ריביאן
צילום: טוויטר
דוחות

ריביאן מאכזבת בתחזית המסירות ל-2025; המניה נופלת

חברת הרכבים החשמליים דיווחה כי היא צופה למסור בין 46,000-51,000, נמוך מצפי האנליסטים שהיה ל-55,000 מסירות; החברה אומנם פרסמה תוצאות חזקות לרבעון הרביעי שכללו לראשונה גם רווח גולמי, אבל החברה ציינה בנוסף כי היא צופה קשיים השנה בעקבות המכסים וביטול הטבת המס בארה"ב

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ריביאן רכב חשמלי

מניית ריביאן Rivian Automotive -4.7%   נופלת בוול סטריט אחרי הדוחות. למרות תוצאות חזקות לרבעון הרביעי, הצפי של החברה ל-2025 מדאיג את המשקיעים - החברה צופה למסור בין 46,000-51,000 רכבים השנה לעומת צפי האנליסטים שהיה ל-55,000 רכבים, תוך שהיא מציינת כי היא צופה קשיים בעקבות המכסים ומלחמת הסחר כמו גם ביטול הטבת המס בארה"ב שעד היום אפשרה לרוכשים להנות מהטבת מס בגובה של 7,500 דולר כשהם רוכשים רכב חשמלי. 


המכסים וביטול הטבת המס מעיבים על השנה הקרובה


ריביאן מתמודדת עם עננה של אי ודאות שמרחפת מעל השנה הקרובה. בממשל טראמפ דוחפים להגברת המכסים על מוצרים מסין, כולל רכיבים מרכזיים המשמשים את יצרניות הרכב החשמלי בארה"ב. ריביאן, כמו יצרניות נוספות, תלויה בחלקים המיוצרים בסין, במיוחד בסוללות ורכיבים אלקטרוניים. עלייה במכסים תוביל להוצאות ייצור גבוהות יותר, שיאלצו את החברה לייקר את מחירי הרכבים או לספוג את העלויות על חשבון הרווחיות.


המשקיעים חוששים כי ריביאן, שאומנם הצליחה ברבעון האחרון להציג רווח גולמי אך עדיין לא רווח נקי, תתקשה להתמודד עם גידול בהוצאות בזמן שהתחרות בשוק הרכב החשמלי הופכת לאגרסיבית יותר. טסלה, פורד ויצרניות סיניות כמו BYD, מציעות אלטרנטיבות במחירים נמוכים, מה שעלול להקשות על ריביאן לשמור על מעמדה בשוק.


האיום השני מגיע מכיוון הממשל הפדרלי, כאשר הנשיא טראמפ והמפלגה הרפובליקנית מאותתים על כוונה לבטל את הטבת המס לרכבים חשמליים. כיום, רוכשי רכבים חשמליים זכאים להחזר מס של עד 7,500 דולר, מה שהופך את הרכבים לאטרקטיביים יותר מבחינת הצרכנים. ביטול ההטבה עשוי לגרום לירידה משמעותית בביקוש, במיוחד עבור דגמים יקרים כמו ה-R1T וה-R1S של ריביאן.


אם התמריצים יוסרו, ייתכן שהלקוחות יעדיפו רכבים זולים יותר, במיוחד כשתאגידים כמו טסלה ו-BYD יכולים להציע רכבים במחירים נמוכים יותר הודות ליתרון הגודל שלהם. עבור ריביאן, שעדיין נמצאת בשלבי התרחבות ראשוניים, פגיעה במכירות עשויה לעכב את תהליך הפיכת החברה לרווחית וליצור קשיים במימון ההשקעות העתידיות שלה.


אפילו לפני שהחלטות על מכסים וביטול הטבת המס יוצאות לפועל, עצם חוסר הוודאות בנוגע למדיניות הממשלה יוצר לחץ על משקיעי ריביאן. חוסר היכולת להעריך כיצד ייראה שוק הרכב החשמלי בארה"ב בשנתיים הקרובות גורם לחשש בקרב משקיעים מוסדיים, שמעדיפים להימנע מהימורים על חברות שניכולות להיפגע משינויים ברגולציה. 

כל הכותרות



הרבעון הרווחי הראשון בהיסטוריה של החברה לא מספק את המשקיעים


ריביאן דיווחה לראשונה על רווח גולמי של 170 מיליון דולר ברבעון הרביעי, נתון המיוחס לשיפור בעלויות הייצור, עלייה בהכנסות מכל רכב שנמסר, וכן צמצום עלויות קבועות.

קיראו עוד ב"גלובל"


"ברבעון זה השגנו רווח גולמי חיובי והורדנו 31,000 דולר מעלות הייצור לכל רכב שנמסר ברבעון הרביעי של 2024 לעומת התקופה המקבילה אשתקד", אמר מנכ"ל החברה, אר.ג'יי. סקרינג'. לדבריו, התייעלות זו חיונית להשקת דגם ה-R2, הרכב העממי של החברה, שהוזלת עלותו נחשבת לאבן דרך משמעותית במעבר לרווחיות.


החברה גם דיווחה על הכנסות רבעוניות של 1.73 מיליארד דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.38 מיליארד דולר - עלייה של 32% לעומת 1.31 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.


ריביאן דיווחה על הפסד מתואם למניה של 0.46 דולר, לעומת תחזיות להפסד של 0.65 דולר. כמו כן, הפסד ה-EBITDA המתואם עמד על 277 מיליון דולר - טוב יותר מהתחזיות שהצביעו על הפסד של 399.8 מיליון דולר.


בשנת 2024 כולה, החברה רשמה הפסד EBITDA מתואם של 2.68 מיליארד דולר - נמוך מהתחזית הקודמת של 2.87 מיליארד דולר ושיפור משמעותי לעומת 3.78 מיליארד דולר ב-2023. החברה דיווחה כי ייצרה 49,476 רכבים ומסרה 51,579 במהלך 2024. ברבעון הרביעי בלבד, ריביאן ייצרה 12,727 רכבים ומסרה 14,183.


נכון לסוף השנה, בקופת החברה היו 5.29 מיליארד דולר במזומנים ושווי מזומנים - ירידה לעומת 7.85 מיליארד דולר שנה קודם לכן.



ההתפתחויות ברבעון - הרחבת השותפות עם פולקסוואגן, והחששות מאיבוד הסיוע הממשלתי בארה"ב


הרבעון הרביעי של ריביאן התאפיין בהתפתחויות אסטרטגיות משמעותיות. בנובמבר הודיעה החברה על הרחבת השותפות עם פולקסווגן, כאשר יצרנית הרכב הגרמנית הזרימה הון נוסף למיזם המשותף. במסגרת השותפות, ריביאן תספק את הארכיטקטורה החשמלית שלה ואת מערכת התוכנה הנלווית - מרכיב קריטי בהשקת דגם ה-R2 המתוכננת למחצית הראשונה של 2026.


בנובמבר הודיעה החברה גם על קבלת "התחייבות מותנית" להלוואה בגובה 6.6 מיליארד דולר ממשרד האנרגיה האמריקאי (DOE). ההלוואה נועדה לתמוך בהקמת מפעל ההרכבה החדש של ריביאן מחוץ לאטלנטה. עם זאת, הממשל החדש של טראמפ ומשרד היעילות הממשלתית אותתו כי הם יבחנו מחדש את העסקה, מה שעלול לעכב או לסכן את קבלת המימון.


בנוסף, בתקופה האחרונה החברה נאלצת להתמודד עם ריקול של 17,260 רכבים בארה"ב בעקבות תקלה בפנסי החזית, שעלולה להפחית את הנראות ולגרום לסיכון מוגבר לתאונות, כך הודיעה רשות הבטיחות בדרכים (NHTSA) ביום שישי האחרון. ריקולים הם לא דבר חריג למדי בתעשיית הרכב בכלל ובחברות הרכב החשמלי בפרט, אבל כל ריקול שכזה לבטח לא מוסיף לסנטימנט של הצרכנים והמשקיעים סביב ריביאן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה