![רובוטקסי רובוטקסי](https://res.cloudinary.com/bizportal/image/upload/f_auto,q_auto/giflib/news/rsPhoto/sz_288/rsz_870_420_Screenshot20241011095225.png)
טסלה מאיצה את פיתוח הרובוטקסי? תציב שירות בטקסס כבר ביוני
האם טסלה תצליח להשיק שירות מוניות אוטונומיות מוקדם יותר מהתחזית הקודמת לסוף השנה? מאסק פונה לטקסס, שם אין כמעט מגבלות רגולטוריות, מה שמאפשר לו לבדוק את גבולות הבטיחות והחוק
אילון מאסק הכריז בפני משקיעים כי טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומיות לגביית תשלום כבר ביוני הקרוב באוסטין, טקסס. מה שמעניין הוא שבניגוד למדינות אחרות בארה"ב, בטקסס אין כמעט רגולציה שמגבילה הפעלה של רכבים אוטונומיים – מצב שעשוי להקל על מאסק לקדם את הפרויקט, אבל גם מעלה לא מעט סימני שאלה לגבי הבטיחות והסיכונים המשפטיים. הרובוטקסי הוא מהפכה של ממש הוא יכול לייצר לבעלי הרכב כסף בזמן שהם ישנים או בעבודה. טסלה מהמרת על הרובוטקסי ונראה שחלק משמעותי מהזינוק במניה בשנה האחרונה מיוחס לרובוטקסי.
הציפיות גבוהות במיוחד: מי עוד צפויות להרוויח מהצלחת הרובוטקסי?
איך
הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק
- טסלה איבדה כבר 9% החודש - מה מטריד את המשקיעים?
- העתיד האוטונומי של אמזון: רכישת ליפט עשויה להיות הצעד הבא
למה דווקא טקסס?
מאסק לא בחר בטקסס במקרה. החוקים במדינה מאפשרים לחברות לרשום רכבים אוטונומיים ולפעול על כבישים ציבוריים כל עוד הם מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות, בדיוק כמו רכבים רגילים. אין צורך באישורים מיוחדים מרשויות המדינה, ואפילו אסור לערים ומחוזות לחוקק תקנות שיגבילו את פעילות הרכבים האוטונומיים.
מאסק העביר את המטה של טסלה לאוסטין עוד ב-2021, לאחר שמאס במגבלות הרגולטוריות הקפדניות בקליפורניה. במדינות כמו קליפורניה, חברות כמו ג'נרל מוטורס (Cruise) ו-Waymo נדרשו לעמוד בשורת דרישות קפדניות ולבצע מיליוני קילומטרים של בדיקות לפני שקיבלו אישור להפעיל מוניות אוטונומיות. בטקסס, לעומת זאת, אין צורך בתהליך כזה.
הבטחות מול מציאות
מאסק מבטיח כבר עשור שטסלה תשיק רכבים אוטונומיים לחלוטין, אך עד כה זה לא קרה. כעת הוא טוען שהשירות יושק ביוני באוסטין, ובהמשך גם בקליפורניה ואזורים נוספים בארה"ב. עם זאת, מאסק לא סיפק פרטים מדויקים – כמה רכבים יופעלו? איך יוכלו הלקוחות להשתמש בשירות? והאם זה יהיה זמין לכולם?
הבעיה היא שטסלה לא מחזיקה בניסיון משמעותי בתחום. מאז 2016 החברה ביצעה רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן עם רכבים אוטונומיים בקליפורניה, נתון נמוך מאוד לעומת המתחרות. בנוסף, החברה לא דיווחה לרשויות על בדיקות נוספות מאז 2019.
מה הסיכונים?
מומחים משפטיים סבורים שככל שטסלה תפעיל רכבים אוטונומיים ללא נהג, היא תישא באחריות מלאה לכל תאונה שתתרחש. בניגוד למצב הנוכחי, שבו האחריות נופלת לעיתים על הנהג, כאן לא יהיה למי להטיל את האשמה מלבד החברה עצמה.
גם ברמה הציבורית יש חששות. באוסטין נרשמה עלייה במקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים שבהם רכבים חסמו נתיבי תנועה ויצרו פקקי ענק. גורמים בעירייה טוענים שאין להם כלים לפקח על הרכבים או אפילו לקנוס אותם במקרה של עבירות תנועה.
מה הלאה?
למרות ההצהרות של מאסק, רבים מעריכים שטסלה תתחיל בפיילוט קטן, כנראה באזורים מוגבלים ובתנאי מזג אוויר נוחים. ייתכן שהחברה תשלב פיקוח מרחוק במצבי חירום כדי למנוע תאונות.
האם טסלה תצליח לשנות את עולם התחבורה כפי שמאסק מבטיח? בינתיים זה נראה כמו צעד נועז עם הרבה סימני שאלה. אבל עם אילון מאסק, הכול אפשרי
- 1.אייל 10/02/2025 17:08הגב לתגובה זולטסלה ניסיון של מיליארדי קמ של נסיעה אוטונומית סדרי גודל יותר מכל החברות האחרות.