אובר נכנסת לתחום הרובוטקסי, אבל התחזית החלשה מפילה את המניה
אובר Uber -6.8% דיווחה על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2024, עם הכנסות חזקות אך תחזית מאכזבת לרבעון הראשון של 2025. אך מעבר לנתוני הדוחות, הכותרת המרכזית שמושכת את תשומת הלב של וול סטריט היא הכרזתה על שיתוף פעולה
אסטרטגי עם Waymo - חברת הרכב האוטונומי של גוגל. ההסכם החדש עשוי לשנות את כללי המשחק בענף התחבורה השיתופית והמוניות האוטונומיות ולהציב את אובר בעמדה אסטרטגית קריטית מול המתחרה הגדולה ביותר בזירה - טסלה של אילון מאסק עם הרובוטקסי שלה. בינתיים, המשקיעים מודאגים
מעסקי הליבה והמניה יורדת במסחר המוקדם, אחרי שעלתה רק ב-2.5% בשנה האחרונה לשווי של 146.9 מיליארד דולר.
המהפכה האוטונומית: השותפות עם Waymo משנה את המשחק
מעבר לדוחות כאמור, ההכרזה שהסעירה את השוק היא שיתוף הפעולה של אובר עם
Waymo - אחת מחלוצות הרכב האוטונומי, בבעלות אלפבית (גוגל). במסגרת ההסכם, Waymo תפעיל מוניות אוטונומיות לחלוטין באוסטין, טקסס, באופן בלעדי דרך אפליקציית אובר, כבר בחודש הבא.
המהלך הזה מכניס את אובר לתחום שעד כה איים לחסל את העסקים
שלה. ההתקדמות של פרויקט הרובוטקסי של טסלה איים להפוך את השירות של אובר למיותר. רובוטקסי תדע להציע מכוניות ללא נהג במחירים נמוכים יותר מאלה שאובר מציעה, מהסיבה הפשוטה שבשירות של אובר חלק משמעותי מהסכום שמוציאים הלקוחות הולך לנהגים. עם שיתוף הפעולה עם Waymo
אובר מצאה לעצמה סוג של מגן מפני האיום של הרובוטקסי, כאשר גם לה יהיה שירות מוניות אוטונומיות משלה, בערך.
גם עבור Waymo המהלך הגיוני - בעוד הטכנולוגיה שלה אמורה להיות תחרותית מול זו של טסלה בפני עצמה, המותג שלה חלש יותר. כך Waymo תוכל להתשמש במותג המוכר של אובר, וכשנוסע ירצה להזמין נסיעה והוא יתלבט בין טסלה לבינה, יהיה לה סיכוי גדול יותר לקבל את ההזמנה. יש הסכמה די רחבה בשוק שתחום הנהיגה האוטונומית הוא הדבר הבא בעולם הרכב, בבנק אוף אמריקה למשל מעריכים כי הנהיגה האוטונומית תהווה שוק בשווי של כטריליון דולר עד 2030, עם פוטנציאל לחולל שינוי בשוק התחבורה הציבורית ובשירותי ההסעות.
תוצאות חזקות, תחזיות מאכזבות - ולחץ מצד הדולר המתחזק
ברבעון הרביעי של 2024 אובר עקפה את תחזיות האנליסטים, עם הכנסות
של 11.96 מיליארד דולר, גבוהות מהצפי שעמד על 11.77 מיליארד דולר. מגזר ההסעות שלה צמח ב-25%, ומגזר המשלוחים רשם עלייה של 21%, שניהם מעל התחזיות. בסך הכול, ההזמנות הגלובליות הסתכמו ב-44.2 מיליארד דולר, גם כן מעל הציפיות. החברה גם רשמה רווח נקי של 6.88 מיליארד
דולר, אך חלק משמעותי ממנו נבע מהטבת מס חד-פעמית של 6.4 מיליארד דולר.
עם זאת, התחזיות קדימה לא המשיכו את הקו החיובי. החברה צופה הזמנות בטווח של 42-43.5 מיליארד דולר, נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 43.42 מיליארד דולר. ההשפעה של הדולר
החזק מורגשת, כאשר לפי אובר, המטבע האמריקאי אחראי לירידה של 5.5% בהכנסות העתידיות. גם תחזית ה-EBITDA, הנעה בין 1.79-1.89 מיליארד דולר, משאירה את וול סטריט זהירה, שכן נקודת האמצע נמוכה מציפיות השוק.
המנוע לצמיחה ב-2025: אסטרטגיית מחירים אגרסיבית
דארה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר, הבהיר כי המפתח לצמיחה ב-2025 יהיה שמירה על מחירים תחרותיים. לדבריו, אובר מתכננת להאט את העליות במחירי הביטוח, אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר של נהגים בשירותי ההסעות השיתופיים. "המטרה שלנו היא להמשיך ולשמור
על המחירים אטרקטיביים ככל האפשר, תוך ספיגת חלק מהעלויות כדי למנוע השפעה על הביקוש", אמר קוסרשאהי. לדבריו, מחירי UberX בארה"ב צפויים לעלות רק באופן מתון במהלך 2025, מהלך שמטרתו לבלום את התחרות מצד המתחרה ליפט Lyft -3.8% .
ליפט השיקה לאחרונה שירות חדש שמאפשר למשתמשים חוזרים לקבע מחיר לנסיעות היומיות שלהם. המהלך הזה מפעיל לחץ נוסף על אובר, שנדרשת להציע אלטרנטיבות תחרותיות כדי לשמר על נתח השוק שלה.
אגב, גם ליפט מתחזקת בתחום הנהיגה האוטונומית, החברה הודיעה לפני מספר חודשים על שיתוף פעולה עם מובילאיי Mobileye 1.66% הישראלית שמטרתו לאפשר את הרחבת יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים על ידי מפעילי ציי רכב מובילים. המטרה היא כי מפעילי רכבים אוטונומיים בעתיד שיהיו מעוניינים לפרוס ולנהל ציי רכב בקנה מידה גדול באזורי מטרופולין שונים בצפון אמריקה, ירכשו כלי רכב מצוידים בטכנולוגיית מובילאיי מיצרני רכבים, יקבלו גישה למאגר משתמשי ליפט וישפרו את האופטימיזציה התפעולית והרווחיות של הציים שלהם.
המשקיעים חוששים - אך העתיד האוטונומי קורץ
למרות שהתחזיות של אובר לרבעון הראשון היו מתחת לצפי, שיתוף הפעולה עם Waymo עשוי להביא לשינוי בסנטימנט של המשקיעים סביב אובר בתקופה
הקרובה. נכון לעכשיו, המשקיעים עדיין מהססים לגבי לוחות הזמנים של הפרויקט החדש, אך בטווח הארוך, אם Waymo תצליח להפעיל צי של מוניות אוטונומיות דרך הפלטפורמה של אובר, החברה עשויה להפוך למובילת השוק, במקום להיגרר מאחור.