מאסק וטראמפ
צילום: טוויטר

מלחמת הסחר של טראמפ: למה טסלה לא חסינה?

מכסי הענק של טראמפ מאיימים על שרשרת האספקה: הרכבים מתייקרים, היצרניות שוקלות העברת קווי ייצור לארה"ב, וג'נרל מוטורס מאבדת גובה בוול-סטריט

אדיר בן עמי |


המשקיעים בענף הרכב האמריקאי צפויים לפתוח מחר (שני) את יום המסחר בתנודתיות גבוהה, על רקע החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להטיל מכסים של 25% על סחורות ממקסיקו וקנדה. ההחלטה, שהתקבלה בסוף השבוע, מעוררת חששות כבדים בקרב יצרניות הרכב. בוול-סטריט מציינים כי מיליוני מכוניות הנמכרות בארה"ב מדי שנה מורכבות במקסיקו או בקנדה, מה שהופך את המכסים החדשים לאיום משמעותי על התעשייה.


טסלה Tesla 1.08%  , אשר מרכיבה את כל כלי הרכב שלה לשוק האמריקאי בארצות הברית, אינה חסינה מההשפעות. כ-15% מהחלקים במודל Y הנמכר בארה"ב מגיעים ממקסיקו, וחלקים נוספים מיובאים מקנדה, אם כי את הכמות המדויקת קשה לאמוד.


נתוני המנהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב מראים כי בין 30% ל-50% מהחלקים במכוניות פופולריות המורכבות בארה"ב מגיעים ממדינות מחוץ לקנדה או ארה"ב. המכסים החדשים צפויים להוביל לעלייה בעלויות עבור יצרניות הרכב ולבעיות פוטנציאליות בשרשרת האספקה. המשמעות למשקיעים היא תנודתיות מוגברת בשוק המניות, בזמן שהם מנסים להעריך את ההשפעה על הביקושים והרווחיות.


טראמפ הצדיק את החלטתו בחוק החירום הכלכלי הבינלאומי (IEEPA), בטענה כי מדובר במענה ל"איום המשמעותי של מהגרים בלתי חוקיים וסמים קטלניים". הנשיא חזר והדגיש כי מטרת המכסים היא להחזיר את הייצור לארצות הברית.


הצרכנים בחרו באיכות על פני מחיר


בוול-סטריט מציינים כי סחר חופשי אמור להוביל למוצרים זולים יותר, טובים יותר וזמינים יותר. בתעשיית הרכב, הצרכנים בחרו באיכות על פני מחיר. כדוגמה לכך מובא הפורד F-150. בשנת 1992, כשנחתם הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), מחיר הטנדר התחיל מעט מעל 10,000 דולר. כיום, דגם הכניסה עולה כ-37,000 דולר. מדובר בעלייה שנתית ממוצעת של כ-4% במחיר, בעוד ההכנסה המשפחתית עלתה בכ-3% בשנה באותה תקופה. אך למרות שהרכב התייקר, הוא גם השתפר משמעותית.


דגם 1992 היה מצויד במנוע 4.9 ליטר שהפיק 145 כוחות סוס וצרך כ-16.8 ליטר ל-100 ק"מ, עם יכולת גרירה של כ-3.4 טון. לעומת זאת, דגם 2024 מצויד במנוע טורבו 2.7 ליטר המפיק 325 כוחות סוס וצורך כ-11.8 ליטר ל-100 ק"מ, עם יכולת גרירה של כ-6.35 טון.



טסלה ופורד יציבות, ג'נרל מוטורס נפלה 

מניית טסלה נותרה ללא שינוי מתחילת השנה, בעוד מניית פורד Ford Motor Co -0.79%  עלתה בכ-2%. מניית ג'נרל מוטורס General Motors -0.08%  ירדה בכ-7%, לעומת עלייה של כמעט 3% במדד S&P 500. מניות ג'נרל מוטורס צנחו בכמעט 9% לאחר פרסום תוצאות הרבעון הרביעי. למרות שתחזית החברה לשנת 2025 הייתה טובה מהצפי, החברה לא כימתה את השפעת המכסים על התחזית, מה שערער את אמון המשקיעים.


האנליסטים מעריכים כי ללא סחר חופשי, המכוניות עדיין היו משתפרות או מוזלות, אך קשה לקבוע באיזו מידה בדיוק. התעשייה כולה עומדת כעת בפני אתגר משמעותי של התאמת מודל העסקים למציאות החדשה של מכסים גבוהים, תוך שמירה על רווחיות ותחרותיות.


יצרניות הרכב נאלצות כעת לשקול מחדש את אסטרטגיית הייצור שלהן, כולל אפשרות להעברת קווי ייצור לארצות הברית, מהלך שעלול להיות יקר ומורכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה