אדובי חוזרת לעניינים? משיקה שירות וידאו מבוסס AI
המנכ"ל נאראיין מבטיח "נצא חזקים יותר" לאחר נפילת המניה ב-25%; החברה השיקה את Firefly Video במחיר אגרסיבי ומבטיחה שהמודל שלה "בטוח לשימוש מסחרי"
ענקית התוכנה אדובי Adobe Systems Inc 0.86% הכריזה על השקה מסחרית של מודל Firefly Video, המאפשר יצירת סרטוני וידאו באמצעות טקסט בלבד. ההכרזה מגיעה בזמן קריטי עבור החברה, שמניותיה ירדו בכ-25% בשנה האחרונה. המודל החדש,
שהיה עד כה בגרסת בטא סגורה, יהיה זמין במסגרת שני מסלולים: Firefly Standard במחיר התחלתי של 9.99 דולר לחודש, ו-Firefly Pro שיעלה 29.99 דולר לחודש.
דיוויד ואדוואני, נשיא חטיבת המדיה הדיגיטלית של אדובי, הדגיש כי השקת יכולות הווידאו
החדשות מספקת הזדמנות להציע שכבות שירות נוספות שיביאו ערך משמעותי ללקוחות החברה.
המהלך מגיע בתקופה מאתגרת עבור אדובי, כאשר המשקיעים מתמודדים עם שני חששות עיקריים: התחרות העזה בתחום הבינה המלאכותית, והעובדה שהחברה טרם הצליחה למנף
משמעותית את השקעותיה בטכנולוגיה זו להכנסות.
הטכנולוגיה החדשה מאפשרת למשתמשים ליצור סרטוני וידאו ישירות מטקסט, להפוך תמונות סטטיות לסרטונים, ולשנות זוויות מצלמה בקלות באמצעות הנחיות טקסטואליות פשוטות. בינה מלאכותית ג'נרטיבית הפכה לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום, החל ממערכת החינוך המתמודדת עם שימוש תלמידים ב-ChatGPT, ועד לשימוש נרחב בצ'אטבוטים ברשתות חברתיות ואתרי אינטרנט. אדובי לא נשארה מאחור בתחום זה. כבר במאי 2023 השיקה החברה את Firefly הבסיסי במחיר של 4.99 דולר לחודש, המאפשר יצירת תמונות מטקסט. בספטמבר האחרון הוצג Firefly Video בגרסת בטא סגורה.
תחזית הכנסות מאכזבת
תחזית ההכנסות המאכזבת שפרסמה החברה בדצמבר הובילה לירידה חדה של 14% במניה. המשקיעים מקווים כי התשלום הנוסף עבור יכולות יצירת הווידאו יסייע לחברה להציג תשואה על השקעותיה בבינה מלאכותית.
למרות התחרות הקיימת בשוק, אדובי מדגישה את היתרון המשמעותי של המוצר שלה: בטיחות משפטית לשימוש מסחרי.
אלי גרינפילד, מנהל הטכנולוגיות הראשי של חטיבת המדיה הדיגיטלית באדובי, מסביר כי המודלים של Firefly מאומנים אך ורק על תוכן שלחברה יש הרשאה להשתמש בו. מאגר התוכן של אדובי כולל מאות מיליוני פריטים שנאספו לאורך השנים, מה שמבטיח ללקוחות הגנה מפני הפרת זכויות יוצרים ושינויי רגולציה.
גרינפילד מדגיש כי הלקוחות יכולים להשתמש בשירות ללא חשש מפגיעה במוניטין או הפרת זכויות יוצרים, יתרון משמעותי בשוק התחרותי של כלי בינה מלאכותית.
- מטא שוברת שיא עם 18 ימי עליות רצופים - האם רכישת יצרנית שבבי AI בדרך?
- אופטימי מדי? בוול-סטריט צופים אפסייד של 90% ללוסיד
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מנכ"ל אדובי: "ה-AI הוא הזדמנות אדירה"
בזמן שמניית אדובי צנחה ב-30% בשנה האחרונה והמשקיעים מודאגים מיכולת החברה למנף את הבינה המלאכותית, מנכ"ל החברה שנטאנו נאראיין מביט
קדימה באופטימיות. בראיון ל"בארונס", הוא חשף כיצד החברה מתכוונת להפוך את האתגר להזדמנות.
"בשנת 2024, רוב השיח התמקד באימון ויצירת מודלים של שפה. בעוד שהעניין הטכני התמקד במי יוצר את המודלים האלה, ב-2025 נראה הרבה יותר שימושים ויישומים
של בינה מלאכותית בתרחישים מהעולם האמיתי. זה מה שמרגש אותי", אומר נאראיין.
המנכ"ל מדגיש כי כל שינוי טכנולוגי משמעותי, בין אם זה המעבר לענן, למובייל או כעת ל-AI, הפך את מוצרי החברה לנגישים יותר ובמחיר סביר יותר. "זה הרחיב את מספר
הלקוחות שאנחנו יכולים לשרת ואפשר להם להשיג את מה שהם רוצים לעשות. זה הגדיל דרמטית את הזדמנות השוק שלנו", הוא מסביר.
כשנשאל לגבי החששות מפיטורים וקיצוצים בעקבות כניסת ה-AI, נאראיין משיב: "עם כל שינוי גדול, אנשים היו חרדים. יש חרדה
במערכת. אבל על ידי אימוץ AI, אנשים שמשתמשים בו יבדילו את עצמם יותר מאלה שלא. כן, יש שיבוש, אבל אלה שמשתמשים ב-AI ככלי בארגז הכלים שלהם יהפכו לטובים יותר".
אדובי שמה דגש מיוחד על בטיחות מסחרית במוצר ה-Firefly שלה. "אנחנו יכולים להעיד
על כל פיסת מידע שנכנסה לאימון המודלים האלה", אומר נאראיין. הוא מציין כי תכונת ה'generative fill' בפוטושופ, שהיא אחת התכונות הנפוצות ביותר כרגע, גורמת למשתמשים ותיקים לומר "אלוהים, זה קסם".
בנוגע למוצר Acrobat של החברה, נאראיין חשף
תוכניות שאפתניות: "בעתיד, תוכלו לדבר עם מאגר של מאות קבצי PDF. אם אתם אנשי משפט, תוכלו לשאול מהו סעיף השיפוי ואיך הוא שונה בין חוזים. אם אתם אנשי פיננסים, תוכלו לבקש להשוות ולעמת הכנסות מול חברות אחרות".
למרות הירידה במניה, נאראיין
נשאר אופטימי: "אני אומר שזו הזדמנות מדהימה כרגע. אם תסתכלו על הרקורד שלנו, אפילו ב-2024, כל מספר שסיפקנו בתחילת השנה, הן בשורה העליונה והן בתחתונה, עברנו אותו". הוא מסכם: "עברנו את המסע הזה בעבר כשעברנו לענן. אנשים תהו מה זה אומר לגבי אדובי. יצאנו מהצד השני
חזקים יותר. אני בהחלט מאמין שזה יהיה אותו הדבר עם AI".
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון הרביעי דיווחה אדובי על רווח מתואם למניה של 4.81 דולר, מעל תחזיות וול סטריט שעמדו על 4.67 דולר למניה. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-5.61 מיליארד דולר, גם כן מעל הציפיות שעמדו על 5.54 מיליארד דולר. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר בעלייה משמעותית מרווח של 4.27 דולר למניה והכנסות של 5.05 מיליארד דולר.
עם זאת, התחזית לרבעון הראשון של 2025 אכזבה את המשקיעים. אדובי צופה הכנסות של בין 5.63 ל-5.68 מיליארד דולר, נמוך מתחזיות האנליסטים שעמדו על 5.72 מיליארד דולר. בנוסף, החברה חוזה כי הכנסותיה בשנת הכספים 2025 יעמדו על 23.3-23.6 מיליארד דולר, נמוך מהערכות השוק של 23.8 מיליארד דולר.
מגזר המדיה הדיגיטלית, המגזר הגדול ביותר של החברה, הציג הכנסות של 4.2 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 12% לעומת השנה שעברה. דן דורן, מנהל הכספים הראשי של אדובי, הביע אופטימיות ואמר "מנוע החדשנות בחברה זו נע במהירות שלא ראינו כמותה. כשאנחנו חושבים על הנוכחות של המערכת האקולוגית של אדובי והיכולת המוכחת שלנו להניע את המגמות המשמעותיות ביותר שעיצבו את הכלכלה הדיגיטלית, אני לא יכול לחשוב על זמן טוב יותר להיות באדובי".
אולם וול סטריט נותרה ספקנית. בעוד חברות
תוכנה אחרות נהנות מהתלהבות המשקיעים סביב פתרונות הבינה המלאכותית שלהן, מניית אדובי נותרה מאחור. צ'רלי מיינר, אנליסט ב-Third Bridge, כתב לאחר פרסום הדוחות: "בעוד שהחששות הראשוניים של השוק מפני שיבוש ה-AI פחתו, חוסר היכולת המתמשך של אדובי למנף את ה-AI להכנסות
הופך אותה לבחירה פחות ברורה כמנצחת בתחום".
אדובי נסחרת כעת לפי שווי של 199.3 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-3% מתחילת השנה ואיבדה 25% ב-12 החודשים האחרונים.