כך פועלות גוגל ומיקרוסופט להחזיר את ההשקעה העצומה ב-AI
אחרי השקעה של 99 מיליארד דולר, גוגל ומיקרוסופט מנסות להחזיר את הכסף בדרך שונה: במקום להציע שירותי AI כתוסף, הן מאלצות את כל הלקוחות לשלם עליהם יותר והופכות אותם לחלק מהחבילה הבסיסית
99 מיליארד דולר שתי ענקיות הטכנולוגיה כבר שפכו על תשתיות בינה מלאכותית בשנה האחרונה, ועכשיו מיקרוסופט Microsoft Corp 1.05% וגוגל Alphabet 1.6% רוצות לראות את הכסף חוזר. ב-2025, כך נראה, הן הולכות על כל הקופה - אבל הפעם הלקוחות ישלמו את המחיר.
בשבוע שעבר, שתי הענקיות הודיעו על שינוי דרמטי במחירי חבילות התוכנה שלהן. השינוי כולל את כל מה שקשור לבינה מלאכותית - החל מסיכום מסמכים באופן אוטומטי, דרך יצירת תוכן, ועד לשילוב AI בתוכנות המוכרות כמו וורד ואקסל. גוגל הייתה הראשונה לשנות מחירים: תוכנית Gemini Business, שעד היום עלתה 240 דולר בשנה כתוסף לחבילת Workspace, תהיה פתאום בחינם. אבל - יש תמיד אבל - המחיר של החבילה הבסיסית יזנק ב-17% ל-168 דולר בשנה.
מיקרוסופט הודיעה יום אחרי על מהלך דומה: תכונות Copilot Pro AI, שגם הן עלו עד היום 240 דולר בשנה, ישולבו בחבילות Microsoft 365. אבל גם כאן יש עקיצה - המחיר למנוי יחיד קופץ מ-70 ל-100 דולר בשנה, עלייה של 43%. לפחות כאן, מי שמוכן לוותר על ה-AI יכול להישאר במחיר הישן, אבל רק לזמן מוגבל.
נראה שהאסטרטגיה הקודמת פשוט לא עבדה. לא מספיק אנשים היו מוכנים לשלם על AI כתוסף. אז מה עושים? מכניסים את כולם למשחק בכוח, ומקווים שמספיק אנשים ימצאו בזה ערך כדי להצדיק את המחיר החדש.
האתגר האמיתי של החברות הוא למצוא דרך להרוויח מספיק כדי לכסות את העלויות המטורפות של מרכזי הנתונים שמריצים את כל ה-AI הזה. רק תחשבו על זה - מנוי רגיל של Microsoft 365 עלה פעם 70 דולר בשנה. להוסיף AI? זה הקפיץ את המחיר ב-343%. במשך שנים, חברות תוכנה יכלו לצמוח במהירות כי כל לקוח חדש עלה להן כמעט אפס. עם בינה מלאכותית הכל השתנה - כל לקוח חדש עולה המון כסף, וזה משנה את כל המשחק.