טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

טסלה מאכזבת: סימני שאלה לגבי המכירות ברבעון הראשון של 2025

נתונים ראשוניים מצביעים על ירידה במכירות בצרפת, גרמניה וסין; האנליסטים מתעקשים על תחזית אופטימית של שווי של 2 טריליון דולר

אדיר בן עמי |

ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -4.15%  נסחרת בירידות שערים כאשר לפחות חלק מהירידה ניתן לייחס למגמה השלילית בשוק הכללי, כאשר מדד S&P 500 ומדד הדאו ג'ונס ירדו ב-0.9% ו-1.3% בהתאמה. עם זאת, נראה שמה שעוד מכביד על המניה הוא חששות המשקיעים מנתוני המכירות של הרבעון הראשון, כאשר האנליסטים ציינו היום כי מכירות הרכבים של החברה ברבעון הראשון נראות חלשות.


הנתונים הזמינים מוגבלים, אך מצביעים על מגמה מדאיגה. המכירות בצרפת ובגרמניה ירדו בינואר, ובסין נרשמה צניחה של כ-61% בהשוואה לשנה שעברה בינואר, וירידה של כ-23% במחצית הראשונה של פברואר, על פי נתונים שעוקב אחריהם האנליסט של סיטי, ג'ף צ'אנג.בוול-סטריט מסבירים כי חלק מהירידה במכירות נובע מהמתנת לקוחות להשקת הגרסה המעודכנת של המודל Y, שצפויה להתחיל במשלוחים החודש.


אנליסטים בוול סטריט צופים כי טסלה תמכור כ-450 אלף מכוניות ברבעון הראשון של 2025, עלייה מ-387 אלף ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, הנתונים המוקדמים מעלים ספק לגבי יכולת החברה לעמוד ביעד זה.


בוול-סטריט צופים שווי של 2 טריליון דולר

המניה מציגה תנודתיות גבוהה בחודשים האחרונים, כשמתחילת נובמבר ועד היום היא זינקה ב-43%. עם זאת, מאז השבעת הנשיא טראמפ בינואר, המניה ירדה ב-15% ונסוגה ב-25% משיא כל הזמנים של כמעט 480 דולר שנרשם בדצמבר. ניכר כי ההתפתחויות בזירה הפוליטית בוושינגטון משפיעות על המסחר במניה. מצד אחד, המשקיעים רואים יתרון בקשריו ההדוקים של מאסק עם הנשיא טראמפ, במיוחד בכל הנוגע לקידום חקיקה שתאפשר נהיגה אוטונומית בכבישי ארה"ב.


מנגד, קיים חשש שמעורבותו העמוקה של מאסק בממשל טראמפ עלולה להרחיק את קהל היעד המסורתי של טסלה - צרכנים דמוקרטים המחפשים פתרונות תחבורה ידידותיים לסביבה. דן אייבס, אנליסט וודבוש, טוען כי המיקוד בפעילות הפוליטית של מאסק מסיט את תשומת הלב מההתפתחויות העסקיות החיוביות בחברה. לדבריו, הצרכנים מצפים להשקת דגם חדש במחיר נמוך יותר שצפוי להגיע לשוק בשבועות הקרובים, והחברה מתקדמת משמעותית בפיתוח טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית. טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומיות כבר ביוני הקרוב, מהלך שעשוי לפתוח בפניה שוק חדש ומשמעותי. 


אייבס מעריך את שווי החברה ב-2 טריליון דולר, לא כולל את הפוטנציאל של אופטימוס - הרובוט ההומנואידי שטסלה מפתחת ומתכננת להשיק בסוף 2025 או תחילת 2026. האנליסט ממליץ על קניית המניה עם מחיר יעד של 550 דולר - אחת התחזיות האופטימיות ביותר בוול סטריט, כאשר מחיר היעד הממוצע עומד על 379 דולר.


כיום, כ-46% מהאנליסטים המכסים את המניה ממליצים על קנייה, נמוך מממוצע המלצות הקנייה למניות ה-S&P 500 העומד על 55%. האנליסטים מעריכים כי בטווח הארוך, תשומת הלב תחזור להתפתחויות העסקיות של החברה, כמו השקת דגמים חדשים והתקדמות בתחום הרובוטיקה. עם זאת, בטווח הקצר והבינוני, הדינמיקה הפוליטית סביב מאסק וטסלה צפויה להמשיך ולהשפיע על התנהגות המניה.

כל הכותרות



טסלה האיצה את פיתוח המוניות האוטונומיות


אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, הפתיע את המשקיעים כשהכריז כי החברה מתכננת להשיק את שירות המוניות האוטונומיות (רובוטקסי) כבר בחודש יוני הקרוב באוסטין, טקסס. ההכרזה מקדימה משמעותית את התחזית המקורית שדיברה על השקה בסוף השנה, ומסמנת האצה דרמטית בתוכניות החברה בתחום הרכב האוטונומי.

קיראו עוד ב"גלובל"


הבחירה בטקסס אינה מקרית. המדינה מציעה לטסלה יתרון משמעותי בזכות מדיניות רגולטורית מקלה במיוחד. בניגוד למדינות אחרות, טקסס מאפשרת לחברות להפעיל רכבים אוטונומיים על כבישים ציבוריים ללא צורך באישורים מיוחדים, כל עוד הרכבים מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות. יתרה מזאת, החוק אף אוסר על ערים ומחוזות להגביל את פעילות הרכבים האוטונומיים.


עם זאת, מומחים מעלים חששות לגבי המהלך המואץ של טסלה. החברה מציגה ניסיון מוגבל בתחום, עם רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן שתועדו בקליפורניה מאז 2016, ולא דיווחה על בדיקות נוספות מאז 2019. נתונים אלה נמוכים משמעותית בהשוואה למתחרות כמו Cruise של ג'נרל מוטורס ו-Waymo, שביצעו מיליוני קילומטרים של בדיקות לפני קבלת אישורי הפעלה.


הסיכונים המשפטיים והבטיחותיים מהווים אתגר משמעותי. מומחים משפטיים מזהירים כי בהפעלת רכבים ללא נהג, טסלה תישא באחריות מלאה לכל תאונה. בנוסף, כבר כעת נרשמה באוסטין עלייה במקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים של חסימת נתיבים ויצירת פקקי תנועה, כאשר לרשויות המקומיות אין כלים אפקטיביים לפיקוח.


למרות ההכרזה השאפתנית, בוול-סטריט מעריכים כי טסלה תתחיל בפיילוט מצומצם, שיתמקד באזורים מוגדרים ובתנאי מזג אוויר נוחים. צפוי כי החברה תשלב מערכות פיקוח מרחוק למצבי חירום כדי למזער סיכונים. השאלה המרכזית נותרת - האם טסלה תצליח להפוך את חזון הרובוטקסי למציאות בטוחה ורווחית, או שמא המהלך המואץ יתברר כמוקדם מדי?


מודל Y החדש

יצרנית הרכבים החשמליים השיקה לאחרונה את הגרסה המחודשת של המודל Y, הדגם הנמכר ביותר שלה. הרכב החדש מגיע עם תג מחיר התחלתי של 60 אלף דולר, הכולל את מערכת הנהיגה האוטונומית המתקדמת (FSD) שמחירה לבד עומד על 8,000 דולר. ללא המערכת, מחיר הרכב עומד על 52 אלף דולר - עלייה של כ-8% לעומת הדגם הקודם.



הגרסה החדשה של המודל Y מציעה שורת שדרוגים משמעותיים בעיצוב ובטכנולוגיה. בחלק החיצוני, הרכב מתהדר בתאורת LED קדמית ואחורית חדשנית, חזית נמוכה יותר וספוילר משודרג. השינויים לא רק משפרים את המראה אלא גם את היעילות האווירודינמית של הרכב.


בתא הנוסעים, טסלה השקיעה בשיפור חוויית הנסיעה עם מושבים חדשים העשויים מחומר דמוי עור רך, הכוללים פונקציות חימום וקירור. בידוד משופר הוביל להפחתה משמעותית ברעשים: ירידה של 23% ברעשי הכביש, 21% ברעשי הפגיעות ו-20% ברעשי הרוח. בנוסף, הותקן מסך מגע חדש מאחורי המושבים המאפשר צפייה בתוכן ומשחקים.


בישראל, השקת המודל Y החדש מעוררת שאלות לגבי יכולתו להתחרות בשוק המקומי. בעוד הדגם הקודם נמכר בכ-247 אלף שקל, הערכות מצביעות על כך שהדגם החדש יתומחר בסביבות 270 אלף שקל. זהו פער משמעותי מול המתחרים הסיניים, המציעים רכבים ברמה דומה במחירים של 200-240 אלף שקל, מה שעלול להשפיע על היקפי המכירות בשוק המקומי.


טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.1 טריליון דולר, לאחר שמנייתה איבדה כבר 12% מתחילת השנה וזינקה ב-83% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה