
צניחה חדה במכירות טסלה באירופה: המניה ירדה ב-25% החודש
בעוד שוק הרכב החשמלי ממשיך לצמוח באירופה, טסלה רושמת ירידה של 45% במכירות, כשמתחרותיה מתחזקות. שינויים בקווי הייצור והמעורבות הפוליטית של אילון מאסק עשויים להיות בין הסיבות לירידה
מכירות טסלה Tesla -0.07% באירופה רשמו ירידה חדה של 45% בחודש ינואר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בזמן ששוק הרכב החשמלי כולו צמח ב-37%. לפי נתוני איגוד יצרני הרכב האירופי, טסלה רשמה 9,945 מסירות בלבד, ירידה משמעותית בהשוואה ל-18,161 רכבים בינואר 2024. במקביל, יצרניות רכב אחרות, כמו פולקסווגן, סטלנטיס ורנו, נהנו מעלייה בביקוש, במיוחד בגרמניה ובבריטניה, שם נרשמה צמיחה חזקה במכירות רכבים חשמליים.
הירידה מורגשת בעיקר בשווקים מרכזיים עבור טסלה. בגרמניה, מכרה החברה 1,277
רכבים בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2021. בצרפת, המצב גרוע אף יותר, עם ירידה של 63% - הנתון החלש ביותר מאז אוגוסט 2022. גם בבריטניה, שם BYD הסינית עקפה לראשונה את טסלה במספר המסירות, נרשמה האטה של כמעט 8% בשוק רכב חשמלי שצמח ב-42%. הירידות במכירות לא עברו
ללא תגובה בשוק ההון. מניית טסלה ירדה ב-6% במהלך המסחר בניו יורק ביום שלישי, כאשר המגמה השלילית מתחילת השנה הצטברה לצניחה כוללת של 23%.
הסיבות לירידה: ייצור, תחרות ופוליטיקה
אחת הסיבות האפשריות לירידה במכירות היא שינוי בקווי הייצור של ה-Model Y, הדגם הפופולרי ביותר של החברה. טסלה החלה בתהליך עדכון לייצור דגם משופר, מהלך שצפוי לגרום לעיכובים משמעותיים. לפי סמנכ"ל הכספים של החברה, וייבהב טנג'ה, המעבר לדגם החדש עלול לעלות לחברה שבועות של עצירת ייצור, מה שהשפיע ישירות על המסירות בשוק האירופי. בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות רכב אירופיות כמו פולקסווגן ורנו, שצוברות נתח שוק משמעותי.
הדרישות הרגולטוריות המחמירות של האיחוד האירופי ובריטניה, שמחייבות יצרניות רכב למכור יותר דגמים חשמליים ולעמוד בתקני פליטת פחמן מחמירים יותר, דוחפות את המתחרות להשקיע ולהרחיב את היצע הרכבים החשמליים שלהן. סוגיה נוספת שמרחפת מעל ביצועי החברה היא המעורבות הפוליטית הגוברת של אילון מאסק. פעילותו הפוליטית בגרמניה ובבריטניה, כולל תמיכתו במפלגות ימין קיצוני וביקורתו הפומבית על מנהיגים כמו ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, עוררה מחלוקת ציבורית והשפיעה על תדמיתו במדינות אלו.
- החוזים על הנאסד"ק עולים 1%, על הדאו יורדים 1% - זו הסיבה לפער
- טסלה נופלת - התחרות, המכסים, הפוליטיקה; לאן נוסעים מכאן?
סקרים שנערכו לאחרונה מראים כי הציבור האירופי רואה בעין לא טובה את מעורבותו הפוליטית, דבר שעלול לפגוע במותג
טסלה בשווקים מרכזיים. על רקע נתונים אלו, השאלה המרכזית היא האם טסלה תוכל להתאושש מהירידות ולחזור להוביל את שוק הרכב החשמלי באירופה, או שמא היא מאבדת אחיזה מול מתחרותיה הצומחות.
תחרות גוברת
טסלה מתמודדת עם תחרות הולכת וגוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות כמו ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן, שהשיקו בשנים האחרונות מגוון דגמים חשמליים חדשים במחירים תחרותיים. אם בעבר החברה שלטה כמעט ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי, הרי שהיום היא כבר לא לבד, ולקוחות יכולים לבחור בין דגמים חדשים ומגוונים שמציעים טווח נסיעה דומה ואפילו מחירים נמוכים יותר. בנוסף, טסלה מתמודדת עם תחרות מצד היצרנית הסינית BYD, שכמעט השוותה את מכירות טסלה בשוק העולמי ואף עקפה אותה בפער ניכר ברבעון האחרון של 2024.
BYD זוכה להצלחה גדולה בסין ובאירופה, שם היא לוקחת נתחי שוק מטסלה, אם כי היא עדיין לא פועלת בארה"ב. בגרמניה, כאמור, נרשמה ירידה חדה של 60% במכירות טסלה בינואר 2025 בהשוואה לאותו חודש בשנה הקודמת, מה שמחזק את ההנחה שהמתחרים תופסים מקום משמעותי יותר בשוקי הרכב החשמלי המרכזיים.
- קרנות סל מוגנות: אתם מוגבלים בהפסד, אבל יש מחיר - דגומאות
- "הפסיכולוג של השוק" - איך הצליח הווארד מרקס לייצר תשואה עודפת ללקוחות שלו?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
למרות שמדובר בגורמים
חיצוניים לכל יצרן רכב, טסלה עצמה כמעט ולא הציגה דגמים חדשים בשנים האחרונות, למעט הסייברטראק - טנדר חשמלי עתידני ויקר, שנחשב לנישה בשוק הרכב החשמלי. לעומת זאת, יצרניות מתחרות השיקו דגמים חשמליים רבים נוספים, כולל כלי רכב משפחתיים במחירים אטרקטיביים.
הרובוטקסי
טסלה מתכוונת לחולל מהפכה בעולם התחבורה עם השקת שירות מוניות אוטונומיות באוסטין, טקסס, כבר ביוני הקרוב. החזון של אילון מאסק הוא לאפשר לבעלי רכבי טסלה להרוויח כסף בזמן שהם ישנים או בעבודה, כאשר רכבם משמש כמונית אוטונומית. רעיון זה כבר השפיע על שוק ההון, כאשר חלק משמעותי מהעלייה במחיר מניית טסלה בשנה האחרונה מיוחס לציפיות סביב הרובוטקסי.
הבחירה בטקסס כמקום ההשקה אינה מקרית. בניגוד למדינות אחרות בארה"ב, טקסס מציעה סביבה רגולטורית מקלה להפעלת רכבים אוטונומיים. החוקים במדינה מאפשרים לחברות להפעיל רכבים אוטונומיים על כבישים ציבוריים בתנאי שהם מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות, ללא צורך באישורים מיוחדים או תקופות בדיקה ממושכות כפי שנדרש במדינות כמו קליפורניה.
עם זאת, הפרויקט מעורר שאלות משמעותיות בנוגע לבטיחות ולאחריות המשפטית. טסלה צברה ניסיון מוגבל בתחום הרכב האוטונומי, עם רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן בקליפורניה מאז 2016, והחברה לא דיווחה על בדיקות נוספות מאז 2019. בנוסף, באוסטין כבר נרשמו מקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים של חסימת נתיבים ויצירת פקקי תנועה.
- 6.אנונימי המקורי 26/02/2025 07:31הגב לתגובה זווכל הקפלנוחבות יוצאות מהחורים שלהן.לא יעזור לכן העם האמריקאי אמר את דברו.בקרוס הסוף שלכן גם בישראל.
- 5.האיש מטונף אמיתי ולכן ירד מנכסיו. (ל"ת)עמית 25/02/2025 21:06הגב לתגובה זו
- 4.פרוגרס 25/02/2025 20:13הגב לתגובה זומצויינת
- 3.אנקונדה 25/02/2025 20:12הגב לתגובה זועם ישראל צריך לסמוך רק על יהוה
- מי זה (ל"ת)אנונימי 25/02/2025 22:26הגב לתגובה זו
- 2.הסיבה לירידה שווי מנופח...לפחות פי 10 מהשווי הריאלי (ל"ת)החיים 25/02/2025 19:45הגב לתגובה זו
- 1.חוקר 25/02/2025 19:17הגב לתגובה זופעם תפסתי ממאסק בחור רציני וחכם אחרי שקצת חקרתי עליו הבנתי שמדובר בעוד נרקסיסט שקרן גנב רמאי נוכל ברמה בינלאומית שמסובב את כל העולם על האצבע הקטנה שלו בכל מקרה מדובר ביצור רעיל ומזהם סדרתי טסלה תעלם מהעולם תוך 5 שנים אל