טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)
לקראת הדוחות

המבחן של טסלה: האם יצרנית הרכבים תצליח להרשים את וול-סטריט?

המשקיעים צפויים לחפש סימנים לשיפור ברווחיות, הבטחות לצמיחה והתייחסות למאבק בשוק הסיני; האנליסטים מצפים לשולי רווח תפעולי של 10.5% - שיפור משמעותי לעומת 8% בתקופה המקבילה אשתקד

אדיר בן עמי | (1)

ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -2.26%   תפרסם ביום רביעי לאחר סגירת המסחר את דוחותיה ליום רביעי וצפוי להיות מעניין. במרכז תשומת הלב עומדים שלושה גורמים מרכזיים: הרווחיות של החברה, תחזיות הצמיחה העתידיות, והתבטאויותיו של המנכ"ל, אלון מאסק. כל אחד מאלה יכול להשפיע דרמטית על תגובת השוק.


המשקיעים כבר למודי ניסיון כשמדובר בתנודתיות סביב פרסומי הדוחות של טסלה. בארבעת הדוחות האחרונים, המניה התנהגה כמו רכבת הרים: זינוק של 22%, צניחה של 12%, עלייה של 12%, ושוב ירידה של 12%.


הרבעון השני של השנה החולפת המחיש היטב את רגישות המשקיעים: כאשר שולי הרווח התפעולי הגיעו ל-6% בלבד, במקום 8% שציפה השוק, המניה ספגה מכה קשה וצנחה ב-12%. לעומת זאת, תמונת חיובית נרשמה ברבעון השלישי: שולי רווח מפתיעים של 11%, יחד עם תחזית צמיחה אופטימית של 20%-30% לשנה הקרובה, הובילו לזינוק של 22% במניה. כעת, לקראת פרסום תוצאות הרבעון הרביעי, האנליסטים מצפים לשולי רווח תפעולי של 10.5% - שיפור משמעותי לעומת 8% בתקופה המקבילה אשתקד.


הנתונים התפעוליים מספקים בסיס לאופטימיות: טסלה שברה שיא במסירות רכבים ברבעון הרביעי עם 496,000 יחידות, עלייה מ-485,000 בתקופה המקבילה. עם זאת, זה היה נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 504,770 יחידות. בחישוב שנתי, טסלה סיפקה 1.789 מיליון רכבים ב-2024, ירידה קלה מ-1.81 מיליון ב-2023.


שני מנועי צמיחה פוטנציאליים

המשקיעים מתמקדים בשני מנועי צמיחה פוטנציאליים: השקת דגם חדש וזול יותר, המכונה "מודל 2", והתפתחויות בתחום הרכב האוטונומי.  תחום הרכב האוטונומי הפך לסיפור משמעותי בחודשים האחרונים: מאז אירוע הרובוטקסי באוקטובר, מניית החברה זינקה ב-70%, משקפת את האמון של המשקיעים בחזון זה.


טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף השנה, וכל עדכון או פרט נוסף בנושא זה בשיחת הוועידה עשוי להמשיך לתדלק את העליות במניה. תשומת לב מיוחדת תופנה למאסק עצמו, שלאחרונה הוסיף לסדר יומו העמוס תפקיד נוסף - ראש דה-פקטו של מחלקת יעילות הממשל בממשל טראמפ.  למרות שהמשקיעים התרגלו לעובדה שמאסק מנהל במקביל מספר חברות, הם מצפים לשמוע אותו מפגין מעורבות ושליטה מלאה בפעילות טסלה במהלך שיחת הוועידה.


השוק הסיני

בשוק הסיני, שמהווה מנוע צמיחה קריטי עבור טסלה, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות. האנליסטים יחפשו סימנים ליכולת החברה לשמר את נתח השוק שלה באזור זה.  לאחרונה, טסלה השיקה בסין גרסה מעודכנת של הרכב הפופולרי ביותר שלה, מודל Y, במאמץ לחזק את מעמדה בשוק הסיני התחרותי. הדגם החדש כולל עיצוב מחודש עם פס תאורה דק בחזית, בדומה לסייברטראק, כאשר לפי אתר טסלה בסין, הרכב תוכנן מחדש כדי למקסם את היעילות ולנצל טוב יותר כל יחידת חשמל.


למרות שעדכוני דגמים הם אסטרטגיה מקובלת בתעשיית הרכב להגברת מכירות, הניסיון של טסלה עם השקת המודל 3 המעודכן בארה"ב בתחילת 2024 מלמד שזה לא תמיד מספיק. המכירות של המודל 3 בארה"ב ירדו ב-21% בתשעת החודשים הראשונים של 2024, ביצועים נחותים משמעותית מהשוק הכללי של הרכב החשמלי.


בשוק הסיני, שנחשב לגדול והתחרותי בעולם בתחום הרכב החשמלי, טסלה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות כמו BYD. העדכון של מודל Y נתפס כמהלך קריטי לשמירה על נתח השוק של החברה באסיה, במיוחד לאור העובדה שסין מהווה שוק מפתח לצמיחה העתידית של טסלה.


המשקיעים מצפים מטסלה לצמיחה של 20%-30% במכירות הרכב החשמלי ב-2025, יעד שהציב המנכ"ל אלון מאסק, שמשמעותו הגעה ל-2.3 מיליון רכבים לעומת 1.8 מיליון ב-2024. עם זאת, השגת יעד זה תלויה לא רק בהצלחת מודל Y המעודכן בסין, אלא גם בהשקה המתוכננת של דגם חדש וזול יותר שאמור להתחיל במחיר של 30,000 דולר או פחות.


האתגרים של טסלה

בנוסף לתחרות הגוברת, אתגר שמטריד את המשקיעים הוא הצפי לביטול התמריצים הפדרליים לרכישת רכבים חשמליים, שכיום מגיעים עד 7,500 דולר לרכב. ביטול התמריצים משמעותו התייקרות משמעותית במחיר האפקטיבי של רכבי טסלה, מה שעלול להשפיע לרעה על המכירות.


המשקיעים גם מודאגים מהאפשרות שממשל טראמפ יערער על הפטור המיוחד שניתן לקליפורניה מהסוכנות להגנת הסביבה. מהלך כזה עלול לפגוע במכירות הזיכויים של טסלה, למרות שקליפורניה כבר מתכוננת למאבק משפטי בנושא.


מה חושבים האנליסטים


האנליסטים במורגן סטנלי מפגינים אופטימיות ולאחרונה העלו את מחיר היעד למניית טסלה ל-430 דולר, תוך שמירה על המלצת "קנייה". בתרחיש האופטימי שלהם, הם אף צופים שהמניה עשויה להגיע ל-800 דולר.


עם זאת, בקרב כלל האנליסטים בוול סטריט התמונה מורכבת יותר: רק 44% מהם ממליצים על קניית המניה, שיעור נמוך משמעותית מהממוצע במדד S&P 500 העומד על 55%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 309 דולר למניה, הרבה מתחת למחיר הנוכחי בשוק.


הפער בין מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למחיר המניה בפועל מצביע על כך שהשוק אופטימי יותר מהאנליסטים לגבי עתידה של טסלה. האופטימיות נובעת בעיקר מהציפיות לשירות הרובוטקסי שצפוי להיות מושק בסוף 2025, ומהאמונה שממשל טראמפ יתמוך בפיתוח טכנולוגיות רכב אוטונומי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 29/01/2025 21:18
    הגב לתגובה זו
    בבית הלבןוהרי לא לעולם חוסןכששני גאונים גרים בכפיפה אחת מתי שהוא זה לא יעבודאני לא בטסלהלא המלצה