ארבה arbe
צילום: יחצ

ארבה צונחת ב-19%: הבטחות גדולות, הכנסות זעירות

70 מיליון דולר גויסו בזמן שההכנסות קרסו ל-800 אלף דולר בלבד והחברה מפסידה 50 מיליון דולר בשנה: האם ארבה עבדה על כולם או שמדובר בחזון עתידי שטרם הוכח?

אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה ארבה


חברת ארבהArbe Robotics -3.7%  , המתמחה בפיתוח טכנולוגיית מכ"ם מתקדמת לרכבים אוטונומיים, הצליחה לגייס כ-70 מיליון דולר ממשקיעים בסדרת גיוסים שהסתיימה בינואר 2025 עם זאת, החברה דיווחה על הכנסות זעירות של פחות ממיליון דולר לשנת 2024 כולה והפסד שנתי של כמעט 50 מיליון דולר.


הגיוס המרשים כלל 33 מיליון דולר בהנפקה פרטית בינואר 2025, 21.5 מיליון דולר ששוחררו לחברה בעקבות המרת אגרות חוב, ו-15 מיליון דולר נוספים מהנפקה ציבורית שהושלמה בנובמבר 2024, בתוספת חצי מיליון דולר מהפעלת אופציות. אולם לא בטוח שהגיוס היה מוצדק: הכנסות החברה לרבעון הרביעי של 2024 הסתכמו ב-100 אלף דולר בלבד, ירידה מ-350 אלף דולר ברבעון המקביל ב-2023. סך ההכנסות לשנת 2024 כולה עמדו על 800 אלף דולר, ירידה של כמעט 50% לעומת 1.5 מיליון דולר בשנת 2023.


כמו כן, החברה ממשיכה להציג הפסדים תפעוליים משמעותיים. ההוצאות התפעוליות ברבעון הרביעי של 2024 הסתכמו ב-12.6 מיליון דולר, עלייה לעומת 11.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2023. ההפסד הנקי לרבעון הרביעי עמד על 12.2 מיליון דולר, עלייה משמעותית לעומת 9.3 מיליון דולר ברבעון המקביל.



ממשיכה להציג אופטימיות

המצג שמציגה ארבה למשקיעים ממשיך להיות אופטימי ביותר. מנכ"ל החברה, קובי מרנקו, הצהיר כי "אנו נרגשים מההתקדמות שהשגנו בפיתוח המוצר ומהקשרים החזקים שבנינו בתעשייה ב-2024". מרנקו אף העריך כי עד 2030, החברה תוכל לשלוח כ-5 מיליון ערכות שבבי מכ"ם ללקוחותיה.


אולם הפער בין ההצהרות האופטימיות להצלחה העסקית בפועל מעורר שאלות. ארבה מצהירה על התקדמות משמעותית בקשרים עם יצרני רכב מקוריים (OEMs), כאשר היא פעילה עם 15 יצרנים, 11 מהם התקדמו לשלב המכרז, ו-8 נכנסו לשלב הפרויקט המתקדם. עם זאת, הדבר לא מתורגם עדיין להכנסות משמעותיות.


החברה הדגישה את שיתופי הפעולה עם חברות טכנולוגיה מובילות, כולל אנבידיה והורייזון רובוטיקס, ומציינת כי הטכנולוגיה שלה נבחרה על ידי אחד מעשרת יצרני הרכב הגדולים בעולם לפיתוח מכ"ם הדמיה מדור הבא. אולם, יש לציין כי אין פרטים קונקרטיים לגבי ההסכמים האלה, והם עדיין לא מייצרים הכנסות משמעותיות.



קופת המזומנים מתכווצת במהירות

מהדו"ח עולה כי נכון ל-31 בדצמבר 2024, לארבה היו 24.6 מיליון דולר במזומנים ובפיקדונות בנקאיים לטווח קצר. בינואר 2025, החברה חיזקה את מאזנה עם הכנסות ברוטו של 54.5 מיליון דולר. עם זאת, בהתחשב בקצב ההפסד הנוכחי של החברה, שעומד על כ-12 מיליון דולר ברבעון, קיימת שאלה כמה זמן יחזיק המימון החדש.

קיראו עוד ב"גלובל"


התחזית הפיננסית של ארבה ל-2025 אינה מרשימה במיוחד. החברה צופה הכנסות שנתיות בטווח של 2 עד 5 מיליון דולר, כאשר רוב ההכנסות צפויות להגיע בסוף השנה. במקביל, החברה צופה EBITDA מתואם (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) שלילי בטווח של 29 עד 35 מיליון דולר.


ארבה טוענת כי טכנולוגיית המכ"ם המובילה שלה נשארת בעדיפות עליונה עבור מקבלי החלטות מרכזיים בתעשיית הרכב. עם זאת, החברה מודה כי שינויים כלכליים רחבים הובילו לעיכובים קצרי טווח בהרחבת מערכות סיוע מתקדמות לנהג מצד יצרני הרכב, וכי לוחות הזמנים להחלטות התארכו.


לאור הפער הגדול בין גיוסי ההון המרשימים לבין התוצאות העסקיות הדלות והתחזיות הלא מרשימות ל-2025, נשאלת השאלה האם ארבה הצליחה למכור למשקיעים חזון שטרם הוכיח את עצמו במבחן התוצאה, ומה יהיה עתידה של החברה אם לא תצליח להגדיל משמעותית את הכנסותיה בשנה הקרובה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יעלי 05/03/2025 21:52
    הגב לתגובה זו
    החברה תמשיך לגייס אבל עם שווי נמוך יותר.
  • אתה האמת שחושב שהמשקיעים כאלה מטומטמים שהם ישימו כסף בלי שיש לפחות הסכם מול יצרנית רכב מרכזית לא ! (ל"ת)
    אנונימי 06/03/2025 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 05/03/2025 21:50
    הגב לתגובה זו
    החברה תצליח בגדול מאד מאמינה בה !
  • 1.
    אנונימי 05/03/2025 21:08
    הגב לתגובה זו
    איזה מנייה פח ראיתי את הגרף שלה עכשיומה אני אגיד לכםעצוב שהקרנות מחזיקות מניות פח שכאלה תרד ותרד בלי סוף ועוד גיוס ועוד דילול וחוזר חלילה.