שופיפיי
צילום: טוויטר

שופיפיי מזנקת ב-8% - מה קורה אצל ענקית האיקומרס?

ענקית המסחר המקוון מזנקת בזכות הצלחת החדירה לשווקי אסיה ואירופה והמעבר המוצלח לקמעונאות פיזית בשעה שהרווח התפעולי מזנק לשיא של 283 מיליון דולר, אך האנליסטים מזהירים מפני מכפילים גבוהים

אדיר בן עמי | (1)


מניית ענקית האיקומרס שופיפיי Shopify -0.73%  מזנקת ב-8%, כאשר נראה שהאמון של המשקיעים מתחדש בחברת המסחר המקוון שהפכה לאחת מסיפורי ההצלחה הבולטים בעשור האחרון בתחום המסחר האלקטרוני. המשקיעים מגיבים בחיוב לדיווחים על התרחבות משמעותית של בסיס הלקוחות של החברה באסיה ואירופה, לצד הצלחת החדירה לשוק הקמעונאות המסורתי באמצעות פתרונות נקודות המכירה החדשניים שלה. בנוסף, התחזקות הדולר האמריקאי והירידה בציפיות האינפלציה תורמים לאופטימיות סביב מניות הטכנולוגיה בכלל, כאשר שופיפיי נהנית במיוחד מהמגמה החיובית.


החברה, שהוקמה ב-2006, התמקדה מלכתחילה במתן פתרונות פשוטים לסוחרים המעוניינים למכור את מוצריהם באופן מקוון. באמצעות מודל תוכנה כשירות (SaaS), שירותי תשלומים, משלוחים ונקודות מכירה (POS), שופיפיי מאפשרת לכל אחד להקים חנות מקוונת ללא צורך בידע טכני מעמיק.


מגפת הקורונה ב-2020 הדגישה את חשיבות השירותים של שופיפיי, כאשר סייעה לסוחרים קיימים וחדשים להמשיך לפעול במהלך תקופות הסגר. כתוצאה מכך, הכנסות החברה זינקו ב-86% ב-2020 ו-57% נוספים ב-2021.  עם זאת, כמו רוב החברות הדיגיטליות, שופיפיי התמודדה עם אתגרים משמעותיים כאשר הכלכלה החלה להיפתח מחדש ב-2022. ערך הסחורות הכולל (GMV) הגיע לשפל של 11% צמיחה ברבעון השלישי של 2022, ירידה דרמטית מקצב צמיחה של מעל 96% ב-2020.


ואולם, החברה הוכיחה למשקיעים כי ההאטה הייתה זמנית בלבד. ההכנסות עלו ב-26% ב-2023 ונשארו חזקות ב-2024. ברבעון השלישי של 2024, ההכנסות זינקו ב-26% ל-2.2 מיליארד דולר, והרווח התפעולי יותר מהוכפל מ-122 מיליון דולר ל-283 מיליון דולר.


האסטרטגיה הגלובלית של שופיפיי מתחילה לשאת פירות. החברה מסייעת לסוחרים מקומיים למכור את מוצריהם ברחבי העולם, תוך אספקת כל הכלים הנדרשים - משלוח, תשלומים, תרגום וניהול מיסים - לניהול עסק מכירות מקוון גלובלי.  בנוסף, החברה השקיעה משמעותית בהרחבת נוכחותה הבינלאומית. לאחרונה, שירות ה-POS של שופיפיי הביא את שירות התשלום בהקשה למדינות כמו אוסטרליה, גרמניה ובריטניה, מה שהקל על סוחרים לקבל תשלומים מלקוחות.


נתח שוק של פחות מ-1%


נתון מרשים במיוחד הוא שברבעון השלישי של 2024, שופיפיי אפשרה מכירות בשווי 70 מיליארד דולר דרך הפלטפורמה שלה, או קצב שנתי של 280 מיליארד דולר. בהשוואה לגודל שוק הקמעונאות העולמי המוערך ב-31 טריליון דולר ב-2024, נתח השוק של שופיפיי עדיין לא מגיע לאחוז אחד.


החברה הרחיבה את פעילותה מעבר למכירות מקוונות גרידא, והיא כעת מציעה פתרונות רב-ערוציים המאפשרים לסוחרים למכור כמעט בכל מקום ולכל אחד ברחבי העולם. חדשנות במערכת ה-POS מאפשרת לה כעת לשרת סוחרים בחנויות פיזיות ולסייע לסוחרים מקוונים קיימים להקים חנויות פיזיות.


למרות הביצועים החזקים והפוטנציאל העצום, המשקיעים צריכים להיות זהירים. המניה נסחרת במכפיל מכירות של 16 ומכפיל רווח של 97, בהשוואה לאמזון שנסחרת במכפיל מכירות של 4 ומכפיל רווח של 48.  שופיפיי ממשיכה להתמקד בחדשנות ופיתוח כלים חדשים לסוחרים. השותפות עם Global-E Online מאפשרת לחברה להציע פתרונות מסחר גלובליים מקיפים יותר ללקוחותיה.


בוול-סטריט מציינים כי החברה נמצאת בעמדה טובה להמשיך ולהגדיל את נתח השוק שלה בתעשיית המסחר האלקטרוני העולמית. האסטרטגיה הרב-ערוצית והמיקוד בהתרחבות גלובלית מאפשרים לחברה להמשיך לצמוח למשך שנים רבות. עם זאת, המחיר הנוכחי של המניה משקף ציפיות גבוהות מאוד מצד המשקיעים. משקיעים שמרנים עשויים לרצות להמתין להזדמנות כניסה טובה יותר, בעוד משקיעים המוכנים לקחת סיכון צריכים כנראה לאמץ אופק השקעה ארוך טווח של יותר מחמש שנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני 28/01/2025 23:34
    הגב לתגובה זו
    מקווה שזו רק ההתחלה.