
ביל אקמן ממשיך לקנות מניות נייקי: האם מדובר בהזדמנות קנייה לפני קאמבק?
אקמן ממשיך להגדיל את אחזקותיו בנייקי, למרות ירידה של יותר מ-50% בשווי המניה מאז 2021. האם זה סימן לכך שהמותג האגדי בדרך להתאוששות?
נייקי Nike Inc -0.95% , אחת מחברות ההלבשה וההנעלה הגדולות בעולם, איבדה למעלה מ-50% מערכה מאז השיא שלה בסוף 2021. הירידה במניה נבעה בעיקר משינויים אסטרטגיים כושלים שביצעה לאחר מגפת הקורונה. החברה החליטה להתמקד במכירות
ישירות לצרכן (DTC) ולהפחית את שיתוף הפעולה עם רשתות קמעונאות מסורתיות, אך המהלך התברר כטעות חמורה. בזמן שנייקי נאבקה להסתגל לשינוי, מתחרים כמו On Holding On Holding -5.41% ו-Hoka Deckers Outdoor
Corp השתלטו על נתחי שוק שהחברה נטשה. ברבעון שהסתיים בנובמבר 2024, דיווחה נייקי על ירידה של 8% בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת, לצד ירידה של 10% ברווח הגולמי. בתגובה לכך, החברה ביצעה שינוי הנהלה משמעותי, ומינתה מחדש את אליוט היל לתפקיד המנכ"ל במטרה לייצב
את הספינה. הנהלת נייקי פועלת כעת לניקוי מלאי ישן, חידוש הקשרים עם קמעונאים ושיפור קו המוצרים העתידי – צעדים שאמורים להחזיר אותה למסלול הנכון.
מהלך שיווקי נועז ושיתוף פעולה עם SKIMS
כחלק מהניסיון לחזור לקדמת
הבמה, נייקי חזרה לפרסם בפריים-טיים האמריקאי עם פרסומת ששודרה במהלך הסופרבול – לראשונה מזה 27 שנים. אך המהלך המשמעותי יותר הגיע עם ההכרזה על שיתוף פעולה חדשני עם SKIMS, מותג בגדי הגוף של קים קרדשיאן. SKIMS, שהוקם בשנת 2019, הפך במהרה לאחד המותגים הצומחים ביותר
בתחום האופנה, עם הכנסות של כמיליארד דולר בשנה. החברה הצליחה לחדור לשוק באמצעות מגוון רחב של מוצרים לכל מבנה גוף, לצד קמפיינים חזקים שהובלו על ידי כוכבים משפיעים. עבור נייקי, זהו ניסיון נועז לשדרג את חטיבת ההלבשה שלה, שנאבקת בתחרות קשה מול מותגים כמו Lululemon
Lululemon Athletica -1.87% . שיתוף הפעולה עם SKIMS, שיושק באביב הקרוב, עשוי לפתוח עבורה קהלים חדשים ולחזק את נוכחותה בשוק ההלבשה היומיומית, מעבר לביגוד ספורטיבי מסורתי.
האם מדובר בהזדמנות קנייה?
למרות הירידה בהכנסות וברווחים, נייקי עדיין מחזיקה במעמד מוביל בתעשייה, עם מותג חזק ונוכחות גלובלית רחבה. נכון להיום, המניה נסחרת במכפיל הכנסות (P/S) של 2.3 - הרמה הנמוכה ביותר בעשור האחרון, מה שעשוי להעיד על תמחור חסר בשוק (הממוצע ההיסטורי הוא 3.6). נייקי
גם מחזיקה במאזן חזק עם 9.7 מיליארד דולר במזומן, סכום גבוה מהחוב שלה (9 מיליארד דולר). כמותג ששולט בענף ההנעלה הספורטיבית ומחזיק בחוזי חסות עם ספורטאים מובילים ברחבי העולם, החברה נהנית מעוצמה שיווקית אדירה. השאלה הגדולה היא האם האסטרטגיות החדשות שלה יניבו תוצאות
חיוביות. שיתוף הפעולה עם SKIMS מצביע על פתיחות לחשיבה מחוץ לקופסה, אך ההצלחה בפועל תיקבע רק בחודשים הקרובים.
מכפיל ההכנסות הנמוך של נייקי (2.3) מעיד שהמניה נסחרת מתחת לשווייה ההיסטורי, מה שיכול להוות הזדמנות אם החברה תשפר רווחיות.
מנגד, מכפיל הרווח העתידי שלה יחסית גבוה (31) מצביע על כך שהשוק כבר מתמחר צמיחה משמעותית ברווחים. אם נייקי תעמוד בציפיות ותשפר את שולי הרווח, המניה עשויה להיות אטרקטיבית, אך אם השיפור יהיה איטי מהצפוי, ייתכן שהמחיר הנוכחי כבר מגלם את רוב הפוטנציאל שלה.
ברבעון הראשון תחת הנהלתו של היל דווחה החברה על ירידה של 8% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ל-12.4 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים להכנסות של 12.11 מיליארד דולר. הרווח הנקי הסתכם ב-78 סנט למניה או 1.16 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים לרווח
של 63 סנט בלבד. ברבעון המקביל עמדו רווחי החברה על 1.03 דולר למניה או 1.58 מיליארד דולר.
נייקי לקראת נקודת מפנה?
אנה אנדרייבה, אנליסטית בפייפר סנדלר, מציינת כי השווקים כבר זמן רב מבקשים מנייקי להגביר את קצב
החדשנות שלה. האנליסטים טוענים כי המחסור במוצרים חדשים והשקות מותגים העיב על צמיחת המכירות של החברה ועל הגדלת נתח השוק שלה - מציאות שהמנכ"ל החדש, אליוט היל, הכיר בה. Skims, שהתחילה את דרכה כמותג הלבשה מעצבת לנשים, הפכה למתחרה משמעותית בשוק האופנה. החברה הרחיבה
את פעילותה להלבשה תחתונה, בגדי פנאי, בגדי ים ואף הלבשת גברים. המוצרים הפופולריים ביותר שלה נמכרים לרוב תוך דקות ספורות, וזכו לקהל מעריצים נלהב במיוחד בקרב הצרכנים הצעירים. החברה הפרטית, ששוויה הוערך לאחרונה בכ-4 מיליארד דולר, צפויה להעניק לנייקי יתרון משמעותי
בשוק הנשי, תחום שהיווה נקודת תורפה עבור ענקית הספורט לאורך השנים.
אנדרייבה רואה בהכרזה זו "צעד חיובי ויוצא דופן תחת ההנהגה החדשה של היל להאצת העסקים בתחום הנשים", היא שדרגה את המניה ל-Overweight בינואר, בטענה שהיל נוקט בצעדים הנכונים לתיקון המסלול.
הזכייה בקהל הנשי היוותה אתגר משמעותי עבור נייקי, במיוחד בתחום ההלבשה, שם מותגים כמו Lululemon Athletica, Alo Yoga ו-Athleta שולטים בשוק. עסקי הנשים של נייקי הראו לאחרונה סימני התאוששות, אך הכנסת Skims לתמונה צפויה לסייע לנייקי לבסס אחיזה חזקה יותר בשוק.
- ניצחון השמרנים בגרמניה: האם הכלכלה הגדולה באירופה תצא מהקיפאון?
- עליבאבא חוזרת לככב: זינקה ב-70% מתחילת השנה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
רכישות נוספות של אקמן
לאחרונה ביל אקמן, פרסם כי הגיש הצעה מחודשת לרכישת 10 מיליון מניות חדשות של חברת הווארד יוז הולדינגס Howard Hughes Holdings -0.93% במחיר של 90 דולר למניה.
אם העסקה תושלם, פרשינג סקוור תחזיק ב-48% ממניות החברה, ואקמן עצמו יכהן כיו"ר ומנכ"ל. ההצעה החדשה של אקמן מהווה שיפור לעומת הצעתו הקודמת מינואר, שבה הציע לרכוש 11.8 מיליון מניות במחיר של 85 דולר למניה, והיא אינה דורשת אישורים רגולטוריים, הצבעת בעלי מניות או
מימון חיצוני. לפיכך, אם תאושר, העסקה תוכל להיסגר תוך מספר שבועות בלבד. אקמן הודיע כי בכוונתו להשתמש במשאביה של פרשינג סקוור כדי להפוך את הווארד יוז לחברת אחזקות מגוונת, בדומה לברקשייר האת'ווי של וורן באפט. לדבריו, "HHH החדשה תרכוש שליטה בחברות פרטיות וציבוריות
שעומדות בקריטריונים של פרשינג סקוור לאיכות עסקית". אקמן, שהושפע מדרכו של באפט, ציין כי ברקשייר האת'ווי החלה כחברת טקסטיל כושלת והפכה לאימפריה עסקית בשווי של טריליון דולר. הוא רואה באחזקה בקהילות מתוכננות ומתרחבות עסק מבטיח לטווח הארוך, עם נכסים כמו The Woodlands
ביוסטון ו-Summerlin בלאס וגאס.
לצד זאת, אקמן חשף כי קרנו רכשה נתח משמעותי במניות אובר Uber -2.92% מאז ינואר, והגיעה לאחזקה של 30.3 מיליון מניות, בשווי של 2.3 מיליארד דולר. אקמן ציין כי מניות החברה נסחרות בהנחה גדולה ביחס לערכן הפנימי, מה שמספק לדעתו הזדמנות השקעה נדירה, במיוחד עבור חברה גדולה כמו אובר. בהודעה שפרסם ברשת X, אמר אקמן: "אובר היא אחת החברות המנוהלות בצורה הטובה ביותר בעולם. באופן מפתיע, ניתן עדיין לרכוש את המניה בהנחה משמעותית מערכה האמיתי – שילוב מאפיינים שהוא נדיר במיוחד, במיוחד עבור חברה בעלת שווי שוק גבוה". מאז הודעתו של אקמן ב-7 בפברואר, מניית אובר זינקה בכ-6%,מתחילת השנה, המניה רשמה עלייה של 30%, לאחר שבשנת 2024 איכזבה את המשקיעים ואיבדה כ-2% מערכה.
אקמן מחזיק בגישה
ארוכת טווח כלפי אובר, ואף הזכיר כי היה משקיע מוקדם בחברה דרך קרן הון סיכון. הוא גם הדגיש את תפקידו של המנכ"ל, דארה קוסרשאהי, בהפיכת החברה למכונת רווח וצמיחה: "מאז שקוסרשאהי הצטרף ב-2017, הוא ביצע עבודה יוצאת דופן בהפיכת אובר לחברה רווחית שיוצרת תזרים מזומנים
משמעותי". אך מעבר להערכתו הכללית לגבי איכות הניהול והצמיחה של אובר, ייתכן שאקמן מזהה נכס נסתר בתוך החברה – בדומה להשקעתו המוקדמת בוונדי’ס וטים הורטנס.