טראמפ מקפיא את המימון הפדרלי לתשתיות טעינה - המניות נופלות
מניות חברות הטעינה צונחות בכ-40% מאז הבחירות; טסלה בולטת לחיוב עם זינוק של 68% על רקע הקשר בין מאסק לטראמפ והשליטה ברשת הטעינה הגדולה בארה"ב
צעדיו הראשונים של הנשיא טראמפ מורגשים היטב בתעשיית הרכבים החשמליים, כאשר מניות חברות תשתיות הטעינה יורדות בחדות. מניית EVgo EVgo -6.34% נופלת ב-6%, ואילו ChargePointChargePoint -6.92% ו-Blink Charging Blink Charging -3.24% יורדות ב-5% ו-3% בהתאמה. התמונה העגומה מתבהרת כאשר בוחנים את הנתונים מאז הבחירות בנובמבר - ירידה ממוצעת של 40% בשווי חברות הטעינה. בניגוד למגמה זו, טסלה, השחקנית הדומיננטית בשוק, דווקא רושמת עלייה מרשימה של 68% מאז הבחירות.
במוקד הסערה עומדת החלטתו של טראמפ להקפיא את המימון שהוקצה לתשתיות טעינה במסגרת שתי תוכניות מרכזיות של ממשל ביידן - חוק הפחתת האינפלציה משנת 2022 וחוק ההשקעה בתשתיות ותעסוקה משנת 2021.
בעוד שבסין פועלות פי 10 יותר עמדות טעינה ציבוריות מאשר בארה"ב, ובאירופה פי 4 יותר, ארה"ב נותרה מאחור עם כ-200,000 עמדות בלבד, פחות מחצי מהיעד המקורי של 500,000. הפער ניכר גם בשיעור חדירת הרכב החשמלי: בסין רכבים חשמליים מהווים כ-25% מהמכירות החדשות, באירופה כ-15%, ואילו בארה"ב רק 8% מהרכבים החדשים שנמכרו ב-2024 היו חשמליים.
המהלך של טראמפ עורר שאלות משפטיות. בעוד שהקפאת תקציבים נמצאת בסמכותו, לא ברור אם ביכולתו לבטל זיכויי מס שעוגנו בחקיקה ללא אישור הקונגרס. הנשיא לא הסתפק בהקפאת התקציבים - הוא מבקש גם לבטל את זיכויי המס הפדרליים בסך 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי ולהקל בתקנות הפליטה המחייבות יצרני רכב למכור יותר רכבים חשמליים.
טסלה צפויה לצאת מחוזקת
באופן מפתיע, דווקא טסלה עשויה לצאת מחוזקת מהמצב. רשת הטעינה המהירה הגדולה שלה והתוכנה המתקדמת לניהול טעינה ונסיעות עשויות להפוך את רכביה לאטרקטיביים יותר בסביבה של תשתיות מוגבלות.
הקשר הקרוב בין אילון מאסק לטראמפ מעורר תקוות בקרב משקיעי טסלה, במיוחד לקראת השקת שירות המוניות האוטונומי המתוכנן לסוף 2025.
החברות הקטנות בענף, המסתמכות על מימון ממשלתי, צפויות לספוג את עיקר הפגיעה. לעומתן, חברות עם תשתית קיימת ומשאבים פיננסיים איתנים עשויות לנצל את המצב להגדלת נתח השוק שלהן. בוול-סטריט צופים כי ההשפעה המיידית תורגש בעיקר בפרויקטים חדשים, בעוד שפרויקטים שכבר קיבלו מימון צפויים להימשך כמתוכנן.
השינוי במדיניות מעורר חששות בתעשייה לגבי עתיד הרכב החשמלי בארה"ב, במיוחד לאור הפער ההולך וגדל מול סין ואירופה בתחום זה.
- 1.טון סי 22/01/2025 22:22הגב לתגובה זוUSA הופכת ל USSRזו רק התחלה