
החברה הוותיקה שחזרה להיות הקמעונאית הגדולה בעולם
כשאמזון התחילה למכור ספרים דרך האינטרנט וסללה את הדרך לכל תחום האי-קומרס, היו רבים שהספידו את את הקמעונאות הפיזית כולה ואת הנציגה הבולטת שלה וולמארט. אבל וולמארט ידעה לקרוא את המפה, ובעזרת כניסה למכירות אונליין והשקעות עתק נוספות היא מדביקה את הקצב, והמניה מגיבה בהתאם
אם קניתם אמזון (סימול:AMZN) בתחילת יולי 1997, מיד לאחר ההנפקה, הרווח שלכם היום על המניה (בלי הדיבידנדים) הוא 298,760%. אם קניתם באותו היום מניות וולמארט (סימול:WMT), חברת הקמעונאות הגדולה בעולם באותם ימים, יש לכם כרגע תשואה של 1,764%. אם קניתם את שתי המניות הנ"ל בתחילת ספטמבר 2009, בעת היציאה ממשבר 2008-9, אז התשואות מאז הן 6,174% ו-505% בהתאמה. אבל אם רכשתם את שתי המניות לפני חמש שנים, נהניתם מתשואות של 115.8% ב-אמזון ו-167% בוולמארט. ולבסוף, אם קניתם את המניות לפני שנה, אז אמזון הניבה 36.6% ו-וולמארט הניבה 86.3%.
מבחינת ההכנסות, ב-2024 הציגה וולמארט בת ה-80, הכנסות, רווח תפעולי ונקי של 648.12, 27 ו- 15.5 מיליארד דולר בהתאמה, ואילו אמזון בת ה-31, הציגה הכנסות של 638 מיליארד, ורווח תפעולי ונקי של 68.6 ושל 59.2 מיליארד בהתאמה. על בסיס נתונים היסטורי, וולמארט נסחרת לפי מכפיל רווח של 43 ואילו אמזון נסחרת לפי מכפיל 41.3.
למה הסטטיסטיקה הזו מעניינת? כי היא מייצגת בגדול את השפעת מהפכת הטכנולוגיה על תעשיית הקמעונאות, המרכיב החשוב ביותר של כלכלת ארה"ב והעולם. השיבוש הגדול שביצעה המהפכה בתחום המסחר הקמעוני, לצד ההתייעלות האדירה, היה המסחר האלקטרוני (ה-E-commerce) שהפך את אמזון למתחרה הגדולה של וולמארט.
אמזון ו-eBay ייסדו את האי-קומרס
בשנת 1995 נפתחו השווקים המקוונים הראשונים, כאשר אמזון של ג'ף בזוס יצאה עם מכירה מקוונת של ספרים, וחברת AuctionWeb של פייר אומידיאר פתחה את אתר המכירות הפומביות המקוון הראשון, שלימים נקרא eBay. מעטים מאוד חשבו באותם ימים, שמכירות קמעוניות מקוונות ישבשו את הקמעונאות כפי שבאמת קרה, אבל פחות מעשור לאחר מכן התחיל הוויכוח הגדול בוול סטריט, "האם אמזון עומדת להתחרות בוולמארט על ההובלה של הקמעונאות". בעשור השני של המאה ה-21 כבר דובר על כך שהקמעונאות הפיזית (וכנראה גם וולמארט) עומדת להיעלם מהעולם לטובת האי-קומרס. הוויכוח הזה, שהלך וגדל בין 2003 ל-2018, התבטא היטב ביחס תשואת המניות של אמזון ו-וולמארט בין 2003 ל-2018, כאשר מניית אמזון עלתה ב-10,504% לעומת ה-90% שהניבה וולמארט באותן שנים
ב-2018 רכשה אמזון במפתיע את 500 הסניפים של רשת הסופרמרקטים Whole Foods Market ב-13.7 מיליארד דולר. הרכישה הדהימה את וול סטריט, שם לא הבינו מדוע מלכת האי-קומרס נכנסת למה שמכונה The Brick-and-Mortar Facility Retail (שיווק קמעונאי ממרכזי מכירה), שנראה באותם ימים, במיוחד לאנליסטים, כסקטור שהולך ויורד. יודעים מדוע הסכים בזוס לרכוש את Whole Foods Market ומדוע הסכים בעל המניות המוביל של הרשת, ג'ון מקי, למכור? כי בזוס הבין שלמרות הצמיחה המהירה של סקטור האי-קומרס, מתקרבת "נקודת האיזון" בין רצון הצרכנים לרכוש במקוון לבין רצונם למשש את הסחורה, לבלות בקניון. הוא הגיע למסקנה שאמזון חייבת להיכנס ובגדול לתחום ה-Brick-and-Mortar, ו-Whole Foods הייתה הרכישה האידיאלית למימוש הצעד. הבעיה של בזוס הייתה שמקי התנגד תחילה למכירת הרשת. בזוס היה צריך לשכנע אותו בתזה שמרכזי המכירה הפיזיים בתהליך של ירידה ואם הוא לא יעביר את Whole Foods למסחר מקוון החברה, שבאותו זמן הייתה בהפסדים, תיכנס לבעיה. בזוס אף הוסיף למחיר הקנייה פרמיה משמעותית, וזה מה ששכנע את מקי למכור לבסוף.
לאחר ההודעה על הרכישה, כתב הרמן סיימור, היו"ר והמייסד של חברת הייעוץ הגרמנית המובילה Kucher & Partners, שההחלטה של בזוס (גם לגבי הפרמיה) היא למעשה מה ששינה את תעשיית הקמעונאות. "כאשר אמזון קנתה את Whole Foods, רכשה ענקית הקמעונאות המקוונת מעבדה לקמעונאות המשתבשת. אמזון עשתה מהלך שהכניס אותה מיידית לתחרות מול וולמארט. ליתר דיוק, אמזון קנתה רשת של 500 מתקני מכירה פיזיים שמדי שבוע משרתים כשמונה מיליון לקוחות, מה שיאפשר גם לצרף את הלקוחות למערך המקוון וגם לאפשר למינויי אמזון המקוונת שמעוניינים לבלות בקניונים".
וולמארט נכנסה למכירות מקוונות
כפי שהסתבר בדיעבד, היתה עוד סיבה חשובה למהלך שביצע בזוס ולפרמיה ששילם. באותה שנה נכנסה וולמארט בעוצמה לתחום האי-קומרס, ובזוס הבין שזה מחייב אותו להיכנס ל-Brick-and-Mortar. השיקול, כך הסתבר בדיעבד, היה מוצדק. החדירה המקוונת של אמזון, בשנת 2018, עמדה על 77.2%, בעוד שהחדירה המקוונת של וולמארט הייתה רק 4.9%. אבל בסוף 2023 ירדה החדירה המקוונת של אמזון ל-71.7% בעוד שהחדירה המקוונת של וולמארט הגיעה לשיא של כל הזמנים עם 15.4%. אם תבדקו את המניות, תגלו שהחל מסוף 2018 ועד היום עלתה וולמארט ב-240% ואילו אמזון עלתה ב-187%.
צמיחת המסחר האלקטרוני של וולמארט בארה"ב הייתה לא פחות ממדהימה. המכירות המקוונות המקומיות שלה זינקו מ-27 מיליארד דולר ב-2019 ל-82 מיליארד דולר עד סוף 2023. גם פעילות המסחר האלקטרוני העולמי של החברה עלתה משמעותית מ-68% ל-82%. בינתיים, נתח המסחר האלקטרוני של אמזון בארה"ב נשאר יציב יחסית, ועלה רק במעט מ-66% ב-2019 ל-69% ב-2023. השתיים, אגב, מחזיקות ב-50% מכל המסחר המקוון בקמעונאות גלובלית.
כל הכותרות
האם וולמארט מסוגלת להמשיך ולהחזיק בבכורה? מבחינת המשקיע, לאחר שנים של פיגור מאחורי אמזון (בין 2009 ל-2023), וולמארט מדביקה את הקצב במהירות. מניותיה עלו ב-72% ב-2024, וב-16% נוספים עד כה השנה. וולמארט הצליחה למעשה לחדור בצורה מרשימה למסחר האלקטרוני, כשהיא צוברת נתח הולך וגדל של קונים בעלי הכנסה נמוכה ובעלי הכנסה גבוהה כאחד. אבל ולמרות העלייה המרשימה באי-קומרס, הרי שהעלייה במספר הלקוחות בחנויות הפיזיות מרשימה לא פחות. בפברואר נערך סקר על ידי Morning Consult שלפיו 89% ממשקי הבית שנסקרו ושהכנסתם מעל 100,000 דולר אמרו שהם קנו בוולמארט, וזאת לעומת 77% חמש שנים קודם לכן. המספרים דומים גם בחלקי הצרכנים האחרים. המסקנה לפיכך היא שמהפכת הטכנולוגיה לא רק שיבשה את מנהגי הקנייה, אלא היא גם מאפשרת לחברות בתחום הקמעונאי לנצל טוב יותר את מה שמכונה "הוויית הצרכן" (consumer well being), ואת זה וולמארט מנצלת באמצעות השקעות עתק שמכוונות לשפר את הרגשת הצרכן וזו סיבה מרכזית גם בהתנהגות המשקיעים.
- המניה שזינקה היום פי 5.5 - ולמה כדאי לכם להיזהר ממנה
- הצרכנים חוששים מהאינפלציה - והמדדים נופלים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
חשוב לציין כי אתמול פרסמה וולמארט את דוחותיה לרבעון הראשון, והנתונים אכזבו מעט, אבל ייתכן מאוד שזו רק חולשה נקודתית בתוך מסלול ארוך טווח שמעיד על יציבות וחוזק.
הקמעונאית השלישית: קוסטקו מכה את שתי הגדולות
חשוב לציין שהקמעונאית שהכי מצליחה בתחום "הוויית הצרכן" היא דווקא קוסטקו (סימול:COST), הקמעונאית השלישית בגודלה אחרי וולמארט ואמזון, שמנייתה מכה בחמש השנים האחרונות גם את וולמארט וגם את אמזון, אבל מבחינת סדרי הגודל היא קטנה בהרבה משתי האחרות.
"המאבק" בין השינויים שמובילה מהפכת הטכנולוגיה בתחום הקמעונאי, לדוגמה בין האי-קומרס לשיווק הפיזי, מתרחש בכל הסקטורים ומתקדם בצורה דומה בכולם, והמשקיע חייב להבין שקצב ההתקדמות והשיבוש הולך וגובר. מספיק להתבונן בקצב ההתמזגות של ה-AI לתוך התעשייה והחברה על מנת להבין שגם השיבושים יגבירו את הקצב. מישהו ב-2022 חשב שה-AI יהיה איפה שהוא נמצא היום?
מדובר ב"מאבק" שמתפרש לא רק על "הוויית צרכן", שהולכת ומשתפרת עם ההתקדמות הטכנולוגית, אלא גם על דברים כמו "שיבושים טכנולוגיים" שיכולים לקלקל למשקיע את אסטרטגיית ההשקעות שלו לחלוטין. קחו למשל את אנבידיה (סימול:NVDA) שמנייתה הניבה 1,817% בחמש השנים האחרונות לעומת 106% שהניב הנאסד"ק ו-152% של מדד המוליכים למחצה, ה-SOXX, שאנבידיה מככבת בתוכו. למה היא עלתה כך? כי המשקיעים הגיעו למסקנה שאנבידיה הפכה כמעט למונופול בתחום השימוש ב-AI בתעשיית המוליכים למחצה, ושהמעבד שלה הוא הרכיב החשוב ביותר להתקדמות מהפכת ה-AI.
אז מה קרה למניה בחודשים האחרונים שהיא מיטלטלת כמו שיכורה עם נטייה מטה? נכון, המניה נורא יקרה והחשש מתיקון משחק תפקיד בהתנהגותה, אבל היא כבר "נורא יקרה" מזה כשנתיים. מה שמשפיע "על באמת" בשלב הנוכחי זה החשש שאולי בכל זאת מתפתחת תחרות שמתקדמת מהר מכפי שחשבו עד כה.
יש שטוענים שאמזון "מתקרבת" והדוחות האחרונים של TSM מראים שהחברה משקיעה הון בפיתוח מעבדים מונעי AI. המשקיע של היום אינו יכול לסמוך על "שבע המופלאות" שימשיכו להוביל לעד. שימו לב איזה מניות טסו בשנה האחרונה - HOOD, RDDT וכן, הקרנות של קאתי ווד, קבוצת ARK שנשחטה ממש בתיקון 2022. כתבתי על HOOD ו-RDDT לפני כמה חודשים והסברתי שאתרים אלו מתאימים לדורות ה-X, ה-Y ולבטח ה-Z שהם המינויים והעוקבים שלהם. דורות אלו אינם שואבים מידע מוול סטריט ג'ורנל או מ-CNN FINANCE אלא בעיקר בשני האתרים.
למה ARK עולה? כי המניות שבהן השקיעה ווד הן כולן מייצגות שיבוש. אז נכון, בסוף 2021 הן הרקיעו שחקים על בסיס חלום שמתחיל כעת שוב, כאשר ערך המניות נמוך ב-60%-70% משהיה ב-2021. שאלתם את עצמכם מדוע פלנטיר (סימול:PLTR) היא "המניה החמה בעיר" במכפיל היסטורי 630? כשהייתה על 70 דולר כתבתי עליה סיפור שלם. "כדאי להמתין לתיקון" כתבתי אז כי הייתה "יקרה מדי" ומי קנה אז? קאתי ווד. אגב, היא מכרה השבוע.
המסקנה מכל הדברים האלה צריכה להיות שחייבים לבצע "מחקר השקעות עצמאי". כל החומר שדרוש להחלטות השקעה נמצא ברשת ובחצי חינם. המשקיע חייב לעשות שיעורי בית מחד אבל לא פחות ללמוד על עצמו ולדעת מה ההשקעה שמתאימה לו.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות.
המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.