ניקולהניקולה

בדרך לפשיטת רגל? ניקולה צונחת ב-34%

החברה נמצאת על סף פשיטת רגל, עם מזומנים שיספיקו לרבעון וחצי בלבד, כשחוב של 270 מיליון דולר מעיב על החברה שאיבדה 99% משווי השיא שלה. גורל החברה מסמן אזהרה לכל תעשיית הרכבים החשמליים
אדיר בן עמי |

מניית ניקולהNikola -41.34%  , יצרנית טכנולוגיות המשאיות החשמליות והמימן, סופגת מכה קשה ונופלת ב-34%. הירידה החדה הגיעה בעקבות דיווח של הוול סטריט ג'ורנל על כך שהחברה נמצאת על סף הגשת בקשה לפשיטת רגל. נציג ניקולה מסר כי החברה ממשיכה להעריך את מצבה הפיננסי וצרכי הנזילות שלה, ובוחנת מספר אפשרויות, כולל מימון כחלק מהבראה פיננסית. נכון לסוף הרבעון השלישי, לחברה היו חובות לטווח ארוך של כ-270 מיליון דולר ומזומנים לא מוגבלים בסך 200 מיליון דולר.


החברה, שטרם הצליחה לייצר תזרים מזומנים חופשי, צורכת כ-150 מיליון דולר מדי רבעון. על פי הערכות וול סטריט, קצב זה צפוי להימשך, עם צריכת מזומנים צפויה של כ-615 מיליון דולר בשנת 2025.


ניקולה הייתה אחת החברות הבולטות בגל חברות ה-SPAC (חברות רכישה למטרות מיוחדות) בתחילת העשור. מודל ה-SPAC מאפשר לחברות פרטיות להפוך לציבוריות בתהליך מזורז יחסית, תוך גיוס הון משמעותי. החברה השלימה את מיזוג ה-SPAC שלה באמצע 2020, כאשר מנייתה נסחרה בשיא במחיר של מעל 2,800 דולר (מתואם לפיצול), פי תשעה מרמתה טרם המיזוג. בשיא, שווי השוק של החברה היה דומה לזה של פורד מוטורס.


תקופתה הראשונה של ניקולה כחברה ציבורית הייתה רצופה בדרמות, כולל משא ומתן על השקעה פוטנציאלית מג'נרל מוטורס, והאשמות נגד מייסד החברה, טרבור מילטון, בזיוף אבני דרך בפיתוח. מילטון הורשע בהונאת ניירות ערך בשנת 2022.


ההצלחה הראשונית של ניקולה סללה את הדרך לחברות רבות אחרות בתחום הרכב החשמלי וטכנולוגיות המימן לגייס הון. עם זאת, מעטות מהן שרדו, כאשר חברות כמו פיסקר, קאנו, לורדסטאון מוטורס והייזון נאלצו לארגן מחדש את פעילותן לאחר שלא הצליחו להגיע להיקף הפעילות הנדרש לפעילות בת-קיימא.


המצב הנוכחי של ניקולה משקף את האתגרים העצומים בתעשיית הרכב החשמלי, במיוחד עבור חברות סטארט-אפ המנסות להתחרות בשחקניות המסורתיות בתעשייה. הקשיים בייצור המוני, עלויות גבוהות ותחרות מתגברת הופכים את ההישרדות למשימה מורכבת.

כל הכותרות


גורל ניקולה עשוי להוות תמרור אזהרה נוסף לתעשיית הרכב החשמלי כולה, המתמודדת עם אתגרים של האטה בביקושים, לחצים תחרותיים ועלויות ייצור גבוהות. התפתחויות אלו מעלות
שאלות לגבי עתיד התעשייה ויכולתן של חברות צעירות לשרוד בסביבה העסקית המאתגרת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה