ניקולהניקולה

סוף הסיפור - ניקולה פושטת רגל; המניה צוללת

בהמשך לדיווחים מהחודשים האחרונים והמזומנים שהלכו ונגמרו, חברת המשאיות החשמליות שמה סוף לשמועות ודיווחה על הגשת בקשה לפשיטת רגל

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ניקולה פשיטת רגל

יצרנית המשאיות החשמליות ניקולה Nikola -5.6%   הודיעה כי נכנסה להליך של פשיטת רגל. ההחלטה מגיעה לאחר שהחברה נאבקה להשאיר את הראש מעל למים עם קצב שריפת מזומנים גבוה וקשיים לגייס הון. החדשות מסמנות את סופו של מסע רצוף קשיים עבור ניקולה, שכלל שינויים רבים בהנהלה, תנודתיות בתוצאות וצניחה חדה במניה.


ניקולה מצטרפת לשורה של חברות רכב חשמלי שהונפקו בתקופת מגפת הקורונה, על רקע הבטחות לחולל מהפכה בתעשיית הרכב, אך קרסו בעקבות קושי להציג תוצאות ולגייס מקורות מימון. חברות כמו פיסקר, פרוטררה ולורדסטאון מוטורס כבר נכנסו לפשיטת רגל לאחר שהשקעות בתעשייה ירדו לנוכח הריבית הגבוהה והביקוש הנמוך.


כדי למקסם את שווי נכסיה ולבצע סגירה מסודרת של פעילותה, ניקולה הודיעה כי תחל בתהליך מכירה מסודר של נכסיה. עם זאת, החברה תמשיך לספק תמיכה תפעולית למשאיות שכבר נמצאות בשטח ולכמה מפעילויות תדלוק המימן שלה עד סוף מרץ.


לפי מסמכים שהוגשו לבית המשפט, החברה העריכה כי שווי נכסיה נע בין 500 מיליון דולר לכ-1 מיליארד דולר, בעוד שהתחייבויותיה נאמדות בטווח של 1 מיליארד עד 10 מיליארד דולר. ניקולה נוסדה לפני למעלה מעשור, הפכה לחברה ציבורית ביוני 2020 וסיפקה את המשאית הראשונה שלה בדצמבר 2021.


תרמית המשאית הנגררת - הסקנדל שטלטל את ניקולה

אחד הפרקים הסוערים ביותר בתולדות החברה התרחש באוקטובר 2022, אז הורשע מייסדה, טרבור מילטון, בהונאה. משרד התובע המחוזי בניו יורק האשים את מילטון בהצהרות כוזבות ומטעות כמעט בכל הנוגע לפיתוח משאיות חשמליות ומונעות במימן.


הפרשה התמקדה בין היתר במשאית מדגם ניקולה One, שהוצגה כמשאית מימן פעילה ומתקדמת. התביעה חשפה כי מילטון טען שהמשאית "פועלת במלואה", בעוד שבפועל חסרו לה רכיבים חיוניים כמו מנועים ומערכת שליטה. ב-2018 פרסם מילטון סרטון שהציג את המשאית כשהיא נוסעת לכאורה בכביש ישר. אך מאחורי הקלעים, התברר כי המשאית נגררה לפסגת גבעה, ולאחר מכן שוחררה לגלוש בכוח הכבידה בלבד, ללא מנוע פעיל. על פי הודעת משרד המשפטים האמריקאי, מדובר היה בהטעיה מכוונת שנועדה ליצור רושם כוזב בקרב משקיעים.


ב-2023 נגזר על מילטון עונש של ארבע שנות מאסר בגין שקרים שהפיץ בנוגע לטכנולוגיית המימן והחשמל של החברה.


גם מנכ"ל רביעי ב-4 שנים לא הצליח להציל את החברה

באוגוסט 2023 מונה סטיבן גירסקי למנכ"ל ניקולה, והיה המנהל הרביעי שהוביל את החברה בתוך ארבע שנים. גירסקי, בעל ניסיון רב בתעשייה, שימש בעבר כאנליסט במורגן סטנלי ובכיר בג'נרל מוטורס.


ניקולה הונפקה בבורסה דרך חברת ה-SPAC שלו, VectoIQ Acquisition Corp, ולאחר כניסתו לתפקיד היא הגבירה את קצב ייצור המשאיות החשמליות מבוססות תאי דלק מימן ב-2024. אך למרות זאת, החברה המשיכה לשרוף מזומנים, והמכירות נותרו נמוכות.

כל הכותרות


אחד הגורמים המרכזיים לקריסת ניקולה היה הקושי של לקוחות פוטנציאליים, חברות תובלה, לבצע את המעבר למשאיות חשמליות. עלויות ההקמה של עמדות טעינה והדלקת משאיות חשמליות גבוהות במיוחד, והריבית הגבוהה החריפה את האתגר הכלכלי של ציי המשאיות. המציאות הזו השפיעה לא רק על ניקולה אלא גם על מתחרותיה בתעשייה, שהתקשו לשכנע לקוחות להשקיע בהן.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה