פורד אכזבה בתחזיות ל-2025 ומזהירה מהשפעת המכסים
המניה נופלת ב-7% על רקע חששות ממכסי טראמפ והפסדים מתמשכים במגזר הרכב החשמלי; מנכ"ל החברה מזהיר מפני השפעות הרסניות של מכסים על יבוא מקנדה ומקסיקו
פורד מוטורס Ford Motor Co -7.49% דיווחה על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2024, כאשר הציגה רווח תפעולי של 2.1 מיליארד דולר והכנסות של 48.2 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים. אולם התחזית המאכזבת לשנת 2025 והחשש מהשפעת המכסים הובילו לצניחה של 7% במניית החברה.
מנכ"ל פורד נגד המכסים
ג'ים פארלי, מנכ"ל פורד, התייחס בחריפות לאיום המכסים של הנשיא טראמפ על יבוא מקנדה ומקסיקו. "אם המכסים יימשכו, תהיה להם השפעה עצומה על התעשייה שלנו עם מחיקת מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה, השפעה
שלילית על משרות בארה"ב ועל כל שרשרת הערך", אמר פארלי. עם זאת, לגבי מכסים על יבוא מסין, פארלי הביע תמיכה מסוימת: "רמת הסובסידיות שהחברות האלה מקבלות בסין היא משמעותית מאוד. אלה רכבים דיגיטליים עם טביעות רגל דיגיטליות ועמוק בתוך החיים הדיגיטליים של אנשים, אז
אנחנו צריכים את המדיניות הנכונה סביב פרטיות וביטחון לאומי".
בשנת 2024, שלוש יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות - פורד, ג'נרל מוטורס וטסלה - הרוויחו יחד כ-32 מיליארד דולר. מכסים של 25% על יבוא מקנדה ומקסיקו עלולים לפגוע משמעותית ברווחיות זו. לפי נתוני הממשל, בין 30% ל-50% מהחלקים בדגמים הפופולריים הנמכרים בארה"ב מקורם במקסיקו או קנדה. מיליוני מכוניות הנמכרות בארה"ב מדי שנה מורכבות במדינות אלה.
פארלי הגן על פעילות הייצור של פורד בארה"ב, וציין כי כ-80% מהרכבים הנמכרים בארה"ב מיוצרים במדינה. בנוסף, כל תיבות ההילוכים וכמחצית מהמנועים של החברה מורכבים בארה"ב. המנכ"ל מתח ביקורת על חוסר העקביות במדיניות המכסים: "מה שלא הגיוני לי הוא למה אנחנו מנהלים את השיחה הזו בזמן שיונדאי וקיה מייבאות 600,000 יחידות לארה"ב ללא מכס נוסף, וטויוטה מייבאת חצי מיליון רכבים ללא מכסים נוספים".
אחד האתגרים המרכזיים - המלאי
בשנת 2024 כולה, פורד הציגה הכנסות של כ-185 מיליארד דולר, עלייה של 5% לעומת השנה הקודמת, עם מכירות של 4.4 מיליון כלי רכב, גידול של כ-1%. אחד האתגרים המרכזיים של החברה הוא רמות המלאי הגבוהות. נכון לסוף דצמבר, לדילרים של פורד היו מלאים המספיקים ל-113 ימי מכירה, לעומת ממוצע ענפי של 75 ימים.
מגזר הרכב החשמלי של החברה ממשיך להציג הפסדים משמעותיים. ברבעון הרביעי נרשם הפסד של 1.4 מיליארד דולר, ובשנה כולה ההפסד הסתכם ב-5.1 מיליארד דולר, גבוה מההכנסות של 3.9 מיליארד דולר ממכירת כ-105,000 רכבים חשמליים. שרי האוס, סמנכ"לית הכספים של
החברה, ציינה כי ההפסדים במגזר החשמלי ב-2025 צפויים להיות דומים לאלו של 2024, בעוד החברה ממשיכה להשקיע בטכנולוגיה זו למרות האתגרים.
החברה הצהירה על דיבידנד מיוחד של 15 סנט למניה, נמוך מהדיבידנד המיוחד של 18 סנט בתחילת 2024 ו-65 סנט
בתחילת 2023. גארט נלסון, אנליסט ב-CFRA, הוריד את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-1.30 דולר מ-1.80 דולר. המניה נסחרת במכפיל של 6 על הרווח החזוי ל-2025, נמוך מהממוצע ההיסטורי של 7.5.
בשורה התחתונה,
פורד מתמודדת עם אתגרים משמעותיים ב-2025, כולל רמות מלאי גבוהות, הפסדים במגזר החשמלי, ואי-ודאות סביב מדיניות המכסים. כל אלה משתקפים במחיר המניה הנמוך ובמכפיל הרווח הנמוך מהממוצע ההיסטורי.