אילון מאסק X
צילום: רשתות חברתיות

טסלה מאבדת גובה: אילון מאסק שוב מאבד פוקוס?

הניסיון להשתלט על OpenAI ב-97 מיליארד דולר, לצד תפקידו החדש בממשל טראמפ והמשבר במכירות באירופה ובסין, מעמיקים את החששות מ"תסמונת טוויטר" חדשה

אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה Tesla -6.89%  ממשיכה לאבד גובה ביום המסחר הרביעי ברציפות, כאשר המשקיעים חוששים מהתנהלותו של אלון מאסק והשפעתה על החברה. הירידה החדה האחרונה במניה מגיעה על רקע ניסיונו של מאסק להשתלט על OpenAI, יוצרת ChatGPT, בעסקה שמוערכת ב-97 מיליארד דולר.


הונו של מאסק צנח מתחת ל-400 מיליארד דולר בפעם הראשונה מזה חודשיים, כשמניית טסלה, המהווה כ-60% מעושרו, איבדה יותר מ-27% מערכה מאז שיאה באמצע דצמבר. המכירות בגרמניה צנחו ב-59% לרמתן הנמוכה ביותר מאז 2021, בעוד שבסין נרשמה ירידה של 11.5% בהשוואה לשנה שעברה, על רקע תחרות גוברת מצד יצרנית הרכב המקומית BYD. נתונים אלה מצטרפים לירידה כוללת של כ-1% במכירות טסלה בשנת 2024.


מאסק יורה לכל הכיוונים

תפקידו החדש של מאסק במנהל היעילות הממשלתית (DOGE) בממשל טראמפ, לצד ניהול חברות כמו SpaceX ו-xAI, מעורר דאגה בקרב המשקיעים לגבי יכולתו להתמקד בניהול טסלה. החששות גברו עוד יותר לאור הדיווח על הצעת הרכישה הלא מבוקשת של OpenAI.


אנליסט אופנהיימר, קולין רוש, כתב בדוח שפורסם כי "בעוד שטסלה שינתה את המיקוד שלה להיות שחקנית בתחום הבינה המלאכותית הפיזית, אנו רואים בהצעת מאסק לרכישת OpenAI הסחת דעת מהאתגרים של טסלה."


החברה ניצבת בפני אתגרים משמעותיים בשנה הקרובה, כולל פיתוח מוניות רובוטיות והשקת דגם חשמלי חדש במחיר נמוך יותר. המשקיעים חוששים שמעורבותו הפוליטית של מאסק והתנהלותו הציבורית עלולות להרחיק לקוחות ועובדים פוטנציאליים.


תגובתו של סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, להצעת הרכישה הייתה חדה וברורה: "לא תודה". מאסק הגיב וכינה את אלטמן "רמאי". המתח בין השניים משקף מחלוקת עמוקה על אופן התנהלות OpenAI והמעבר שלה ממלכ"ר לחברה למטרות רווח.


המשקיעים זוכרים את רכישת טוויטר

המשקיעים זוכרים היטב את השפעת רכישת טוויטר על מניית טסלה. מאז ההכרזה על הרכישה באפריל 2022 ועד להשלמת העסקה באוקטובר, איבדה המניה כ-33% מערכה. למרות שחלק מהירידה יכול להיות מיוחס לתנודות בשוק הרחב, הזיכרון של אותה תקופה עדיין טרי בקרב המשקיעים.


החשש המרכזי נוגע למקור המימון לרכישת OpenAI. מאסק נאלץ למכור מניות טסלה כדי לממן את רכישת טוויטר, והמשקיעים חוששים מתרחיש דומה. מכירות גדולות של מניות על ידי בעלי עניין בדרך כלל משפיעות לרעה על מחיר המניה.

כל הכותרות


למרות הירידות האחרונות, מניית טסלה עדיין רושמת עלייה של כ-86% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, מתחילת השנה המניה ירדה ב-13%, וכ-18% מאז השבעת טראמפ.

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה - יותר מיצרנית רכב

טסלה עברה טרנספורמציה בעיני המשקיעים מיצרנית רכב לחברת טכנולוגיה המפתחת יישומי בינה מלאכותית. החברה מייצרת לא רק מכוניות אלא גם רובוטים, ומפתחת את התוכנה הנדרשת להפעלתם.


התקווה שקרבתו של מאסק לנשיא טראמפ תועיל לטסלה טרם התממשה. השינויים המצופים בסובסידיות למכוניות חשמליות ובתקנות לרכב אוטונומי עדיין לא יצאו לפועל. מאסק הקדיש חלק ניכר מזמנו לוושינגטון מאז ההשבעה, מוביל מאמצי התייעלות במשרד DOGE, כולל קיצוצים בסיוע החוץ ובחינת נתוני התשלומים של משרד האוצר.


אנליסטים מ-Robert W. Baird הביעו ספקנות גוברת לגבי עסקי המוניות הרובוטיות של טסלה, במיוחד לאור העובדה שהחברה הסירה את תחזיות הנפח בדוח הרבעוני האחרון שלה. המשקיעים צופים המשך תנודתיות במניית טסלה בעתיד הקרוב. עתיד ההצעה לרכישת OpenAI אינו ברור, אך השפעתה על מניית טסלה כבר מורגשת בשוק.


ההשפעה של פעילויותיו הפוליטיות של מאסק על טסלה נותרת נושא שנוי במחלוקת. בעוד שיש לו תומכים בחוגים מסוימים, התנהלותו הציבורית מעוררת חששות לגבי השפעתה על תדמית החברה ויכולתה למשוך לקוחות ועובדים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ליטאי 11/02/2025 19:32
    הגב לתגובה זו
    ותפסיק מהנדסי AI חרדים בהנהלה וExec.
  • 1.
    החיים 11/02/2025 19:23
    הגב לתגובה זו
    מתי שהוא או שהרווח צריך לעלותאו המניה להתרסקכל אחד וההימור שלואני בחוץ מעדיף חלוומות כשאני ישן