ספינה של מארסק
צילום: unsplash

צים קופצת אחרי דוחות מארסק: "למכסים לא תהיה השפעה גדולה"

ענקית השילוח הימי הדנית דיווחה על תוצאות חזקות ברבעון הרביעי של 2024, אבל צופה האטה ב-2025; עם זאת, מנכ"ל החברה "לא צופה פגיעה משמעותית בהיקפי התובלה כתוצאה מהמכסים; מניית צים קופצת במסחר המוקדם

רוי שיינמן |

חברת השילוח הימי מארסק היכתה את הצפי האנליסטים ברבעון הרביעי של 2024 אבל צופה האטה ב-2025, אם כי היא צופה שלמכסים של טראמם ושל המדינות האחרות לא תהיה השפעה גדולה על העסקים. ההכנסות של מארסק ברבעון הרביעי של 2024 הסתכמו ב-15.76 מיליארד דולר, הרבה מעל צפי האנליסטים שהיה להכנסות של 12.9 מיליארד דולר. ה-EBITDA של החברה הסתכם ב-3.6 מיליארד דולר, גם כן הרבה מעל לצפי האנליסטים שהיה ל-3 מיליארד דולר.


התוצאות החזקות והצפי שהמכסים לא יפגעו בעסקים מקפיצות את המניה של מארסק, ואת זו של צים ZIM Integrated Shipping Services 2.79%   בסחר המוקדם, למרות התחזית החלשה - החברה צופה EBITDA של בין 6-9 מיליארד דולר ב-2025, זאת בהשוואה ל-12.1 מיליארד דולר ב-2024 ובהתאם לצפי האנליסטים שעומד על 7.5 מיליארד דולר.


"המכסים לא ישפיעו על היקפי התובלה דרמטית"

למרות הטלת מכסי המגן מצד ארה"ב ומדינות נוספות כתגובה, מנכ"ל ענקית הספנות הדנית מעריך כי לא תהיה לכך השפעה דרמטית על הסחר העולמי השנה. וינסנט קלרק, מנכ"ל החברה, ציין כי החברה אינה צופה פגיעה משמעותית בהיקף ההובלה הימית, כשהיא צופה צמיחה של 4% בביקושים לשנת 2025 בהשוואה לשנה הקודמת.

וינסנט קלרק מנכל מרסק; קרדיט: אתר החברה
מנכ"ל מארסק וינסנט קלרק; קרדיט: אתר החברה


"הסיבה לכך שאנו לא מצפים להשפעה עצומה היא שהדבר החשוב באמת אינו מכסי המגן עצמם, אלא מהו כוח הקנייה של הצרכנים", אמר קלרק.


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כזכור הרעיד את השווקים כאשר הטיל מכסי מגן על ייבוא מקנדה, מקסיקו וסין. מאז הוא כבר הספיק להשעות את המכסים על מקסיקו לחודש בעקבות הסכמות עם הממשל במדינה, אבל סין הספיקה להגיב בהטלת מכסים על ארה"ב בתגובה, כאשר במקביל, טראמפ גם רמז כי בכוונתו להטיל מסים על מדינות האיחוד האירופי.


עם זאת, קלרק סבור כי עדיין מוקדם לקבוע את ההשפעה בפועל. "כל עוד המכסים לא נכנסו לתוקף ולא ניתן להעריך את ההשלכות על הארנק של הצרכנים, מוקדם מדי לראות בזה גורם משמעותי", הדגיש. לדבריו, מכסי מגן הם רק מרכיב אחד במשוואה מקרו-כלכלית רחבה יותר, הכוללת שיעורי ריבית, אינפלציה, מחירי אנרגיה ועוד - כולם בעלי השפעה מכרעת על מצב הרוח של הצרכנים.


מה אם טראמפ יטיל מכסים על דנמרק?

מארסק היא אחת החברות המושפעות יותר ממדיניות הסחר העולמית, שכן היא אחראית על כחמישית מהמטען הימי העולמי. טראמפ רמז בעבר כי ישקול להטיל מכסים על דנמרק, אם תסרב לאפשר לארה"ב לרכוש שליטה בגרינלנד - שטח אוטונומי אך שנמצא בשליטת דנמרק. האנליסטים מזהים את מארסק כאחת החברות הדניות הפגיעות ביותר למכסי מגן אמריקאיים, ומומחית הביטחון אליזבת בראו מהמכון Atlantic Council אף שיערה כי החברה עשויה להפסיק את פעילותה בנמלים בארה"ב במקרה כזה.


קלרק סירב להגיב לשאלה האם החברה תנקוט בצעדים כאלה, אך התייחס לאיומי המכסים על דנמרק: "כיצד הם ייושמו? כיצד הצדדים יגיבו לכך? איך כל זה ישפיע על הצרכנים? אנו עוקבים אחר ההתפתחויות, אך נכון להיום, מוקדם מדי לקבוע עמדה חד-משמעית".

כל הכותרות


מניית צים קופצת

ההערכות של מנכ"ל מארסק מעודדות גם את המשקיעים של צים, שמעלים את המניה במסחר המוקדם. צים אומנם משמעותית קטנה יותר ממארסק, כאשר נתח השוק שלה עומד על בערך 2% לעומת 20% אצל הענקית הדנית, אבל היא כמובן מושפעת מאותם גורמים שמשפיעים על הסחר העולמי והימי כולו. 


בנוסף, בשיחה עם ביזפורטל אחרי הדוחות האחרונים, מנכ"ל צים אלי גליקמן ציין כי "הרווחיות שלנו גבוהה מהחברות המתחרות, אנחנו יעילים, רווחיים מאוד וגמישים". יציאה של שחקן כמו מארסק מהשוק האמריקאי כתוצאה מהטלת מכסים ישירים על דנמרק נראית כרגע כמו תרחיש לא סביר, אבל במידה וזה יקרה זה יפתח וואקום לחברות אחרות, ובעוד לצים אין היום הרבה קווי סחר לארה"ב היא עשויה להגדיל אותם במקרה כזה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אלי גליקמן מנכל צים
אלי גליקמן מנכל צים - קרדיט: שלומי יוסף


בכל מקרה, דבריו של מנכ"ל מארסק בעיקר מעודדים את המשקיעים של צים, שכבר מכירים היטב את התנודתיות והסיכונים שבתחום השילוח הימי. צים צפויה לדווח בחודש הבא, כאשר האנליסטים צופים שהיא תדווח על הכנסות של 1.99 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2024 לצד רווח של 3.22 דולר למניה. מניית צים זינקה ב-37% בשנה האחרונה והיא נסחרת לפי שווי של 2.17 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה