
אפל ומהלך ההצלה בסין: חוברת לעליבאבא לשדרוג ה-AI באייפונים
ענקית הטכנולוגיה האמריקאית בוחרת בעליבאבא כשותפה אסטרטגית להטמעת יכולות בינה מלאכותית באייפונים בסין, במטרה להתמודד עם הירידה במכירות ולחזק את נוכחותה מול התחרות המקומית
חברת אפל Apple -0.11% הודיעה על שיתוף פעולה עם עליבאבא Alibaba 5.72% לשילוב פתרונות בינה מלאכותית באייפונים המיועדים לשוק הסיני, כך מסר יו"ר עליבאבא, ג'וזף צאי, בכנס ממשלתי בדובאי.
המהלך מסיים חודשים של ספקולציות סביב אסטרטגיית הבינה המלאכותית של אפל בסין, כאשר החברה שקלה שיתופי פעולה עם חברות מקומיות נוספות, בהן ביידו, טנסנט ובייטדאנס.
המהלך של אפל – תגובה לירידה במכירות בסין
שיתוף הפעולה
בין אפל לעליבאבא מגיע בתקופה קריטית עבור אפל, לאחר ירידה משמעותית במכירות האייפון בסין. התחרות העזה מול וואווי (Huawei), ויוו (VIVO) ויצרניות מקומיות נוספות הפכה את השוק הסיני למאתגר במיוחד עבור החברה האמריקאית. אפל, שנחשבה בעבר ליצרנית הסמארטפונים המובילה
בסין, איבדה את הבכורה בשנת 2024, כאשר נתח השוק שלה ירד ל-15% בלבד, מה שהציב אותה במקום השלישי אחרי ויוו (17%) וואווי (16%). ברבעון הפיסקלי הראשון של 2025, מכירותיה של אפל נפלו ב-11% ל-18.51 מיליארד דולר בגזרת סין, בעוד ששוק הסמארטפונים הסיני רשם עלייה בהעדפה
למכשירים מקומיים. כחלק מהניסיון להתאים את האייפונים לצרכים של הצרכן הסיני, אפל הבינה שעליה לשלב יכולות AI מתקדמות, בדומה למה שהיא עושה מחוץ לסין עם Apple Intelligence ו-ChatGPT של OpenAI. עם זאת, מכיוון שבסין מוצרים מבוססי בינה מלאכותית חייבים לעבור רגולציה
מחמירה, אפל נדרשה לבחור שותפה מקומית שתספק את הפלטפורמה המתאימה – ולבסוף בחרה בעליבאבא.
בנוסף להבטחת החוזה עם אפל, עליבאבא הופכת למוקד משיכה משמעותי עבור משקיעים בתחום ה-AI. מניית החברה זינקה ביותר מ-40% מתחילת 2025, וזכתה לתשומת
לב בזכות פיתוחים טכנולוגיים מרשימים. בחודש ינואר השיקה עליבאבא גרסה חדשה של מודל ה-AI שלה – Qwen 2.5, שלטענתה עולה בביצועיו על DeepSeek-V3, שנחשב לאחד מהמודלים המתקדמים והזולים בשוק. היכולת של עליבאבא לפתח מודלים בעלי ביצועים גבוהים בעלויות נמוכות ממצבת אותה
כשחקנית מובילה בתחום ה-AI הסיני, ומעניקה לה יתרון משמעותי על פני המתחרות המקומיות, כולל ביידו וטנסנט.
- אפל חושפת את האייפון 16e: מכשיר חדש עם יכולות בינה מלאכותית
- אפל צפויה להכריז על מכשיר חדש - האם זה יצליח להרשים את המשקיעים?
ההצלחה של אפל בשוק הסיני תלויה כעת בקצב ההטמעה של יכולות ה-AI החדשות באייפונים שלה. מומחים מציינים כי החברות המקומיות משקיעות מאמצים שיווקיים אדירים כדי לבסס את מעמדן בתחום הבינה המלאכותית, ולכן אפל תצטרך להתמודד עם התחרות מצד וואווי ושאר היצרניות המקומיות, שכבר מציעות פתרונות AI מתקדמים במכשיריהן. עבור עליבאבא, השותפות עם אפל מהווה אישור ליכולותיה בתחום ה-AI, וחיזוק משמעותי למעמדה בין ספקיות הבינה המלאכותית המובילות בסין. העובדה שאפל בחרה בה על פני ביידו וטנסנט מדגישה את הדומיננטיות הגוברת שלה בשוק הטכנולוגיה המקומי, וייתכן כי ההסכם עם אפל יפתח לה דלתות לשיתופי פעולה נוספים עם חברות בינלאומיות.
למרות ההתפתחויות החיוביות
עבור שתי החברות, נותרות שאלות רבות – האם הרגולציה הסינית עלולה להוות מכשול בהמשך הדרך, האם אפל תצליח להפוך את שיתוף הפעולה הזה לכלי אמיתי לשיפור מכירותיה, וכיצד ישפיע המהלך על התחרות מול וואווי ושאר היצרניות המקומיות? בשלב זה, נראה כי החיבור בין אפל לעליבאבא
מציב את שתיהן בנקודת זינוק משמעותית לקראת השלב הבא של תחרות ה-AI בסין.
אפל ברבעון האחרון
ברבעון הרביעי של השנה, אפל דיווחה על רווח למניה של 2.4 דולר על הכנסות של 124.3 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה
של 2.35 דולר על הכנסות של 124.03 מיליארד. עם זאת, מכירות האייפון הסתכמו ב-69.1 מיליארד דולר, נמוך מהציפיות של וול סטריט שעמדו על 71 מיליארד דולר.
נקודת חולשה משמעותית בדו"חות היא המכירות בסין , שהסתכמו ב-18.5 מיליארד דולר - פער משמעותי מתחזיות האנליסטים שצפו מכירות של 21.5 מיליארד דולר. הנתונים משקפים מגמה מדאיגה בשוק הסיני, שם חוותה אפל ירידה של 8% במכירות ב-2024 ו-2% ב-2023. בנוגע לירידה של 11% בהכנסות בסין, קוק הסביר כי כמחצית מהירידה נובעת משינויים במלאי המפיצים. בנוסף, העדר זמינות של תכונות Apple Intelligence בסין מהווה אתגר משמעותי.
- המניה שזינקה היום פי 5.5 - ולמה כדאי לכם להיזהר ממנה
- הצרכנים חוששים מהאינפלציה - והמדדים נופלים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
קוק ציין כי בשווקים בהם הושקו תכונות הבינה המלאכותית, הביצועים של סדרת אייפון 16 היו חזקים יותר בהשוואה שנתית. החברה צפויה להשיק את התכונות בשפות נוספות כמו צרפתית וגרמנית באפריל, אך טרם נקבע מועד
להשקה בסין, כאשר החברה ממשיכה לעבוד מול הרגולטורים המקומיים. מגזר השירותים של החברה הציג ביצועים יציבים עם הכנסות של 26.3 מיליארד דולר, בהתאם לציפיות השוק. נתון זה מדגיש את חשיבותו הגוברת של מגזר זה בפעילות החברה.
בעוד שמכירות האייפון
אכזבו, אפל רשמה הצלחה משמעותית במגזרי המק והאייפד. מכירות המחשבים (מק) הסתכמו ב-8.99 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 7.96 מיליארד דולר. מכירות האייפד הגיעו ל-8.09 מיליארד דולר, משמעותית מעל לציפיות השוק של 7.32 מיליארד דולר. מגזר המוצרים הלבישים
של אפל, הכולל את השעון החכם Apple Watch ואוזניות ה-AirPods, הציג מכירות של 11.75 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים שעמדו על 12.01 מיליארד דולר.
לעומת זאת, מגזר השירותים המשיך להפגין צמיחה חזקה עם הכנסות של 26.34 מיליארד דולר,
עלייה של 13.9% לעומת השנה הקודמת. התוצאה עקפה את תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 26.09 מיליארד דולר. מגזר זה, הכולל שירותים כמו אחסון ב-iCloud ושירותי המוזיקה והווידאו של החברה, ממשיך להוות מנוע צמיחה משמעותי עבור אפל.
שווי השוק של אפל עומד על 3.673 טריליון דולר, מכפיל הרווח העתידי של החברה עומד על 29.8. מניית החברה עלתה במהלך 12 החודשים האחרונים בכ-33%.