בואינג
צילום: טוויטר
דוחות

למה בואינג עולה למרות ההפסד הגדול ביותר מאז 2020?

מניית בואינג עולה אחרי הדוחות לרבעון הרביעי, כאשר כבר לפני מספר ימים החברה הזהירה כי היא תדווה על הפסד גדול מהצפוי - הורדת הציפיות של בואינג עבדה והמניה עולה אחרי פרסום הדוחות; ההפסד הכולל של בואינג ב-2024 הסתכם ב-11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז 2020

רוי שיינמן |

מניית בואינג The Boeing Co -2.32%   עולה אחרי הדוחות לרבעון הרביעי, זאת למרות שדיווחה על הפסד תפעולי גדול במיוחד של 4 מיליארד דולר לעומת הצפי המוקדם בוול סטריט שהיה למיליארד דולר. בסך הכל בשנת 2024 בואינג הפסידה 11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז שנת 2020, כאשר מאז התאונות הקטלניות של 2019 הפסידה בואינג במצטבר 35 מיליארד דולר. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-31% ל-15.24 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 16.17 מיליארד דולר. ההכנסות הכוללות ב-2024 ירדו ב-14% ל-66.52 מיליארד דולר.


ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם כאמור ב-4 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מצפי האנליסטים שהיה להפסד של 1 מיליארד דולר, אם כי בואינג כבר פרסמה את הנתון הזה לפני מספר ימים בכדי להזהיר את המשקיעים. 


בואינג ציינה כי חלק מהגורמים להפסדים הם שביתת העובדים הממושכת של יותר מ-33,000 עובדים, שהקפיאה את ייצור מטוסי 737 מקס, 777 ו-767 למשך שבעה שבועות, וכן הוצאות על פרויקטים ממשלתיים כמו מטוסי תדלוק צבאיים והחלפת מטוסי ה"אייר פורס וואן". בסך הכול, השביתה וההוצאות הנלוות לה הובילו להפסדים של כמעט 3 מיליארד דולר.


הפגיעה במוניטין של בואינג - מסירות המטוסים צנחו

לצד שביתת העובדים, את בואינג מלווה בתקופה האחרונה פגיעה קשה במוניטין עקב תקלות בטיחותיות במטוסים שלה ברחבי העולם, שהתחילו כבר ב-2019 עם שתי תאונות קטלניות במטוסי בואינג של חברות Lion Air האינדונזית ו-Ethiopian Airlines האתיופית שגבו את חייהם של 346 בני אדם בטווח של פחות מ-5 חודשים. סדרת התקלות האחרונות התחילו בינואר 2024 עם התנתקות דלת המטוס בטיסה של Alaska Air בזמן שהמטוס היה באוויר, אם כי לא היו נפגעים בתקרית הזו. מאז התאונות של 2019, בואינג רשמה בדוחותיה הפסד מצטבר של כ-35 מיליארד דולר , ומאז השיא של תחילת 2019 המניה ירדה ב-40% לשווי של 136.17 מיליארד דולר.

מניית בואינג בשנה האחרונה

התדמית של בואינג נפגעה קשות וזה השתקף בנתוני המסירות שלה - ברבעון הרביעי של 2024 למשל רק 57 מטוסים נמסרו ללקוחות, ירידה של 64% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה אומנם סיימה את השנה עם צבר הזמנות גדול של מעל 5,500 מטוסים בשווי מוערך של 435 מיליארד דולר, אך הפער בינה לבין מתחרתה איירבוס הולך וגדל, כאשר הצבר של החברה הצרפתית עומד על 8,658 מטוסים.


למה מניית בואינג בכל זאת עולה?

למרות המספרים המדאיגים, המשקיעים מצאו סיבות לאופטימיות, והמניה רושמת עליות קלות. ראשית, המנכ"ל קלי אורטברג, שהחל בתפקידו בשנה שעברה, הציג תוכניות מקיפות לשיקום החברה ושיפור האמון מצד הלקוחות, הרגולטורים והעובדים. שנית, למרות הקשיים, בואינג הצליחה להקטין את חובותיה ל-53.9 מיליארד דולר, לעומת 57.7 מיליארד דולר, בזכות גיוס הון של 24 מיליארד דולר ושיפור בתזרים המזומנים שלה. יתרות המזומנים וההשקעות של החברה זינקו ל-26.3 מיליארד דולר, נתון שמעיד על גמישות פיננסית גבוהה יותר. בנוסף, המשקיעים כבר היו מוכנים להפסד הגדול עליו דיווחה בואינג, כאשר היא כאמור דיווחה עליו כבר לפני מספר ימים.

כל הכותרות


המשקיעים מעריכים גם את הצמיחה בפעילות שירותי התחזוקה של החברה, שעלתה ב-6% ל-5.12 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, לצד הרחבת הרווחיות התפעולית במגזר זה. בנוסף, צבר ההזמנות הכולל של החברה גדל ל-521 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם כניסתו לתפקיד באוקטובר הצהיר המנכ"ל קלי אוטברג על תוכנית קיצוצים דרמטית יותר, במסגרתה יפוטרו כ-17,000 עובדים ברחבי העולם, המהווים כ-10% מכוח האדם הגלובלי של החברה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה