אמנון שעשוע
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי נפלה אחרי הדוחות - ואז הגיעה שיחת הועידה

מובילאיי צללה במסחר המוקדם בעקבות החזית המאכזבת שלה ל-2025, אבל המשקיעים שינו את דעתם אחרי שיחת הועידה והמניה עברה לעליות; מה אמרה ההנהלה שעודד את המשקיעים, איך אמנון שעושע רואה את סערת DeepSeek, וגם - האם מובילאיי בוחנת הטמעה של הטכנולוגיה שלה מחוץ לשוק הרכב?

רוי שיינמן | (1)

2024 לא הייתה השנה של מובילאיי Mobileye 1.87%  . שתי הורדות תחזית שנתיות שנסעו בעיקר מהחולשה בשוק הסיני הביאו לירידה בתוצאות ולצניחה של כמעט 50% במניה. ברבעון השלישי של 2024 מובילאיי ציינה כי היא חווה הזמנות חלשות יותר בעיקר מהלקוחות בסין בהשוואה לאינדיקציות המוקדמות שניתנו לה, ושאי הוודאות במדינה צפויה להמשיך ולהשפיע בצורה דומה קדימה. במסגרת הדוחות לרבעון הרביעי שפרסמה החברה היום היא גם נתנה תחזית ל-2025, בה היא צופה הכנסות של בין 1.69-1.81 מיליארד דולר, בזמן שצפי האנליסטים היה להכנסות של 1.96 מיליארד דולר, המניה נפלה עד 14% במסחר המוקדם, אבל אז הגיעה שיחת הועידה, ועם פתיחת המסחר המניה מחקה את הירידות החדות והיא נסחרת כעת בעליות קלות.


"אם היינו נותנים תחזית לפי האינדיקציות שקיבלנו מהלקוחות היא הייתה גבוהה יותר, אבל אנחנו מעדיפים להיות שמרנים"

הטון של הנהלת מובילאיי היה אופטימי יותר. הם אמרו שהחולשה ברבעון הרביעי נבעה גם כן מחולשה בשוק הסיני, אבל בהסתכלות קדימה נשמעה אופטימיות זהירה: ""רבעון 4 היה בהתאם לצפי שלנו", פתח אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל החברה. "מכירות EyeQ היו מעט טובות מהצפוי. התוצאות נבעו מהזמנות גבוהות מהצפוי בסין שהמשיכו להזמין ברמות גבוהות מאלה עליהן דיברנו ברבעון הקודם. אם אנחנו לוקחים אינדיקציות מהלקוחות שלנו התחזית שלנו הייתה גבוהה יותר, אבל אנחנו מעדיפים להיות שמרנים יותר, אנחנו לא רוצים להיות מופתעים לרעה שוב".


"בהסתכלות קדימה, לא יהיה לגמרי נכון להשוות את הרבעון הראשון של השנה לזה של 2024, בגלל הצטברות המלאים אצל היצרנים", אמרה מורן שמש, סמנכ"לית הכספים. "החל מרבעון 2 ההשוואה תהיה יותר הגיונית. בנוגע לתחזית, נתנו תחזית שמציגה שיפור של 6% בהכנסות. התחזית מבוססת על מכירות של EyeQ, אמנון ציין שאנחנו צופים שרוב הלקוחות של Supervision לא יציגו גידול. נתנו תחזית שמרנית כך שאירועים לא צפויים לא ישפיעו עליה יותר מדי. הרבה הזמנות לפעמים נדחות לרבעון הרביעי, זה קרה ב-2024 אבל אנחנו לא צופים שזה יקרה גם ב-2025, אנחנו צופים מכירות נמוכות יותר של מערכות EyeQ בסך הכל".


מובילאיי נהנית מביקושים די גבוהים לטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה מצד יצרניות רכב סיניות. למעשה, סין מהווה כ-30% מההכנסות של מובילאיי.. סין היא מצד אחד השוק הכי גדול של מובילאיי, אבל מצד שני הוא גם שוק תנודתי והתלות שלה בו עלולה לפגוע בה, כפי שראינו במובן מסוים ב-2024. כל שינוי בתנאי הסחר בין סין לארה"ב או לאירופה עלול להשפיע ישירות על הביקוש לטכנולוגיות של מובילאיי. בנוסף, תנודתיות בביקוש הסיני לרכבים חשמליים ורגולציות משתנות בשוק עלולות להקשות על החברה לשמר יציבות בבסיס ההכנסות שלה.


יש הרבה ערך בתחום הרכב ללקוחות נאמנים לטווח ארוך, במובן הזה מובילאיי מצאה בסיס לקוחות חזק בסין, וזה עוד בלי לדבר על האפשרות שהרגולטור הסיני יחייב יצרניות להכניס את המוצרים של מובילאיי לרכבים, אבל עד שזה יקרה, מובילאיי עושיה להמשיך להתמודד עם תנודתיות גבוהה בשוק הזה.


מתי נראה את ההטעמה של המוצרים שלכם אצל יצרניות הרכבים?

כל הכותרות

"ב-2024 עשינו הרבה עבודה עם לקוחות פוטנציאלים", אמר שעשוע. "בנינו רכבים ניסיוניים ועבדנו על בדיקות. אנחנו מאמינים שהמהלכים האלה יישאו פירות במהלך 2025. 2027 נראית עדייין כמו הנקודה הטובה בנוגע להשקה של הטכנולוגיות האלה. העבודה של טסלה יוצרת תחושה של דחיפות בקרב הלקוחות שלנו".

קיראו עוד ב"גלובל"


"אני מסכים, ברוב השיחות אנחנו רואים שמכוונים לאזור של 2027-2028", הוסיף נמרוד נחושתן, סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי ואסטרטגיה במובילאיי. "במיוחד ב-ADAS, שם יש דחיפות גדולה יותר, גם בגלל הרגולציה ולא רק תחרות. אנחנו גם ממשיכים לפתח את מוצרי הדור הבא שלנו שצפויים להתחיל ייצור ב-2026. "יש לנו יותר יציבות עם היצרנים שמייצאים יותר. לשחקנים שמוכרים באירופה יש יותר רצון לעבוד עם יצרן כמונו ולא עם יצרן סיני שנתפס אחרת בעיניי הלקוחות באירופה. בשנה שעברה המכירות של היצרנים הסיניים ירדו, לכן אם הירידה תמשיך אנחנו לא רוצים שזה ישפיע לרעה על התחזית שלנו".


האם אתם רואים איום בפיתוחים הפנימיים של יצרני הרכב בתחום הנהיגה האוטונומית?

"אנחנו לא רואים מגמה כזו אצל החברות עצמן", אמר שעשוע. "הייתי אומר שהסיכון יותר קשור למאקרו - מכירות מכוניות חשמליות כרגע לא מתקדמות כצפוי אז זה משפיע".


"יש ניסיונות בשוק לפיתוח אצל החברות", הוסיף נחושתן. "בטווח הארוך אנחנו לא יודעים מה יצא מזה, אבל אני יכול להגיד שעבדנו עם לקוחות שניסו לפתח פתרונות בעצמם והצלחנו לפתח להם פתרון טוב יותר".


האם סוגיית המחיר משפיעה לרעה על העמדה שלכם מול היצרנים? אולי כדאי לכם להוריד מחירים?

"המחירים הם תמיד שיקול, אבל אני לא חושב שהמחיר שלנו מכביד על היצרנים לקבל החלטה", אומר שעשוע. "עם זאת אנחנו תמיד עובדים עם הלקוחות למצוא מחירים שיתאימו לשני הצדדים".


"אני לא חושב שהפסדנו לקוחות בגלל מחירים", אומר נחושתן. "אנחנו יחסית גמישים במובן הזה כי אנחנו לא רוצים שזה יהווה מכשול מול הלקוחות".


היה הרבה באזז בעולם ה-AI השבוע עם סערת DeepSeek. האם חלק מהפיתוחים החדשים שראינו מביאים אתכם להעריך מחדש את היכולות והכוונות שלכם?

"מה שראינו עם הסיניים די תואם את הגישה של מובילאיי, שצריך לבנות מוצר שמוכוון לפעולה, כלומר יעילות. אם נבנה מוצרים מספיק טובים שמתמקדים בעבודה שלהם אנחנו נמשיך להוביל. EyeQ6 למשל מובילה בכל המדדים על המתחרים. מה שדיפסיק הראו הוא שאם אתה מביא חדשנות הנדסית, שמעלה את היעילות, אתה יכול להרוויח, זה מה שמובילאיי אומרת כבר הרבה שנים", אמר שעשוע.


האם אתם רואים לטכנולוגיה של מובילאיי פוטנציאל במקומות אחרים? כמו למשל רובוטים אנושיים? אולי שוק הרכב הוא בעייתי ומאמץ לאט מדי, אולי כדאי לקחת את הטכנולוגיה למקומות כמו תעופה, רחפנים, רובוטים?

"ג'נסן הואנג דיבר על AI פיזי בכנס CES. יש הרבה סינרגיות אפשריות. אנחנו לומדים את הדברים האלה, אנחנו לא במקום שאנחנו יכולים לקחת החלטה כזו או אחרת אבל אנחנו בחנים סינגריות של הטכנולוגיה שלנו מחוץ לעולם הרכב. אלה בחינות בשלבים מאוד מוקדמים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בלוף משעשע 30/01/2025 18:20
    הגב לתגובה זו
    כל טכנולוגיה מוטמעת ומועתקת