חוסכת כסף?



תפיסת טילים מאפשרת שימוש חוזר – במקום לזרוק טיל ששווה מיליונים, SpaceX פשוט מתקנת ומשגרת אותו שוב. זה מצמצם את עלויות המשימות ומייעל את כל התהליך.


מהי מערכת "מכאזילה"?



"מכאזילה" היא מגדל תפיסה מתקדם שמשתמש בזרועות רובוטיות כדי לתפוס את הטיל החוזר. זה נראה כמו משהו מתוך סרט מדע בדיוני, אבל ב-SpaceX זה כבר מציאות.


למה מאדים כל כך חשוב?



כל הכותרות

אילון מאסק רואה במאדים פתרון לעתיד האנושות – אם כדור הארץ יגיע למצב משבר. המטרה היא להפוך את מאדים למקום שבו נוכל לחיות, וה-Starship הוא המפתח לכך.


איך Blue Origin מתחרה ב-SpaceX?



קיראו עוד ב"גלובל"
Blue Origin מנסה להתחרות בעיקר בתחום השיגורים המסחריים, אבל בינתיים היא רחוקה מלדגדג את SpaceX, שמובילה בכמות ובאיכות השיגורים.


כמה טילים שיגרה SpaceX ב-2024?



SpaceX שיגרה כמעט 140 טילים, יותר מכל מתחרה אחרת בעולם. מדובר על שיגורים מסחריים, משימות ממשלתיות ושיגורים עבור שירות Starlink.


מהם היתרונות של Starlink?



Starlink מספק אינטרנט מהיר גם במקומות שאין בהם תשתיות. לדוגמה, באזורים כפריים או מדבריים, השירות מביא חיבור לעולם בצורה פשוטה וזולה יחסית



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנחנו רואים היסטוריה מאסק משנה את החלל (ל"ת)
    בני 17/01/2025 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אילו היו מאחדים כוחות עם בזוס ונאסא היה עוד יותר טוב (ל"ת)
    דן 17/01/2025 12:10
    הגב לתגובה זו